2010. dec 01.

2010-ben a McLarennek egy bajnoki pont 460 ezer dollárba került

írta: FormaNet
2010-ben a McLarennek egy bajnoki pont 460 ezer dollárba került

Az ESPNF1 facebook oldalán arra kérte az olvasókat, hogy tegyenek fel kérdéseket a Formula-1 pénzügyi vonatkozásait illetően, melyekre a Formula Money válaszol. 

 
Mennyi a fizetése a pilótáknak, és közülük ki volt a legrosszabbul fizetett világbajnok?

2010-ben a legjobban fizetett versenyző Fernando Alonso, aki nem kevesebb, mint 40 millió dollárt keres a Ferrarinál. A spanyol nem volt mindig a lista élén, sőt az elmúlt évtized legkevesebbet kereső bajnoka cím is őt illeti, ugyanis első világbajnoki címe után (2005) a Renault-tól mindössze hat millió dollárt kapott.

Igaz, hogy néhány IndyCar és NASCAR versenyző többet keres, mint a velük egyenértékű F1-es pilóták?

A Formula-1-ben a top pilóták általában jobban keresnek, mint az IndyCar és a NASCAR versenyzők, bár a NASCAR-ban több a „mega-fizetések” száma, de például amíg Fernando Alonso negyven millió dollárt-, addig a NASCAR legjobban fizetett versenyzője, Dale Earnhardt Jr.  "mindössze” 30 milliót tett zsebre az idén.
Az viszont valóban igaz, hogy egy tucat NASCAR pilóta több mint 10 millió dollárt keresett 2010-ben, míg a király-kategóriában ezt nagyjából most öt versenyző mondhatja el magáról.
Az IndyCarban a top pilóták közel egytizedét kapják, mint a velük egyenértékű, F1-ben, vagy NASCAR-ban versenyző kollégák.

Mennyit keres egy top mérnök (Ross Brawn, Adrian Newey stb.) ?

A legjobb mérnököket a csapatok jobban megfizetik, mint a legtöbb versenyzőt. A Red Bullnál, a főtervező, Adrian Newey éves fizetése nagyjából tíz millió dollár. A csapatnál senki nem keres jobban nála, még a versenyzők, Sebastian Vettel, és Mark Webber sem.

Mennyibe kerül egy átlagos istálló fenntartása éves szinten, beleértve az autó építését, a fejlesztéseket, utazást, promóciót és egyéb költségeket?

Egy átlagos csapat költségvetése 2010-ben 166 millió dollár volt.

Azok a tulajdonosok, akik nagyvállalatot üzemeltetnek (pl: Richard Branson vagy Vijay Mallya) a Formula-1-ben keletkezett veszteséget levonhatják a vállalat profitjából?

A Formula-1-es beruházások a csapatok többségénél úgy történnek, hogy a tulajdonosok marketing költségként különítik el ezt az összeget, így ennek levonása utáni nyereség lesz adóköteles. Ezen vonal mentén haladva, a költségek és a bevételek közti különbség adja ki a nyereséget. Az F1-es csapatok nem törekszenek a profitra, mert ez arra utalhat, hogy nem költöttek el minden pénzt, ami a szezon során a rendelkezésükre állt. Az alakulatok sokat költenek évközben a teljesítmény javítására is, de amennyiben a bajnokságban nem sikerül a várt eredményt elérni, úgy elég nehéz megindokolni ezeknek a kiadásoknak a jogosultságát.
Veszteséget termelni sem ideális, mert az azt jelenti, hogy a tulajdonosnak további tőkét kell beinvesztálnia csapatába, bár a veszteség levonható a következő évi adóból.

A csapatok az alapján kapják meg a pénzt a FOA-tól (Formula One Administration), hogy milyen eredményt értek el a bajnokságban. Ezen kívül versenyek után jár külön valamilyen jutalom, például a futamgyőztesnek?

A pénzdíj az év végén kerül kifizetésre attól függően, hogy hányadik helyen zárta a szezon a csapat. Ezen kívül utazásra és szállításra is jár támogatás, de a legtöbb sporttal ellentétben itt a futamok után a versenyzők nem részesülnek külön pénzdíjazásban.

Ha a költségek, és a pontok arányát vesszük figyelembe, akkor 2010-ben melyik csapat volt a legsikeresebb, illetve a legsikertelenebb?

A legjobban teljesítő csapat a McLaren, amely 2010-ben 460 ezer dollárt költött pontonként, szemben a legsikertelenebb három újonc istállóval, akik együttesen 200 millió dollár költöttek, és egyetlen egy pontot sem szereztek a szezon során.
 
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Vikória

 

Szólj hozzá

gazdaság f1 mclaren alonso költségek formula 1 foa