2012. okt 27.

F1 Brawn: Bárhová is lépünk innen, Michael mindig része lesz annak, amit elérünk

írta: FormaNet
F1 Brawn: Bárhová is lépünk innen, Michael mindig része lesz annak, amit elérünk

A Formula-1 hivatalos weboldalának adott exkluzív interjúban Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke részletesen beszélt Lewis Hamilton szerződtetésének előzményeiről, körülményeiről, melyből többek között kiderül, hogy a csapat már tavaly karácsonykor megkörnyékezte a 2008-as világbajnok menedzsmentjét, Michael Schumachert pedig egyáltalán nem érte váratlanul a dolog, mert mindvégig tudott a tárgyalások részleteiről. A pilótaváltás mellett Brawnt a jövőről, és Niki Lauda szerepéről is kérdezték.

ross brawn - michael schumacher.PNG  

Michael (Schumacher) megy, Lewis (Hamilton) jön – mit jelent ez?

Ross Brawn: Ez azt jelenti, hogy két nagy pilóta lesz a csapatban. Folytatjuk azt a hagyományt, hogy nagy versenyzők alkotják a csapatunkat. Egy új versenyzővel fogunk dolgozni, és nagyon izgatottan várjuk Lewis érkezését, mert elképzelni sem tudok jobb cserét nála, aki Michael helyét átvehetné.

A csapatnál Michael volt a rangidős versenyző - kora és tapasztalata miatt -, most azonban két hasonló korú pilótájuk lesz, akik már az Formula-1-es évek előtt is nagyokat versenyeztek egymással. Milyen hatással lesz a csapatharmóniára a kettőjük közti rivalizálás?

RB: Nico és Michael nagyon jól kijöttek egymással az elmúlt három évben, és igen, most két hasonló korú versenyzőnk lesz…

...hasonló világbajnoki ambíciókkal…

RB: Sosincs hiány a törekvésből Michaelnél. Az ambícióit sosem szabad alábecsülni. Ebben sosem volt hiány, de igen, elkerülhetetlen, hogy most egy másféle kémia fog működni a csapatban. Fenn kell tartanunk a jó munkakapcsolatot, ami Nico és Michael között is volt, és biztosítanunk kell, hogy Lewisszal is ugyanígy legyen. Biztos vagyok benne, hogy Lewis megmutatja majd, hogy nagyon jól tud együtt dolgozni a csapattal, és már mindenki nagyon várja, hogy ez megtörténjen.

Kinek a választása volt Lewis?

RB: Nos, tudtuk, hogy Michael szerződése év végén lejár, ezért körül kellett néznünk, hogy mi a helyzet. Lewis szerződése szintén az év végéig érvényes csapatával, így tavaly karácsonykor már érdeklődtünk a menedzsmentjénél, és valójában onnantól kezdődtek el a dolgok. Mindenki, aki ebben a tárgyalásban részt vett, azon dolgozott, hogy meggyőzzük Lewist arról, hogy csatlakozzon a Mercedeshez. Szakmai szempontok alapján is megvizsgáltuk Lewist: úgy a mérnöki csapat oldaláról, a költségvetés szempontjából, és hogy a jövőre nézve mekkora potenciált jelent, hiszen 2014-től hatalmas változások lesznek, és úgy vélem, akkor nagyon jó helyzetben lehetünk. Én, és Bob Bell is nagyon sok időt töltöttünk el Lewisszal, hogy meggyőzzük arról, hogy ez a helyes lépés. Nick Fry-nak is nagy szerepe volt ebben, szóval mindez nagyjából egy csapatmunka eredménye. Nem akarom azt mondani, hogy az én ötletem volt, mert ez úgy kialakult - de örülök az eredménynek.

Most az a benyomásom, hogy már sokkal korábban kiderült, hogy Michael nem folytatja a Mercedsszel. Így van?

RB: Azt hiszem, voltak időszakok, amikor Lewisszal volt ez a helyzet…

…Hogy kikerült a képből?

RB: ... Én ezt nem így mondanám, mert ezek a dolgok mindig változnak. Michael való kapcsolatunk mindig nagyon nyitott volt. Nem volt benne biztos, hogy mit akar csinálni, én pedig folyamatosan tájékoztattam őt minden részletről, ami éppen történt. Végül Michael áldását adta az ügyre. (Nevet)

Szóval nem az volt a helyzet, hogy Michael esetleg még maradni akart, de a csapat már döntött Lewis mellett?

RB: Hadd mondjak valamit. Michael mindig nagyon mélyen érintett volt a csapatmunkában. Nem az a fajta pilóta, aki megjelenik a versenyhétvégén, vezeti az autót, majd távozik. Mindig tudta, hogy éppen mi történik, és ahogy már említettem, a Lewis-ügy alakulásáról is tudott. Nem volt egy konkrét nap, amikor egyszer csak azt mondtam, hogy éppen ezen dolgozunk. Ez egy olyan döntés volt – mint minden nagy döntés – ami kialakult.

