2012. már 29.

A nagy konspiráció - Concorde egyezmény maláj módra (2. rész)

írta: FormaNet
A nagy konspiráció - Concorde egyezmény maláj módra (2. rész)

A malajziai versenyhétvége nem csak a pályán, de azon kívül is okozott meglepetéseket a száguldó cirkusz szereplőinek, és a szurkolóknak egyaránt. A színfalak mögött zajló legfontosabb történés az volt, amikor az F1 teljhatalmú ura, Bernie Ecclestone bejelentette, hogy a csapatok nagy részével sikerült megállapodásra jutni az új Concorde egyezményt illetően. A világ Formula-1-gyel foglalkozó sajtója erről már akkor úgy írt, hogy aláírták a megállapodást. Ez azonban koránt sem így van, a Concorde ennél sokkal bonyolultabb dokumentum, így Ecclestone bejelentése is csupán a taktika része volt.  


 

2. rész

 

A Williams
 
A Williams igen kényes helyzetbe került a tárgyalások kapcsán, mivel Adam Parr, Sir Frank Williams nemrégiben megnevezett utódja egyértelműen elfogadhatatlannak tartotta a jelenleg Ecclestone által kínált feltételeket. A FOM vezér jó barátja, Frank Williams számára elfogadható lehet a megegyezés, hiszen a grove-i istálló, az elmúlt évek eredményeitől függetlenül is bónuszokat kap eddigi történelme és eredményei alapján. Adam Parr azonban nem mindenben értett egyet, sőt a boxutcában egyik leghangosabb kritikusa volt a fehér lovagnak. Bernie Ecclestone azonban erősebbnek bizonyult, és a csapatfőnök által is nagyra tartott, sőt komoly jövő előtt álló pénzügyi szakembernek váratlanul távoznia kellett az alakulattól. A jelen helyzetben, amikor is a legendás alakulat az életben maradásért küzd, nem feltétlenül lehet jó döntés egy ilyen kvalitású pénzügyi szakember menesztése.
 
Ecclestone az elmúlt időszakban többször is kritizálta a Williams szerkezetátalakítását, elsősorban a személyzet helyzetét illetően, beleértve Sam Michael és Mike Coughlan érkezését is.
 
"Nem hiszem, hogy ez lenne a megfelelő mód. A változásoknak felülről kellett volna érkeznie, nem pedig alulról. Azt hiszem egyes embereknek (részvényeseknek), mint Toto Wolff minél gyakrabban kellene ellenőrizniük” – nyilatkozta Ecclestone a Williamsről. A grove-i gárda pénzügyi problémái kapcsán fontos megemlíteni, hogy amikor egy éve tőzsdére vitték Patrick Head részvényeit, Ecclestone nem zárta ki, hogy esetleg ő is segítse az istállót azzal, hogy Williams részvényeket vásárol. Ismerve azonban Bernie üzleti érzékét, ha valóban vásárolt is a papírokból, az nem a kibocsájtáskor tette névértéken, hiszen az év végén sokkal kedvezőbben juthatott hozzá, amikor a papírok ára 30 százalékkal csökkent a kibocsátáshoz képest.
 
A Mercedes
 
A Ross Brawn vezette alakulat egyelőre nem csatlakozott Ecclestone köreihez, és a konkrét okokat csak sejteni lehet. A csapat szóvivője egy rövid közleményt adott ki: "Szeretnénk mindenki megértését kérni, hogy csapatunk ebben a dologban semmit sem nyilatkozik. Természetesen a megfelelő időben mindenkit tájékoztatunk.”
 
A Mercedes motorsport főnöke, Norbert Haug az Ecclestone által tett bejelentés után elmondta: "Nem vagyok biztos abban, hogy bárki aláírta volna."
 
