2012. jún 15.

F1 Az FIA keresi a megoldást az új motorok és a költségcsökkentés kapcsán

írta: FormaNet
F1 Az FIA keresi a megoldást az új motorok és a költségcsökkentés kapcsán

A Formula-1-ben az elmúlt hetekben egyre több szó esik a 2014-ben bevezetésre kerülő új motorokról, azok magasabb költségeiről, és ezzel párhuzamosan az egyre sürgetőbb költségcsökkentésről. A két dolog egymással bizonyos tekintetben szöges ellentétben áll, és egyes érdekcsoportok ezt az antagonizmust igyekeznek saját érdekérvényesítésüknek alárendelni. Az új motorok bevezetését szorgalmazó Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Jean Todt azonban eltökélt abban a tekintetben, hogy az új erőforrások bevezetése ne jelentse a csapatok költségeinek emelkedését, és a költségek ellenőrzését is igyekezne az FIA által megfelelően kontrollálni.

jean-todt_1.JPG 

A jelenlegi világméretű pénzügyi válság miatt a csapatok gazdálkodása, és a szükséges anyagi erőforrások biztosítása egyre nagyobb kihívást jelent, éppen ezért fogalmazódtak meg azok az aggodalmak, melyek szerint az alacsonyabb költségvetésű istállók nem tudják majd 2014-től finanszírozni az új motorokat.

A hét elején a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo is azonnali megoldást sürgetett ebben a tekintetben, ám az elnök mondanivalója némi konspiratív tartalommal is fel volt vértezve. (Erről itt olvashattok)

A mai napon ülésezik a Motorsport Világtanács, mely esemény kapcsán az FIA elnöke elmondta, mindenképpen törekszenek egy olyan együttműködés kidolgozására, mind a csapatok, mind pedig a motor-gyártók igényeinek megfelelő, ezzel segítve a kialakult patthelyzetet.

„Az igaz, hogy a 2014-es csomag költségesebb lesz, ám az is igaz, hogy az FIA már egyeztetett a motorbeszállítókkal annak érdekében, hogy csökkentség ezeket a megnövekedett költségeket” – nyilatkozta Todt az Autosportnak.

„Abban például már megállapodtunk, hogy csökkentjük tápegységek számát. 2012-ben évenként és pilótánként nyolc motor áll rendelkezésre, ezt 2014-ben öt erőforrásra csökkentjük pilótánként.”

A Monacói Nagydíjat követő hétfőn Jean Todt egy megbeszélést hívott össze, éppen a költségcsökkentéssel kapcsolatosan, ahol a sport általános költségeit érintő megbeszélés mellet szóba kerül a sokat vitatott RRA (Resource Restriction Agreement - költségcsökkentési megállapodás), és annak ellenőrzése, mely néhány alakulat számára a jelenlegi formájában elfogadhatatlan, és azt sem tartják kívánatosnak, hogy ebbe az FIA bármiféle módon beleszóljon. Ezek a tárgyalások jelenleg zárt ajtók mögött zajlanak.

„Megbeszéléseket folytattunk erről, és a 12 csapatból 10-től felkérést kaptunk a költségek ellenőrzésére” – árulta és Todt.  

„Az FIA adminisztrációs hivatalának vezetője, Damien Clermont beszélt mind a 12 csapat pénzügyi vezetőjével az F1-re vonatkozó alváz költségekről, és beszélt minden motorgyártóval a motorok költségeiről. Ezt követően hívtam össze a találkozót.”

Az egyik szabályváltozásra vonatkozó  javaslat Renault-tól származik,és arról szól, hogy törölni kellene azokat a korlátozásokat, melyek szabályozzák, hogy egy gyártó maximum hány csapatot láthat el erőforrásokkal. (Erről bővebben itt olvashattok) Jelenleg a gyártók három alakulatot szolgálhatnak ki motorokkal, és egy esetleges negyedik, újabb csapattal való megállapodáshoz az FIA külön engedélye szükséges. A Renault-nál úgy vélik, ha ez a korlát megszűnne, az csökkenthetné az új motorok költségeit, hiszen a gyártók így több csapattal fizettetnék ki a fejlesztések árát, azaz a költségek eloszlanának. Erre vonatkozóan Todt egyértelműen jelezte, hogy nem szívesen támogatna egy ilyen lépést, ugyanakkor nem zárta ki ennek lehetőségét sem, abban az esetben, ha ez jót tenne a sportnak.

„Jelenleg úgy tervezzük, hogy folytatjuk a fennálló szabályok alkalmazását, de természetesen ha szükséges, akkor alkalmazkodunk az új helyzethez, és megvizsgáljuk a változás lehetőségét. Az FIA vezetőjének feladata az, hogy javaslatot tegyen a Motorsport Világtanács felé (WMSC).”

Egy dolgot azonban Jean Todt egyértelművé tett, mégpedig azt, hogy a radikális szabályváltozások folyamata ezután is úgy zajlik, hogy először az F1 Bizottságnak kell jóváhagynia, mielőtt még a WMSC-nél szavazásra bocsátják.

000 facebook_banner.jpg


Arra a kérdésre, hogy ha a csapatok többsége által támogatott költségellenőrzés nem kerül be az új Concorde Egyezménybe, akkor is elképzelhető-e, hogy a jövőben az FIA hatásköre alá kerüljön a költségek ellenőrzése, Todt így válaszolt.

„Az FIA-nak elsődlegesen az a feladata, hogy felügyelje a biztonságot, és minden sport- és technikai vonatkozást a Formula-1-es Világbajnokság kapcsán. Az új Concorde Egyezmény feltételeivel kapcsolatban a szövetség jelenleg megbeszéléseket folytat a kereskedelmi jogok tulajdonosával és a csapatokkal, amit végül majd az F1 Bizottság fog jóváhagyni. Mivel ezek a tárgyalások még folyamatban vannak, és amíg bármilyen változásról nem születik megállapodás, addig a 2013-as szabályokra vonatkozó módosításoknak meg kell felelniük a Nemzetközi Sportkódex erre vonatkozó rendelkezéseinek.”
 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

f1 fia költségcsökkentés jean todt formula-1