Mi volt annyira csábító Lewis számára? Állítólag a pénz nem volt probléma…

RB: Remélem, hogy a csapatban rejlő lehetőségek, hiszen tudja, hogy mit próbálunk itt felépíteni. Ha megnézzük Lewis mclarenes korszakát, akkor láthatjuk, hogy a csapat felépített köré mindent, ami hozzájárulhatott ahhoz, hogy kiváló autóversenyző váljék belőle. Most talán megfordult ez a dolog, és Lewis azt szeretné, hogy ő járuljon hozzá egy erős Formula-1-es csapat kialakulásához. Szóval azt hiszem, ez volt az egyik tényező, illetve eddig ő még csak egy csapatnál versenyzett, így nagyon csábító tud lenni az a gondolat, hogy kipróbálja magát más alakulatnál is, és lássa, hogyan tudja kamatoztatni eddigi tapasztalatait. Emlékszem, amikor a Benettontól a Ferrarihoz mentem, valami hasonlót éreztem, és nagyon jó dolog lett belőle. Pedig abban az időben a Ferrari nem volt olyan sikeres. A dolgok végül nagyon jól alakultak, és ebben nekem is részem volt. Azt hiszem Lewis is ezzel találkozik majd amikor csatlakozik hozzánk, és remélem, hogy jó döntésként gondol majd vissza, és együtt javítani tudunk azokon a területeken, ahol jelenleg még nem vagyunk túl erősek.

Nem lehet, hogy egy nagyvállalat is csábító volt a személyes karriere szempontjából?

RB: Lehetséges, de leginkább az volt a benyomásom, hogy mindez másodlagos volt számára. Hiszen ha ebben a tekintetben nem lett volna elégedett azzal a szinttel, ahol van, akkor nem tartott volna olyan sokáig a tárgyalási folyamat. (Nevet)

Mi lesz a feladata az új igazgatósági tagnak, Niki Laudának? Hol foglal majd helyet a hierarchiában, és milyen hiányosságok pótlásában segít majd a csapatnak?

RB: A csapat vezetése továbbra is az én felelősségem lesz, ez egyértelmű. Nikinek nagy versenytapasztalata van, így azt hiszem, hogy nagy segítség lesz abban, hogy a programunk alakulásáról tájékoztassa a testületet. Még nem értük el a céljainkat, így természetesen mindig felmerülnek kérdések, hogy miért nem sikerült. Próbáltam folyamatosan tájékoztatni a testületet, de nem tölthetem ott a hét minden napját, hiszen muszáj a csapat munkájában részt vennem. Szóval Niki fog segíteni ebben, és közben tanácsaival is ellátja a csapatot. Valószínűleg olyan kérdésekben is szerepe lesz majd, mint például a kereskedelmi jogokról zajló tárgyalások. Illetve tudása, és tapasztalata az én munkámmal is összefüggésben lesz, hiszen néhány kérdés felmerülhet, hogy mit miért csinálok. Nagyon sokszor hasznos tud lenni, ha valaki megkér arra, hogy indokold meg azt, amit éppen teszel, mert így biztos, hogy még egyszer átgondolod.

Mikor hozták meg ezt a döntés? Néhányan a paddockban úgy vélik, hogy Niki elég mélyen érintett lesz a csapat ügyeiben, miután a Jaguárnál már elég tapasztalatot gyűjtött…

RB: Valószínűleg még meg kell vizsgálni, hogy mennyire mélyen bonyolódjon bele. Nem ügyvezető igazgató, vagy elnök lesz, de lesznek bizonyos feladatai. Ez azonban nem olyan, hogy minden napját ott tölti a gyárban. Egyszer-kétszer beszélünk egy héten, és a versenyek után is. Biztos vagyok benne, hogy ez teljes munkaidőben leköti Niki gondolatait, de gyakorlatilag nem egy olyan teljes munkaidős állás, hogy minden nap 8.30-kor meg kell jelenni az irodában. Hogy mikor történt mindez? A kereskedelmi jogok birtokosával való tárgyalások alatt. Mindannyian tudjuk, hogy Bernie Ecclestone egy kemény tárgyalófél, Niki pedig képes volt arra, hogy segítsen nekünk. Valahol itt kezdődött. Aztán egyre inkább részt vett a munkában, hiszen jól ismeri a testületi tagokat, és így alakult ki a dolog.

Négy verseny van még hátra, így majdnem itt az ideje kiértékelni a 2012-es évet. Ez fájdalmas?

RB: A második fele már fájdalmas. Egy nagyon ígéretes, és néhány nagyon jó eredménnyel teli első félidő után mindez frusztráló volt. Az első félévben hiányzott egy kis megbízhatóság, ami sok pontba került, de teljesítmény szempontjából a második félév az kiábrándító. De a jó hír az, hogy megértettünk néhány kérdést. Volt némi változtatás a szervezeten belül is, és amikor ilyen átalakulások történnek, akkor szükség van egy kis időre, hogy teljesen berendezkedjünk. Ez volt a helyzet az aerodinamikai részlegünknél. Ezek a dolgok veszélyesek lehetnek egy olyan szezonban, amikor tizedmásodpercek is nagy különbséget jelentenek. Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy ez 2013-ban nem ismétlődik meg.

000 facebook_banner.jpg

Itt az idő, hogy visszatekintsünk három évvel ezelőttre, amikor Schumacher és a Mercedes együtt visszatért. Mi volt a cél, és Schumacher mennyit tett a cél elérése érdekében?

RB: Nos remélem, az emberek mindig tisztában lesznek azzal, hogy Michael mennyit tett mindazért amit elérünk majd. Az ő hozzájárulása rettenetesen sok. Bárhová is lépünk innen, Michael mindig része lesz annak, amit elérünk. A mérnökökkel, és a gyárban való munkája minden téren segített formálni a csapatot.

A 2013-as egy átmeneti év lesz, majd 2014-ben új lehetőségek nyílnak, hiszen a legnagyobb szabályváltozás miatt mindenki a nulláról indul. Már dolgozik a 2014-es autón?

RB: Igen, egy kicsit, de még mindig van néhány hónap ahhoz, hogy februárban-márciusban megkezdjük a munkát a 2013-as autóval, és onnantól kezdve párhuzamosan futtatjuk majd a két programot: a 2013-ast és a 2014-est.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

mercedes forma-1 ross brawn formula-1