A csapathoz közeli források azonban tudni vélik, hogy a Mercedes egyrészről elégedetlen a jelenlegi bónusz rendszerrel (melynek legfőbb kedvezményezettje a Ferrari),  illetve szeretnének tiszta képet kapni arról, hogy Ecclestone pontosan milyen ajánlatott tett a Red Bull és a Ferrari felé, már ami az F1 részvényeket, illetve az azokhoz kapcsolódó speciális helyzetet illeti. Magyarul tisztán akarnak látni, hogy a két top csapat milyen befolyást szerezhet a sportpolitikában. A források nem tartják kizártnak, hogy amennyiben kiderül, a két istálló kiemelt szerepe, úgy a Mercedes az Európai Unió Bíróságához fordul, a 101-es cikkely megsértése miatt, ami tiltja a versenykorlátozást, és a 102-es cikkely miatt, mely az erőfölénnyel való visszaélést tiltja.
 
Közép és kiscsapatok
 
Ezek az alakulatok (kivéve érthető okok miatt a Saubert és a Toro Rossót) minden jel szerint kivárnak. A megegyezés és a szériában maradás alapvető érdekük, mint ahogy az is, hogy minél kedvezőbb feltételekkel állapodjanak meg, ami elsősorban több pénzt jelenthet. Bernie Ecclestone sepangi üzenete elsősorban nekik szólt, hiszen azzal, hogy a McLarent is az egyezmény elfogadói közé sorolta, megpróbálta beterelgetni ezeket az alakulatokat is a karámba. Martin Whitmarsh üzenete is elsősorban nekik szólt, hiszen ha befolyásuk nem is annyira jelentős az F1-ben, létszámuk azonban meghatározó. Ráadásul a pénz jelentősebb tényező számukra, mint a nagycsapatoknál, így ezek az alakulatok lehetnek akár a mérleg nyelve is.
 
Az FIA
 
A Nemzetközi Automobil Szövetség a Formula-1 irányító testülete, és mint olyan a harmadik hatalmi szegmense a sportnak. Az FIA sok vonatkozásban kikerülhetetlen Ecclestone számára, még ha nem is olyan vonatkozásban, ahogy a csapatok. Az FIA szeretne minél nagyobb befolyást szerezni a kereskedelmi kérdésekben, mivel rövidesen lejár az a megállapodás, mely alapján Ecclestone-nak fizetési kötelezettsége van az irányító testület felé. A kötelezettséget még az egykori FIA elnök, Max Mosley időszakában rögzítették, és ez volt az egyik feltétele annak, hogy az F1 teljhatalmú ura 100 évre megkaphatta az F1 kereskedelmi és közvetítési jogait. Ez a fizetési kényszer 2013-ban megszűnik, így az FIA több milliós (kb 15 millió dollár) forrástól esik el, a FOM vezér pedig már jelezte, hogy utána egyetlen fillért sem hajlandó fizetni.
 
Az FIA jelenlegi elnökének, Jean Todtnak és Bernie Ecclestone-nak a viszonya sem mondható felhőtlennek, különösen azok után, hogy tavaly a fehér lovag úgy nyilatkozott Todtról, hogy csak utazgat a nagyvilágban, kezet ráz néhány emberrel, de egyébként nem nagyon csinál semmit.
 
A maláj versenyhétvégén az irányító testület csupán annyit erősített meg, hogy a csapatok, és a kereskedelmi jogok tulajdonosa között tárgyalások zajlanak, mely alapján még egyik fél sem írt alá megállapodást.
 
Az FIA kommunikációs vezetője, Matteo Bonciani így nyilatkozott: "Az új megállapodás kapcsán minden érintett fél, a kereskedelmi jogok tulajdonosa, a csapatok, megbeszéléseket folytatnak, és az FIA is mint fontot érintett fél részt vesz ezeken a megbeszéléseken. Természetesen ez egyes kérdésekről már jó ideje tárgyalunk, de az ügy bonyolultsága miatt legjobb lenne elkerülni a spekulációkat addig, míg az egyértelmű irány nem lesz világos.”
 
