2013. jan 13.

F1 A Force India csapatfőnökének adóssága a magyar gazdaságot is megrázná

írta: FormaNet
F1 A Force India csapatfőnökének adóssága a magyar gazdaságot is megrázná

Nagy a csend a Force India körül. Az idei mezőnyben mindössze két szabad hely marad, ebből az egyik az indiai alakulatnál. A csapat leszerződtetett pilótája, Paul di Resta is kissé értetlenül áll a dolog előtt, ám úgy gondolja, ettől ő még el tudja végezni munkáját. Az alapító, tulajdonos csapatfőnök Vijay Mallya feje fölött eközben egyre sötétebb felhők gyülekeznek.

Mallya.jpg

Paul di Resta elismerte, őt magát is meglepte, hogy még jelenleg sincs meg csapattárasa, aki a Force India színeiben sorakozna fel a rajtrácsra Melbourne-ben, a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon. A 26 éves skót pilóta nem titkolta, hogy számára is csalódás, hogy idén is a Force Indiánál folytatja a versenyzést, hiszen szeretett volna egy nagyobb csapathoz szerződni, és kissé meg van lepve, hogy még mindig nincs meg csapattársa, aki a Sauberhez átigazolt Nico Hülkenberg helyébe lép az istállónál.

„Meg vagyok lepve, hogy még mindig semmi. A csapat azt mondta, hogy megfelelő időben bejelentik majd, ha az eljön, és én ezt tiszteletben tartom.”

Di Restát arról is kérdezték, ez a helyzet érinti-e a felkészülését az elkövetkező szezonra. A pilóta így felelt: „Végül is igen. De tudom, mi a munkám, és teljes mértékben arra összpontosítok, amit jelenleg el szeretnék érni. Ismerem a csapatot, és ismerem a szerelőket is. Meglehetősen jól érzem magam, és ez pozitív. Voltam a gyárban, ahol nagyon jó a hangulat.”

Visszatekintve a tavalyi évre, a skót pilóta nem titkolta, hogy kissé csalódott volt, amiért a szezon második felében 17 ponttal kevesebbet sikerült gyűjtenie, mint az alakulattól távozó Hülkenbergnek.

„Olyan időszakon mentem keresztül, amit mélyen el kell ásni. Remélem, ez az év már az én évem lesz” – nyilatkozta di Resta.

Az istállónál azonban a jó hangulatra komoly árnyék vetül, hiszen a csapatfőnök, Vijay Mallya egyre kellemetlenebb anyagi helyzetbe kerül, ami szinte bizonyos, hogy csapatára is hatással lehet.

kingfisher.jpg

Az indiai üzletember fapados légitársasága, a Kingfisher szinte a megalapítása óta folyamatosan komoly veszteséget termelt, melynek következtében 2012 végére a teljes repülőgép parkot le kellett állítani. Azonban nem csupán a kifizetetlen számlák jelentenek gondot Mallya számára. Az indiai adóhatóság is benyújtotta a cég felé követelést, mely közel kétmilliárd(!) dollárra rúg. Ez akkora összeg, amely Magyarország gazdaságát is megrázná.

Az indiai hatóságok 2012 december 21-én a légitársaság utolsó Airbus A319 ACJ repülőgépét is zárolták, ám ezzel még nincs vége a végrehajtásnak. Az elmúlt héten lefoglalták a Force India csapatfőnökének személyes használatú Jet repülőgépét, és további szankciókat is kilátásba helyeztek.

Tavaly a cégnél igen felháborodott a 4000 alkalmazott jelentős része, hiszen amíg Mallya országról országra utazgatott az F1-es helyszínek között magángépével, addig a dolgozók gyakran a fizetésüket sem kapták meg. Az anyagi problémák egyenes következménye volt, hogy az év végére a Kingfisher engedélyét visszavonták.

Az eladósodott indiai üzletember azonban nem akar lemondani a légitársaságról, és azt tervezi, talpra állítja és újraindítja a céget. Az indiai légügyi hatóságnak írt levélben Mallya egy részletes mentési tervről ír, és úgy nyilatkozik, hogy rövidesen hét járattal ismét folytatja a légi szállítást. A rövidtávú tervekben szerepel, hogy négy hónap alatt összesen 21 repülőgépet állít majd forgalomba, és úgy számol, hogy 12 hónapon belül 57 gépet állít csatasorba. Mindezt olyan gazdasági helyzetben, amikor nem csupán kétmilliárdos adósságát kellene rendeznie, de repülőgépei jelentős része is visszakerült a vásárlás finanszírozó lízing cégekhez.

000 facebook_banner.jpg

Hogy ezt a merész tervet hogyan, és főleg miből próbálja majd megvalósítani, arról egyelőre nem nyilatkozott Mallya. Egy azonban szinte biztosra vehető. Ilyen anyagi körülmények között igen nehéz lesz az első indiai F1-es csapat jelenlegi tulajdonosi struktúráját, és működtetését megtartani. A Sahara Group (mint társtulajdonos) 100 milliója, melynek egy részét már el is költötte a csapat, nem lesz elég a fejlesztésekre és a fenntartásra. Az egyébként versenyképesnek mondható középcsapat számára talán nem lenne nehéz megfelelő háttérrel rendelkező támogatókat találni, ám a szponzori hajlamnak is gátat szabhat a csapatfőnök körüli pénzügyi botrány.

Hogy a gazdasági gondoknak bármi köze van-e ahhoz, hogy jelenleg még nem nevezték meg a másik pilótájukat, nem tudható, egy azonban bizonyos. Akár Adrian Sutil, akár Jules Bianchi lesz Paul di Resta csapattársa, pénzügyi vonatkozásait tekintetbe véve igen ingoványos helyzetre kell felkészülnie.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

 

Szólj hozzá

forma1 formula1 force india kingfisher vijay mallya paul di resta