2011. már 10.

A pilóták segítenének a Pirelli abroncsok fejlesztésében

írta: FormaNet
A pilóták segítenének a Pirelli abroncsok fejlesztésében

A pilóták jelezték az FIA-nak, hogy szeretnék, ha a Pirelli reagálna a gumik gyors kopására, mely a téli tesztek alatt folyamatosan tapasztalható volt, ugyanakkor azt is hozzátették, minden segítséget megadnak az olasz gumigyártónak a probléma orvoslására. 

Szerdán este Barcelonában ült össze a pilóták érdekképviseleti szervezete a GPDA, és Charlie Whiting versenyigazgató, hogy megvitassanak néhány kérdést az idei szezonra vonatkozó szabályozásról. Szó volt többek között az állítható hátsószárnyakat érintő problémákról, és komoly vita alakult ki az idei gumik használatával kapcsolatban, a teszteken szerzett tapasztalatok tükrében. 

A megbeszélésen számtalan pilóta fejtette ki aggályait azzal kapcsolatosan, hogy milyen következményekkel járhat a Pirelli abroncsok túl korai elhasználódása a versenyhétvégéken. A többség leginkább azért aggódik, hogy jelentős teljesítménycsökkenés lesz tapasztalható az új gumik gyors kopásának köszönhetően. 

Jarno Trulli elmondta, nem csak az a probléma, hogy a gumik 10-15 kör után annyira elkopnak, hogy akár öt másodperccel is lassulhatnak az autók, hanem az is, hogy a gyorsan elhasználódó abroncsok akár a versenyzést is akadályozhatják. 
"Több kört szeretnénk egy gumival futni, de a kopás után 3-5 körrel már komoly nehézséget jelent megfelelően vezetni" - vélekedett a Team Lotus versenyzője

 
Az érintettek (az FIA, Charlie Whiting és a pilóták) ebben a kérdésben szoros együttműködést ígérnek, és reményeik szerint a Pirelli is partner lesz. Azt már most komoly előrelépésnek tartják, hogy az FIA engedélyezte, hogy a pénteki szabadedzéseken szezon közben is tesztelhetik a Pirelli fejlesztéseit.

Az eddigi tesztek után számtalan versenyző élesen kritizálta a Pirellit, de Trulli kiemelte, hogy a pilóták szövetsége teljes mértékben támogatja az olasz márkát, és szoros együttműködést ajánl a helyzet javítása érdekében. 
"Nem vagyunk csalódottak, csupán felhívtuk a figyelmet a gyors kopásra. Amit mondok, azzal a legtöbben egyetértenek a depóban, és úgy gondoljuk, a Pirellinek kell még némi tapasztalat az F1-ben. Az, hogy a szezon során többször is tesztelünk majd, az nekünk, és nekik is hasznos lesz. Biztos vagyok abban, hogy sikerül felzárkózniuk, és eljön majd az idő, hogy megszűnik a gyors elhasználódás, és a versenyeken kevesebb, mint három kiállás is elég lehet. Valóban úgy gondolom, hogy a Pirelli azonnal reagál majd a problémákra, sőt már meg is tette. Szeretnénk javítani a helyzeten, és a Pirelli meg fogja találni azokat az eszközöket, amik gyorsan megoldják a gondokat. Nem azért vagyunk itt, hogy bíráljuk a Pirelli gumiszállítót, hiszen jó munkát végeztek. De hisszük, hogy ennél sokkal jobbat fognak. Egy kis időt és extra segítséget kell nekik adni, megosztani velük a szezon elején a tapasztalatainkat, hogyan lehetne a gumikon javítani."

A Pirelli motorsport igazgatója, Paul Hembery őszintén elmondta, hogy a Formula-1-be való visszatérés után még van mit tanulniuk, és hét elején kijelentette, hogy kellő alázattal állnak a dologhoz, és ha változtatás szükséges, természetesen megoldják.

A gumik mellett a pilóták a mozgatható hátsó szárnyakkal kapcsolatban is megosztották észrevételeiket Charlie Whitinggal. 
Úgy tűnik, nincs jelentős probléma az új aerodinamikai elem használatával, de sok pilóta - többek között a tavalyi és világbajnoka Sebastian Vettel is - szeretné megvitatni a szárny korlátlan használatát az edzéseken és az időmérőn.
Vettel elmondta, hogy a nehézség abból adódik, hogy más beállítással indulnak neki az időmérőnek, amikor a szárnyak korlátlanul használhatók, és már beállítások kellenek a futamra, ahol a szárny használata csak bizonyos körülmények között engedélyezett.
Trulli ehhez annyit tett hozzá, hogy nagyjából mindenki egyet ért azzal, hogy a hátsó szárnyak eddig nem bizonyultak veszélyesnek, ami mindenképpen jó hír.
Amiatt viszont aggodalmát fejezte ki, hogy sokan egyszerre fogják a KERS-et és a hátsószárnyakat használni, és a gombok nyomkodása, és a lámpákra való odafigyelés elvonhatja a figyelmet az útról és a versenyzésről. Több pilótának is az a véleménye, hogy éppen ezért valami jobb szabályozás lenne szükséges. 

Azzal a versenyigazgató is egyetért, hogy bizonyos szabályok tökéletesítése a csapatok közreműködésével lehetséges, hiszen a szabályok nincsenek kőbe vésve. 
A veterán olasz pilóta szerint a megbeszélés mindenképpen eredményesen zárult, hiszen az FIA biztosította a GPDA-t, hogy nyitott az együttműködésre a szabályok észszerű változtatása kapcsán. Trulli továbbá elmondta, hogy a versenyzők nem csak kritizálni akarnak, hanem a téli felkészülés tapasztalataiból merítve építő jellegű javaslatokat tennének arról, hogyan lehetne a változtatásokat mindenki számára megfelelően végrehajtani.     

 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

f1 pirelli szabályok trulli formula 1 fia kers jarno gpda állítható hátsószárny