2010. aug 12.

Bernie Ecclestone és Tavo Hellmund az Amerikai Nagydíjról

írta: FormaNet
Bernie Ecclestone és Tavo Hellmund az Amerikai Nagydíjról

A Formula-1 versenysorozatnak komoly múltja van az Egyesült Államokban. Nem volt meglepő tehát a hír, miszerint pár év kihagyás után a széria 2012-től újra visszatér a világ leggazdagabb országába. A csapatok és gyártók ezt a kivonulás óta szorgalmazták, hiszen az autóipar legnagyobb piacáról van szó. A ténnyel, hogy 2012-ben ismét lesz Amerikai Nagydíj, a csapatokon és gyártókon kívül a rajongók, és a szponzorok is elégedettek lehetnek. A visszatérés leegyszerűsítve két ember - Bernie Eccleston, a FOM vezetője, és Tavo Hellmund. a Full Throttle Productions LP ügyvezetője - megállapodásának köszönhető. 

 
A formula1.com a két üzletembert kérdezte a készülő projektről: 
 
 
Az autógyárak az Egyesült Államokat tekintik legfontosabb piacuknak. 2012.-ben ismét lesz Amerikai Nagydíj, a texasi Austinban. Kinek az ötlete volt a helyszín?
 
Tavo Hellmund: Én kerestem meg Bernie-t (Ecclestone) azzal az ötlettel, hogy Austin alkalmas lenne a nagydíj megrendezésére, hiszen a város rendkívül sokat fejlődött az elmúlt 15 esztendőben. Mára Texas állam globálisan a 11. legerősebb gazdasággá nőtte ki magát, és területileg is nagyszerű adottságokkal bírunk. Amerika déli részének központjában vagyunk, így a szurkolók könnyen eljuthatnak a versenyre. Az én filozófiám, a megfelelő időben a megfelelő helyen lenni, és véleményem szerint most jött el a megfelelő idő az austini nagydíjra. Szerződésünk a következő tíz évre szól, de ha engem kérdeznek, én azt gondolom, hogy az elkövetkező negyven évben benne leszünk a versenynaptárban. 
 
Bernie, miért éppen Austinba tér vissza a Formula-1?
 
Bernie Ecclestone: Olyan helyet szerettünk volna kijelölni az Egyesült Államokban, amely minden szinten elismert, és Tavo (Hellmund) elképzelése tökéletesen illeszkedett ehhez. Austin csodálatos hely. Egyből lenyűgözött, amikor először ellátogattam ide.
A Formula-1 visszatérését Amerikában egy olyan helyen szerettük volna, amely nagy nemzetközi ismertségnek, és elismerésnek örvend.
Texas tökéletesen megfelelt, így Tavo terve abszolút kielégítette az igényeinket. Austin nagyon szép. Bárkit lenyűgöz, aki első alkalommal ellátogat ide. És még valami fontos: Tavót születése óta ismerem.
 
Hogy-hogy?
 
TH: Apám és Bernie már évtizedek óta barátok.  Gyerekként gyakran töltöttem Bernie-vel a nyári szünetet, így hamar megismerkedtem az F1-el, hiszen a családban mindig beszédtéma volt a száguldó cirkusz. A 80-as években apámnak és Bernie-nek volt köszönhető a Mexikói Nagydíj. Bernie és én mindig kapcsolatban voltunk, őt mindig érdekelte amit csinálok, beleértve a motorsportok vagy éppen a zenei fesztiválok szervezését is. Most úgy gondolja, hogy velem vissza tudja hozni az F1-et az amerikai rajongókhoz.

Minek kell ahhoz történni, hogy meghiúsuljon az Austin project?
 
BE: Az ilyen mega rendezvényeknél minden tekintetben ellenőrizni kellett a legkülönfélébb aspektusokat is, míg teljesen meg nem győződtünk arról, hogy minden tökéletes, és nem lehet semmi gond.
 
Az eddigi tapasztalatok szerint nem könnyű feladat az amerikai rajongókkal igazán megszerettetni a Formula-1-et. Mit gondol Austinnak ez sikerülni fog? 
 
TH: Ez nagy feladat lesz, és ehhez nagyszerű partnerekre találtam, akiknek céljuk, hogy az Amerikai Nagydíj egy világméretű esemény legyen, és Amerika büszke legyen rá. Texas pedig támogat minket abban, hogy ezt elérjük, és az USA Nagydíjat nemzeti ügyként kezeli.
 
Kik vesznek részt ebben a kampányban?
 
TH: Például a Moto GP legenda Kevin Schwantz is részt vesz a projektben, de rajta kívül számos nemzetközileg kiemelkedő közszereplő, sportoló és üzletember is. Hosszú a sor.
 
