2012. júl 08.

F1 Ecclestone készül az FIA-tól való elszakadásra? A műszaki szabályokat a top csapatoknak adná

írta: FormaNet
F1 Ecclestone készül az FIA-tól való elszakadásra? A műszaki szabályokat a top csapatoknak adná

A Formula-1 teljhatalmú ura, Bernie Ecclestone legújabb elképzelése szerint azt szeretné elérni, hogy a jövőben a nagyobb csapatok beleszóljanak az új technikai szabályok megalkotásába, és azokat a Concorde Egyezményben rögzítsék. Az ügy pikantériája, hogy eddig a Concorde megállapodás az F1 kereskedelmi, pénzügyi, és jogi vonatkozásait rögzítette, a műszaki és sportszabályzat jelenleg a Nemzetközi Automobil Szövetség irányítása és fennhatósága alatt áll.

Ecclestone műszaki szabályok.jpg

Bernie Ecclestone már jó ideje próbálja mindenki részére elfogadható mederbe terelni az új Concorde Egyezményt, és a jelek szerint ismét igen jól alkalmazza a konspirációt. A három topcsapattal történt tavaszi megállapodás kényszerpályára tette a többi istállót, így a Mercedes ellenállásán kívül gyakorlatilag csont nélkül ment át az új megállapodás, bár hivatalosan még senki sem írta alá a teljes egyezményt.

Köztudott, hogy nem teljes az egyetértés a FOM vezér és az FIA, illetve annak elnöke, Jean Todt között. Az irányító testület szeretne visszaszerezni valamit abból, amit az előző elnök, Ecclestone jó barátja, Max Mosley átjátszott a fehér lovag kezére: többek között az F1 száz évre szóló kereskedelmi jogait. Az ellentét elsősorban a pénzről szól

A Nemzetközi Automobil Szövetség éppen ezért nagyon komoly feltételeket támaszt a Concorde Egyezmény aláírásához, ami jelentősen hátráltatja Ecclestone jövőbeli terveit. A fehér lovag szívesen tudná a szériát az FIA hatáskörén kívül, hiszen a testület jelenleg az egyedüli korlátja tevékenységének. Olyan hírek is napvilágot láttak, hogy barátja, Flavio Briatore (az egykori Renault istálló csapatfőnöke) már egy alternatív F1-es szabályzaton és előírásokon dolgozik, a szintén Bernie Ecclestone által levédett GP1 név alatt, mely lehetőséget teremtene arra, hogy a száguldó cirkusz elhagyja a fennhatóságát.

Továbbra sincs megegyezés a V6-os turbómotorokról sem, sem pedig a KERS elektromos meghajtás továbbfejlesztéséről. Ez egy jó casus belli lehet, amivel ráadásul a rendező pályákat, és a csapatok egy részét is maga mögé állíthatja Ecclestone, egy esetleges FIA-FOM harcban.

A helyzet némi hasonlóságot mutat az 1981 előtti időszakkal, már ami az ellentéteket illeti, és az akkori FOCA-FISA háborúnak lett következménye a nagyúr által tető alá hozott első Concorde megállapodás

Az FIA új szabályait, elsősorban a motorformula megváltoztatását, a közép- és kiscsapatok egyaránt ellenzik, elsősorban pénzügyi szempontból. Éppen ezért tűnik furcsának a jelenlegi feltevése, miszerint a Formula-1 mindenható ura, azt javasolja, hogy az új Concorde Egyezménybe a műszaki szabályokat a nagy csapatok segítsenek megalkotni. Ezzel imponálva, és bizonyos mértékben szabad kezet adva nekik, hiszen az FIA szabályait sem mindig fogadja osztatlan lelkesedés az istállók részéről.

Ez a gondolatmenete, abból a szempontból sem rossz, hogy még jobban magához kösse a nagy csapatokat és gyártókat, további jelentős támogatást szerezve egy esetleges alternatív szériához. A többi csapat pedig természetesen oda húz, ahová a nagyok.

Bár a jelenlegi szabályozás elég szigorú folyamat és magában foglalja az FIA technikai részlegét, a Formula-1 Bizottságot és Motorsport Világtanácsát, de Ecclestone számol azzal, hogy sikerül egy új folyamatot elfogadtatni a jövőben.

A Daily Mailnek adott egyik interjújában, Ecclestone egyértelműen kijelentette, hogy minden csapatnak - beleértve a Mercedest is - kedvezőbb lehet a már folyamatban levő Concorde Egyezmény. A Mercedesszel sokáig nem sikerült a megállapodás, de jelenleg úgy tűnik (legalább is Ecclestone kommunikációjából), már csak pár részletben nem állapodtak meg a felek.

Az eredeti tervezet több okból sem kedvezett a brackley-i székhelyű csapatnak. Nem kapnak F1-es részvényopciót, így helyet sem a Formula-1 igazgatótanácsban, ezért kisebb lehet a befolyásuk a legfőbb riválisokhoz képest, és ez a gyakorlati kérdéseken túl jelentős presztízsveszteséget is jelent az istállónak, a hatalmas bónuszok elbukásáról nem is beszélve, melyet a többszörös névváltoztatásoknak köszönhetnek. (Ecclestone szerint ennek az istállónak semmi köze az 1955-ben a La Mans-i tragédia után kivonult istállóhoz, mivel a Honda, Brawn GP jogutódja)

000 facebook_banner.jpg

A FOM vezér azonban az új egyezménnyel kapcsolatban maximálisan optimista, és már készpénznek veszi annak mielőbbi teljes körű elfogadását.

„Teljes az egyetértés" - mondta Ecclestone. "Csak az ügyvédekkel beszélünk - ' hogy miért használták ezt vagy azt a szót'. Tipikus ügyvédek, de minden rendben van. Üzleti szempontból kész."

A jövőre nézve a szabályalkotás szempontjából, így nyilatkozott: "Amit most meg kell tennünk, hogy megnézzük, hogyan készülnek a műszaki szabályok. Ezért miért is ne lehetnének felelősek a csapatok is, nem az összes, csak néhány."

„Ők azok az emberek, akik ennek pénzügyeit kidolgozhatnák, nem pedig az FIA.
A legstabilabb csapatok megalkothatnák ezt, mint a Ferrari, a McLaren, a Red Bull a Mercedes és a Williams, mint a régebbiek - eldönthetik, mit lehetne tenni."

 

Szöveg: FormaNet, Németh Dániel

001_fórum logo.png

banner felirat 1.jpg

Szólj hozzá

f1 forma1 fia formula1 bernie ecclestone concorde egyezmény f1 műszaki szabályok