2010. máj 21.

Ma 60 éve indult útnak egy legenda

írta: FormaNet
Ma 60 éve indult útnak egy legenda

Május 21. az egyik legfontosabb dátum a Formula-1 legpatinásabb istállójának, a Ferrarinak életében, hiszen ma  60 éve, annak, hogy az olasz istálló útnak indította versenyautóit az egyedülálló sikerek felé.

 

 
A Formula-1 Világbajnokság 1950. május 13-án, Silverstone-ban indult útjára.
21 versenyautó állt rajthoz, ám a Scuderia Ferrari ekkor még hiányzott, ugyanis nem készült el a 125F kódjelű kocsi beállításaival.
Maranello legelső f1-es konstrukcióját 1947-ben Gioachino Colombó tervezte, egy tizenkét hengeres 60°-os, V elrendezésű motor köré.
Mielőtt még Moncóban bemutatkozott volna, az 125F már nyert egy nagydíjat Olaszországban, Maranellóban.
 
Monacóba a csapat négy autóval érkezett.
Alberto Ascari és Luigi Villoresi egy frissített, Roots duplakompersszorral ellátott kocsit kapott, míg Raymond Sommer és Peter Whitehead a hagyományos 125F-el versenyezhettek
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alberto Ascari -1950 Monaco

 

 

 

 

Az időmérő edzésen az Alfa Romeo versenyzői, Juan Manuel Fangio (1:50.2) és Nino Farina (1:52.8) remekeltek.

A Ferrari pilóták közül Luigi Villoresi hatodik- (1:52.3), Alberto Ascari hetedik- (1:53.8), Raymond Sommer pedig a kilencedik (1:56.6) rajtkockából indulhatott a vasárnapi futamon.
Whittehead nem tudott mért időt futni, így csak az utolsó, 21. helyről kezdhette meg versenyét.
 
A kaotikus futamon Fangio győzelme egy percig sem forgott veszélyben. Csapattársa, a második helyről induló Nino Farina, azonban már az első körben feladni kényszerül a küzdelmet, kilenc társával együtt.
Egy tengeri hullám ugyanis elöntötte a Tabac kanyart, amit Fangio még ki tudott kerülni, de Farina megcsúszott, és falnak ütközött. A mögötte érkezők is sorra belerohantak a balesetet szenvedő Alfába, és a tömegkarambol következtében tíz autó tört rommá.
A futamot végül heten fejezték be, és a hét versenyző közül kettő a Ferrari pilótája volt.
Alberto Ascari másodikként ért célba, így -bár egy körös hátrányban-  a maranellóiak rögtön a legelső f1-es megmérettetésükön dobogós helyet szereztek.
Raymond Sommer negyedik helyen végzett, 3 körös lemaradásban.
 
A legendás verseny óta, a Ferrari immár 61. idényét tölti a száguldó cirkuszban.
Ez idő alatt, összesen 66 modellel, nem kevesebb, mint 177 pilóta versenyezhetett.
 
Rekordjaikból néhány (az adatok 2010. május 21-ig bezárólag érvényesek)
Legtöbb futam: 799               (2. McLaren:671)
Legtöbb pole pozíció: 203     (2. McLaren:145)
Legtöbb futamgyőzelem: 211 (2. McLaren:166)
Legtöbb dobogós helyezés: 632  (2. McLaren:440)
Legtöbb leggyorsabb kör: 220    (2. McLaren: 139)
Legtöbb pont: 4229.5            (2. McLaren: 3510.5 pont)
Legtöbb konstruktőri VB cím: 16    (2. Williams: 9 VB cím)

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

ferrari farina fangio ascari 1950 monacó