2010. júl 12.

Túl a szezon felén F1 monológ (1. rész)

írta: FormaNet
Túl a szezon felén F1 monológ (1. rész)

 

A Formula1 mezőnye túl van a 2010-es szezon felén. Érdemes ilyenkor egy kis visszatekintést végezni, az eredmények, a statisztikák tükrében, esélyt latolgatni a hátralévő futamok kapcsán. Ezt természetesen meg is tesszük, de ez sorozat, inkább szóljon a száguldó cirkuszon belüli viszonyokról, emberi vonatkozásokról, a csapatok egymáshoz, a Formula-1 vezetéséhez, a szurkolókhoz fűződő kapcsolatáról, a csapatokon belül kialakult helyzetekről.

 

Fédération Internationale de l’Automobile (FIA)

 

A Formula-1, mint a világ egyik legnépszerűbb sportja, és mint komoly, dollár milliárdokban mérhető üzleti vállalkozás, erős, határozott, és talán még az is elmondható, hogy autokratikus vezetést igényel.

Ebben a sportban a túlzott demokrácia, - és erre valljuk be, jó példa a tavalyi év szakadáshoz közeli botránya – komoly sérüléseket okozhat a versenyeknek, rendkívüli gazdasági veszteséggel járhat, és nem utolsó sorban a szurkolók elfordulásához, vagy akár szembefordulásához vezethet.

Egy gyengekezű, tekintélyét vesztett vezető alkalmatlan az irányításra.

A száguldó cirkusz irányítását a Motorsport Világtanács mellett az FIA végzi, szorosan együttműködve a kereskedelmi jogokat bíró FOM-al.

Az FIA hivatott a rendszer szabályainak meghatározására, leírására, és a versenyek alatt ezen, általuk meghatározott szabályok ellenőrzésére, és betartatására.

Az FIA új vezetője Jean Todt,

eddigi munkásságát figyelembe véve, garancia lehetne a tökéletes munkavégzésre, de tíz futammal a szezonkezdés után, azt tapasztalhattuk, hogy ez koránt sincs így.

 

A 2010-től életbe lépő szabályok, alapvetően hozzák a hozzájuk fűzött reményeket, hiszen a pontrendszer, minden kritika ellenére eddig igenis, jól vizsgázik.

Az új, de már az előző szezonban is érvényes gumiszabály, a tankolás betiltásával kiegészülve, a taktikai versenyzést a nyíltsisakos versenyzés irányába tolta.

A látványos szabálymódosítások mellett érvénybe lépett 2010-től néhány, a pályán való haladásra, sebesség és előzési korlátozásra vonatkozó módosítás is, melyek nekünk szurkolóknak nem igazán mondanak semmit.

Legalábbis addig, amíg nem alakul ki olyan szituáció, ahol azokat alkalmazni kell.

 

És itt jön az idei év egyik komoly problémája!

Gyakran a sportfelügyelők számára sem teljesen világos, hogy melyik szabályt mikor, és főleg, hogy hogyan kell alkalmazni. Példákat nem sorolnék, hiszen aki csak részben is nyomon követi a száguldó cirkusz történéseit, az pontosan tudja, miről van szó. A szabályok téves értelmezése, alkalmazása versenyzők futamait tehetik tönkre, arról nem is beszélve, hogy a végelszámolásnál, akár egy világbajnoki cím is múlhat, egy-egy rosszul alkalmazott szabályon. A Charlie Whiting

által vezetett versenybíróság vizsgál, határoz, büntet, és ha tetten is érhető a hibás szabályalkalmazás, és ezáltal kiszabott jogosulatlan büntetés, tehetik ezt következmények nélkül.

Legfeljebb az FIA majd összeül, és az események után kullogva értelmezi, esetleg módosítja a szabályokat, az adott versenyhelyzetre adoptálva. A versenybírák, és ezzel az FIA is gyakran egykori pilóták mögé bújva próbálják védeni a mundért, akik közül egy mindig a stewardok csapatát „erősíti” mondván, ő közéjük (pilóták közé) tartozik, ő pilóta szemmel nézi a dolgokat. Igen ám, csak hogy mondjuk Nigel Mansell, vagy éppen Jean Alesi annak idején egészen más szabálykörnyezetben versenyzett, így a jelenlegi szabályokat ők is csak könyvekből ismerik, nem alkalmazták versenyzőként.

 

Véleményem szerint pedig lenne megoldás. Talán nem is lenne bonyolult.

A 3 kulcsszó az átgondoltság, a körültekintés, és az előrelátás.

Addig, amíg a csapatok jelenleg olyan szimulátorokkal rendelkeznek, melyek a szárny beállításoktól a homok, vagy az olaj aszfaltra kerülésén át, a gumik hólyagosodásáig minden versenyhelyzetet tudnak szimulálni, úgy gondolom, a vezető testülettől, az FIA-tól teljes mértékben elvárható, hogy az előbb említett három fogalom mentén dolgozzon.

Hozzon átlátható, egzakt szabályokat, alkalmazza jól azokat, és rossz döntésekkel ne tegyen tönkre nagyon komoly szellemi és fizikai munka árán felépített, rengeteg pénzt felemésztő sportolói lehetőségeket, reményeket.

 

Ja, hogy ehhez bizonyos személyi változtatásokra lenne szükség? És akkor néhányan elvesztenék a csapatok által is megkeresett pénzből finanszírozott zsíros fizetésüket? Esetleg néhány fiatal megjelenése demolesztáló lenne a helyükön maradt kiégett szakemberek számára?

Ezt előbb-utóbb mindenképpen meg kell lépni, már csak a Formula-1 annyit emlegetett jövője érdekében is.

 

Folytatjuk... 

 

Szöveg: FormaNet, Kiss Tamás

Szólj hozzá

f1 szabályok fia formula1 jean todt charlie whiting f1 versenybíróság f1monológ