2010. nov 11.

Ahol naplemente után világbajnokot avatnak - Abu Dzabi pályabejáró

írta: FormaNet
Ahol naplemente után világbajnokot avatnak - Abu Dzabi pályabejáró

Az előttünk álló hétvégén a 2010-es szezon utolsó futamára visszatér a Formula-1 mezőnye oda, ahonnan pontosan nyolc hónappal ezelőtt a Bahrieni Nagydíjjal elindult, vagyis a Perzsa öbölbe. Tavaly a szezonzáró Abu Dzabi Nagydíj a világbajnokság szempontjából tét nélküli futamként debütált a király-kategóriában, de kárpótlásként az idén egyedülálló világbajnoki hajrának adhat otthont, hiszen a Formula-1 eddigi történelme során még egyszer sem fordult elő, hogy az utolsó versenyen négy pilóta küzdhet meg a legfényesebb trófeáért.

Abu Dzabi a Perzsa öböl partján - Omán és Szaudarábia szomszédságában -  a Yas Marina öbölben fekszik, és egyike annak a hét államnak, amelyekből az Arab Emirátus összeáll, és nem mellesleg az arab állam fővárosa. Dubai után az Emírségek második legnagyobb városa egy szigetre épült, melyet egy földhíd, illetve több mesterséges híd köt össze a szárazfölddel.
 
Néhány évvel ezelőtt a szervezők egy 25 km2 területű mesterséges szigetet építettek, melyet Yas Islandnak neveztek el. Itt, a sziget hajókikötőjében kanyarog a Herman Tilke által tervezett versenypálya, mindemellett luxusapartmanok, hotelek, kiskereskedelmi parkok, egy óriási Ferrari-park, jacht klubbok, és csupa luxus körülmények várják a látogatókat, így nem is meglepő, hogy a tavalyi évhez hasonlóan, már napokkal ezelőtt minden jegy elkelt a versenyhétvégére.
 
A luxus mellett, a szervezők gondoskodtak arról is, hogy egyedi versenyt rendezzenek, hiszen a futam naplementében kezdődik, és lámpafénynél fejeződik be. Természetesen felvetődött az éjszakai nagydíj lehetősége is, de Abu Dzabi nem akart második lenni a sorban, inkább egy egyedülálló ötlettel rukkoltak elő.
További különlegessége, hogy az F1-es pályán kívül még két másik konfigurációt lehet kialakítani, így egy időben akár két különböző versenyt is lehetne rendezni.
 
Tavaly kettős Red Bull győzelem született
 
Tavaly a szombati időmérő edzésen Lewis Hamilton volt az egyetlen, aki 200 km/óra fölötti átlagsebességgel (köridő: 1:39.695) tudott teljesíteni egy kört az új pályán. A brit pilóta a kvalifikáció mindhárom etapját fölényesen uralta, ám a versenyen csak a kerékcseréig tudta megőrizni vezető pozícióját, melyet egy későbbi bokszkiállásnak köszönhetően Sebastian Vettel rabolt el tőle. Hamiltonnak arra már nem maradt ideje, hogy üldözőbe vegye riválisát, mert fékprobléma miatt feladni kényszerült a versenyt. Végül a Red Bull kettős diadalával zárult a 2009-es szezon, Sebastian Vettel és Mark Webber sorrendben, a dobogó harmadik fokán pedig a már Brazíliában világbajnoki címet ünneplő Jenson Button pezsgőzhetett.
 
 
Abu Dhabi Nagydíj - Yas Marina Circuit 
                               
 
Egy kör hossza: 5554 m 
Versenytáv: 305.470 km
Körök száma: 55 
Versenytáv:  305.470 km 
Kanyarok száma: 21 
Átlagsebesség: 200km/óra
Versenyen megfutott leggyorsabb kör:  Sebastian Vettel - 1:40.279 (2009, Red Bull-Renault) 
 
Az óramutató járásával ellentétes irányú versenypályán - Herman Tilkére jellemzően – gyors, lassú, illetve a kettő közti kanyarok váltják egymást, vagyis minden kanyartípus megtalálható a vonalvezetésben. A technikás ívek mellett több hosszú egyenest is kialakítottak rajta, így előzésre elvileg nagyon is alkalmas a helyszín, bár Robert Kubica szerint közel sem annyira, mint azt előzetesen gondolták.
"A széles bukóterek nem segítik az előzést, mert sokkal könnyebb védeni a pozíciót. Ha elvéted a féktávot, akkor sem veszítesz semmit, mert egy sikánlevágással elől tudsz maradni.Persze ezt nem lehet minden körben megcsinálni, de ha például fal vagy műfű lenne az aszfaltozott rész helyett, akkor könnyebb lenne előzni."- vélekedik a lengyel pilóta.  

Az aszfaltcsík első fele nagyon gyors, míg a hátsó szakasz inkább hasonlítható az utcai pályákhoz a lassú, kilencven fokos kanyarok miatt. A célegyenes majdnem egy kilométer hosszú és három, egymást követő gyors kanyart foglal magába, a kettestől a négyesig. A leghosszabb egyenes a pályán a nyolcas kanyar előtti egyenes, ami több mint egy kilométer hosszú. Ez egyben az aszfaltcsík leggyorsabb pontja is, ahol mintegy 317 km/óra csúcssebességet érhetnek el a versenyzők.
 
Beállítások terén, a közepes illetve a nagy leszorítóerőt favorizálják a mérnökök.
Fékek és a motorok számára is megterhelő hétvége következik, a versenyzők egy kör 60 százalékában nyomhatják tövig a gázpedált, mindemellett az erőforrásokra a páratartalom, illetve a homokszemcsék is veszélyt jelenthetnek.
A homok az abroncsok dolgát sem könnyíti meg, hiszen az aszfalt így még csúszósabb lesz. A Bridgestone a hétvégén a superlágy és a közepes keverékű abroncsokat szállítja majd a csapatoknak.
Esős futamtól nem kell tartanunk, hiszen itt a csapadék a legnagyobb ritkaságszámba megy, az állandó fülledt hőség azonban nem csak a motork, de a versenyzők számára is megterhelő lesz.
 
Az Abu Dzabi Nagydíj programja magyar idő szerint:
November 12. (péntek)
Első szabadedzés: 10:00-11:30
Második szabadedzés: 14:00-15:30
November 13. (szombat)
Harmadik szabadedzés: 11:00-12:00
Időmérő: 14:00
November 14. (vasárnap)
Futam: 14:00
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

  

Szólj hozzá

f1 formula 1 évadzáró abu dzabi yas marina