2012. dec 14.

F1 Porszem a gépezetben - Räikkönen sikeres visszatérésének nyomában (2. rész)

írta: FormaNet
F1 Porszem a gépezetben - Räikkönen sikeres visszatérésének nyomában (2. rész)

Kimi Räikkönen két év szünet után, idén újra csatlakozott a száguldó cirkusz világához, és szinte minden várakozást felülmúló teljesítménnyel alapozta meg második Formula-1-es karrierjét. A finn visszatérését kitüntető figyelem övezte mind a paddock, mind a média részéről, de igazán nem lehetett megjósolni az újrakezdés sikerességét, hiszen egy világbajnokkal szemben minden alkalommal hatalmas elvárásokat támasztanak, és sem a Lotus előző szezonbeli formája, sem Kimi Räikkönen 2009-es Ferraris teljesítménye nem utalt arra, hogy a „jégember” megfelel a magasra tett „lécnek”, és még jelentősen túl is szárnyalja azt.

kimi raikkonen.jpg

A cikk 1. részét itt olvashatjátok

A Spanyol Nagydíjat követően, egy kisebb hullámvölgybe került Kimi Räikkönen, hogy ennek mi is volt az igazi oka, azt pontosan nem lehet tudni. A Monacói Nagydíj folyamán új fejlesztésű kormányrendszert építettek az E20-ba, hogy orvosolják a finn év eleje óta jelzett problémáit, de az újítás nem járt sikerrel. 2007 világbajnoka egyenesen használhatatlannak tartotta az enstone-i alakulat innovációját, és azonnal visszakérte a régi verziót, ami miatt az első szabadedzésen nem tudott érdemi munkát végezni, a második gyakorlást pedig elmosta az eső, és ez a kihagyás érezhetően rányomta bélyegét a finn további versenyhétvégéjére. A James Hunt emléke előtt tisztelgő „jégember” (egyéni sisakfestés), csak a 9. helyen ért célba a vasárnapi futamon.

A kritikusok ebben az időszakban támadták a legkeményebben a finn világbajnokot, és többször vádolták kedvetlen és ambíciómentes versenyzéssel, illetve számos híresztelés látott napvilágot arról, hogy megromlott a viszony a „jégember” és csapata között. Természetesen mindkét fél tagadta a pletykákat, de tény, hogy ebben az időszakban Romain Grosjean jobban munkára tudta fogni versenygépét, mint a finn klasszis.

A Kanadai Nagydíj időmérő edzésén a Q3-ba sem került be Kimi. A futam során egészen beleszürkült a középmezőnybe, míg Romain Grosjean a dobogó második fokáig menetelt előre, mivel kiválóan kímélte a gumikat. A finn bajnok viszont nem tudta megközelíteni csapattársa eredményét, és a 8. helyen ért célba. Jacques Villeneuve a Kanadai Nagydíjon egyenesen azt állította, hogy Räikkönen nem tartozik a top pilóták közé, és a Lotus egy megfelelő versenyzővel, akár a világbajnokságot is vezethetné.

„Hogy rendszerint Grosjean mögött végez, amikor tisztán csak a teljesítmény számít, az engem elgondolkodtatna, hogy őt is el lehet küldeni" - idézte a Kanadait az Auto Hebdo lap.

Kimi Räikkönen a szezon további részében teljesítményével hallgattatta el kritikusait, de hát ismerjük a finnt, nem igazán szeret beszélni. A sikeres visszatérést a statisztikák is alátámasztják:

Egyéni világbajnokság: 3. helyezés

Világbajnoki pontok: 207 pont

Futamgyőzelem: 1

Dobogós helyezés: 7

Sorozatban 17 pontszerzés

Összes pontszerzés: 19

Megtett körök száma (20 nagydíj=1192 kör): 1191 kör (Kizárólag az Interlagosban elszenvedett körhátrány miatt nem sikerül minden kört teljesítenie a szezonban.)

Tekintsük vissza Kimi Räikkönen visszatérő évének legszebb pillanataira:

Európa Nagydíj: Valenciában kiválóan működött a Lotus, és ezzel párhuzamosan Kimi is magára talált. Az időmérő edzésen az ötödik helyezést sikerült megszereznie, de az E20 versenytempója nagyon ígéretesnek tűnt. Következetes versenyzésének köszönhetően, a 2. pozícióban intették le az elképesztő izgalmakat hozó Európai Nagydíjon. A rajtnál egy helyezést esett vissza a finn, de gyorsan összeszedte magát, és 13. körben bámulatos manőverrel járt túl Pastor Maldonado eszén, majd a boxkiállás közben a startnál elé kerülő Kobajasi Kamuit is magamögé utasította. A verseny utolsó szakaszában Lewis Hamiltonnal csatázott a 2. helyért, majd az angol gumiproblémái miatt különösebb gond nélkül lépett túl rajta. Ezzel Barcelona után, ismét dobogós helyezéssel zárta versenyhétvégéjét 2007 világbajnoka.

Brit Nagydíj: Az időmérő edzésen Räikkönen kiválóan állta az eső okozta akadályokat. Magabiztosan került be a Q3-ba, úgy hogy utolsó gyors köre előtt még a 11. helyen állt, és egy megcsúszást követően is beverekedte magát a legjobb 10 pilóta közé, amíg csapattársa, Romain Grosjean kipördült a Q2 végén, így nem tudta folytatni a kvalifikációt. Kimi végül a 6. rajtkockából vághatott neki a versenyek. A rajt utáni pozícióharcokból nem igazán jött ki jól, de következetes versenyzéssel, egy pozíciót javítva ötödikként ért célba. Valószínűleg nem is volt sokkal több a Lotusban ezen a hétvégén.

 Német Nagydíj: Egy újabb esős időmérő edzést követően a rajtrács 10. helyét szerezte meg a finn, míg csapattársa ismét pórul járt a vizes körülmények között. A Lotus tempója sokkal jobbnak bizonyult, mint a Brit Nagydíjon, és a futam során Räikkönen nagyszerű versenyzéssel fokozatosan lépett előre.  Agresszív, sportszerű előzésekkel sikerült feljönnie a negyedik helyig, majd Sebastian Vettel verseny utáni 20 másodperces büntetésének köszönhetően, megörökölte a harmadik helyet Hockeinheimben.

 

Magyar Nagydíj: Kiváló előjelekkel érkezett Magyarországra az enstone-i csapat, hiszen forró hétvégének, és egy lassú technikás pályának vágott neki a Lotus. A finn a kvalifikáció során nem tudta kiautózni az E20-ban lévő igazi potenciált, viszont a versenyen félelmetes tempót diktált. A második kerékcsere előtt tiszta pályán tudott autózni, és ezt olyan gyorsan tette, hogy a boxutcából kijövet megelőzte saját csapattársát, és átvette a második helyet. Ezt követően Lewis Hamilton előnye néhány kör alatt szertefoszlott Räikkönennel szemben, és a futam végig nyomás alá helyezte a britet. Ha a célegyenes néhány méterrel hosszabb lenne a Hungaroringen, akkor valószínűleg már nyáron sor került volna Räikkönen futamgyőzelmére. A finn ismét dobogós helyezéssel gazdagította csapatát, és egyre többen kezdték emlegetni a világbajnoki cím várományosai között.

 

Folyt.köv.

FormaNet, Kiss Róbert

000 facebook_banner.jpg

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

f1 lotus kimi raikkonen formula-1