Martin Whitmars miután a média a világ tudomására hozta Ecclestone nyilatkozatát, óvatosan még elmondta: "Bernie nem azt mondta, hogy a többség (csapatok) aláírta, hanem azt, hogy megállapodásra jutott a többséggel.”
 
Konkrét pénzügyi adalékok
 
Szerdán napvilágot láttak olyan német lapértesülések, melyek arról adnak hírt, hogy a Ferrari  ( aki leghangosabban követelte az eddigi 47 százalékos részesedés 75 százalékra emelését) 50 millió dolláros külön bónuszt kap Ecclestone-tól, a Concorde egyezmény aláírásáért cserébe. Hogy a FOM vezérének a maranellói alakulat mellett további támogatói is legyenek, a Red Bull és a McLaren is 35-35 milliós prémiumot kap, ezzel Ecclestone azt reméli, hogy a többi csapatnak nem marad választása, és kénytelenek lesznek aláírni a megállapodást.
 
Számoljunk
 
Az F1 bevételei - átlagos évet figyelembe véve - jelenleg 1,2 milliárd dollárra rúgnak. Ennek az összegnek a 47 százaléka 564 millió dollár. A mostani bónuszokkal együtt ez 684 millió dollárra nő. Amennyiben az eredeti törekvésnek - mely szerint az alakulatok 75 százalékot követeltek - Ecclestone nem tudott volna a prémiumokkal gátat szabni, úgy végül 900 millió dollárt kellett volna szétosztania az istállók között. A különbség 216 millió dollár. A különalkuval a fehér lovag ekkora nagyságrendű összeget spórolhat, ami minden bizonnyal megér némi vihart a paddockban.

 
És még egy fontos adalék, aminek egyik érdekessége a bejelentés időzítése
 
 A Formula One Group március 27-én bejelentette, hogy a 2013/2014-es szezonban lejáró finanszírozási hitelét (mely jelenleg 2,9 milliárd dollár) egy újabb, hosszabb távú hitellel váltja ki, melynek futamideje a 2017/2018-as szezonban jár le. Indokként a cég a hosszú távú biztonságos finanszírozást nevezte meg, ám ennek egyik további következménye az, hogy nem fizet osztalékot.
Ennek pedig komoly jelentősége lehet. A főrészvényes CVC (aki a cég részvényeinek 67 százalékát birtokolja, és Ecclestone irányítása alatt áll) az F1 ügyeit illetően a részvények megvásárlásakor is ezt az időpontot tűzte ki célul, már ami a befektetése futamidejét illeti. A másik főrészvényes, a Lehman Brothers mindössze 15 százalékot birtokol, így jelentős beleszólása nincs az irányításba. Számára azonban kedvezőtlen lehet az osztalék fizetés elmaradása, ami jelentheti azt, hogy nem vár öt évet arra, hogy tulajdonosként pénzt realizáljon a befektetéséből, így rövid időn belül megszabadul a részvényeitől. Kétség sem férhet ahhoz, hogy lesz vevő a papírokra, és ha az esetleg egy-két Formula-1-ben versenyző csapat, vagy azok stróman cége lenne, ez eddigi információk alapján már nem is kell csodálkozni. A cég bejelentésének időzítése legalábbis mindenképpen ezt erősítheti.   
 
A leírtak alapján tehát egyértelmű, hogy jelenleg szó nincs arról, hogy a Concorde egyezményt aláírták volna az érintett felek, sőt mindössze annyi történt, hogy ígéretek szintjén közelebb jutottak egymáshoz az álláspontok. Ismerve azonban Ecclestone taktikai érzékét, valamint tudva, hogy az F1-ben minden igaz, és mindennek az ellenkezője is igaz lehet, így minden bizonnyal az elkövetkező hetekben, hónapokban sokat hallhatunk, olvashatunk még a Concorde egyezményről, és bár Whitmarsh úgy véli, elkerülhető a háború, a sok ismeretlenes egyenlet tartogathat még meglepetéseket. 
      
 
FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

f1 formula 1 fia ecclestone fom concored egyezmény