Ez mind szép és jó, de nem túl veszélyes a NASCAR-ral versengeni? 
 
BE: Állj!  Eddig ahányszor versenyt rendeztünk Amerikában, mindig rengeteg rajongót vonzott és bűvölt el a Formaul-1. Így történt Long Beach-ben, Dallasban és Indianapolisban is. Csakhogy a szervezők anyagilag többet akartak. Az indianapolisi gondoknak sem volt köze hozzánk. Mi mindig népszerűek voltunk a rajongók körében Amerikában.

Milyen lesz a versenypálya?
 
TH: Csodálatos, hiszen Herman Tilke és Peter Wahl korunk legjobb építészei ebben a tekintetben. A terület adottságaiból adódóan lesznek benne szintkülönbségek, és egy gyors pálya lesz melyben lesznek nehéz fordulók is. A legfontosabb azonban, hogy a rajongók számára is tökéletes legyen. A fő szempont, hogy a néző minél többet lásson a pályából, függetlenül attól, hogy hol foglal helyet.
 
Sok amerikai motorsport rajongó szereteti a piknik hangulatú légkört, ahol lehet táborozni, este pedig akár szórakozni is. 
 
TH: Ebben teljesen egyetértek, és egyértelmű célunk egy olyan hangulatú esemény létrehozása, melynél maga a verseny csak egy része a programnak. 
 
Önnek személyesen mennyire fontos az, hogy a sorozat visszatérjen Amerikába?
 
BE: Ez nagyon egyszerű. Világbajnokságnak hívjuk magunkat, ebből pedig az következik, hogy Amerikába is el kell vinni a versenyeket. De nyilván nem minden áron. Ehhez komoly kompromisszumokra van szükség, és most találtam meg azt a partnert, akinek az elképzelései hasonlóak. 
 
Az autógyártók, mint a Mercedes örömmel fogadták az F1 amerikai visszatérését? 
 
BE: Természetesen igen.
TH: És azonnal felismerték, a lehetőséget – nem szeretném ha csak Bernie és én örülnénk –mennyire fontos ez a régi partnereknek és a rajongóknak egyaránt. A gyártók partnerek ebben. Nem hiszem, hogy ebben az összefonódásban bárki is boldogtalan lenne. Egy metafórával élve, nem adhatom el úgy a Budweisert, ha nincs Bud a palackban. 
 
A gyártók és a csapatok támogatják Önt? 
 
TH: Meg vagyok győződve róla, hogy igen, hiszen ebből mindenki csak profitálhat: a nézők, a csapatok, a gyártók és Texas is, egyszóval mindenki.
 
A sikerhez nem kellene egy amerikai versenyző is, vagy egy amerikai csapat?
 
TH: Természetesen fantasztikus lenne egy amerikai versenyző a sorozatban, és egy amerikai csapat is nagyszerű lenne, de valójában nem ezen múlik a siker. Van azért már egy mexikói fiatal tehetségünk Serhio Perez, aki nagyszerűen teljesít a GP2-ben. Számára a 2012-es Amerikai Nagydíj egyfajta hazai verseny lehet, hiszen Mexikó és Austin között a távolság mindössze 250 kilométer. 
 
BE: Természetesen mi is szeretnénk, ha egy amerikai versenyző is része lenne a szériának, de egyelőre még hiányzik a megfelelő hozzáállás. Ahhoz, hogy valaki sikeres versenyző legyen az USA-ban, ahhoz nem kell akkora erőfeszítéseket tennie, mint a Formula-1-ben. Persze ha Danica Patrick nálunk versenyezne, az tökéletes reklám lenne az F1-nek.
 
Azt lehet-e már tudni hogy a nagydíj hol kap majd helyet a versenynaptárban 2012-re?
 
BE: Erre még várni kell, de a logikus az lenne, ha Montreállal együtt szerepelne, vagyis valamikor júniusban. 
 
A jövőben elképzelhető, hogy több verseny is lesz az USA-ban?
 
BE:  Az már biztos, hogy az Amerikai Nagydíj Austinban kerül majd megrendezésre, de nem zárkózunk el más helyszínektől sem az USA-ban. Őrült lennék, ha például New York bejelentkezne, én pedig elutasítanám, de ez egyenlőre csak álom. Ami biztos, hogy Austinnal megkötöttük a szerződést, és az USA GP helyszíne lesz.
 
 
 
forrás: formula1.com
Szólj hozzá

f1 austin amerikai nagydíj formula-1 tavo hellmoun bernei ecclestone