2013. már 26.

F1 Brawn szerint felesleges a sepangi csapatutasításon agyalni, mivel alapos oka volt, hogy így döntött

írta: FormaNet
F1 Brawn szerint felesleges a sepangi csapatutasításon agyalni, mivel alapos oka volt, hogy így döntött

Továbbra sem csillapodtak le a Maláj Nagydíjon tapasztalt csapatutasítások körül a viták, és az ügyről rendkívül eltérő vélemények hangzanak el, ám a Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn szerint teljesen felesleges a dolgon agyalni, mivel nyomós oka volt arra, hogy így utasítsa a pilótáit. Brawn határozottan állítja, hogy az üzemanyag mennyisége volt a döntő érv, amiért arra kérte Rosberget, hogy tartsa az akkor pozícióját. A csapatfőnök egyébként is elvárja, hogy a pilóták minden döntését tiszteletben tartsák.

Hamilton Rosbeg Sepang.jpg

Bár Nico Rosberg csalódott volt a Maláj Nagydíj eredményét illetően, és a versenyt követően Lewis Hamilton már a dobogón úgy fogalmazott, hogy ott Nicónak kellene állnia, sőt az istálló új vezérigazgatója, Toto Wolff is úgy gondolta, hogy a jövőben kerülni kell az ilyen döntéseket (bár utólag Brawn védelmére kelt), ám a csapatfőnök ragaszkodik azon véleményéhez, hogy a csapat és a pilóták szempontjából is helyes döntést hozott.

Ross Brawn elmondta, hogy bár Nico tempója alapján érezhette úgy, hogy – amennyiben elengedték volna Hamilton mellett – akár a Red Bullokra is veszélyt jelenthet, ám a bokszban látott adatok egyértelműen azt mutatták, hogy az üzemanyagszint nem ad erre reális esélyt.

„Megítélésem szerint ez volt a legkisebb kockázattal járó helyzet, hogy a pilóták tartsák meg pozíciójukat” – nyilatkozta az esettel kapcsolatba a csapatfőnök.

„Nico lehet, hogy megelőzhette volna Lewist, ám az üzemanyag vezérlési program mindkét autónál azt mutatta, hogy nincs lehetőség további előrelépésre, vagy az élen haladó két autó elleni kihívásra.”

„A csapat számára kiváló eredmény volt a harmadik és negyedik helyen befejezni, és én ezt nem akartam kockáztatni.”

„Később amikor erről a csapatnak beszéltem, azt a példát hoztam fel, hogy amikor egy ember egy pohár vizet talál a sivatagban, akkor biztosan azt szeretné, hogy egyetlen csepp se löttyenjen ki belőle.”

Kockázatos üzemanyag stratégia

Ross Brawn elmondta, hogy mindkét pilóta a verseny egész ideje alatt az üzemanyag kezelés szempontjából határon autózott, ami eleve egy agresszív, ám bátor stratégia volt.

„Mindkét pilótánk agresszíven bánt az üzemanyaggal, mely része volt a versennyel kapcsolatos számításainknak, azért, hogy összességében lerövidítsük a versenyidőt.”

„Meg kell találni az egyensúlyt a verseny korai szakaszában elvesztegetett idő miatt, mely a nagyobb mennyiségű üzemanyag terhelés miatt van, és a vezetési stílusban kompromisszumokat kell kötni, azért, hogy a végén célba érjünk.”

„Mivel mindkét pilóta között verseny alakulhat ki, ezért eszerint kell reagálnunk. Bár Lewis és Nico stratégiája némileg eltérő volt, ám mindkét pilótánál hasonló kiigazításokra volt szükség hogy az üzemanyaggal célba érjenek.”

„Az üzemanyag fogyasztással kapcsolatos célkitűzéseket minden egyes versenyt követően felülvizsgáljuk, így bizonyára ennek a versenynek is szorosabban utánanézünk, hogy levonhassuk a tanulságokat a jövőre nézve.”

Hamilton Sepangban.jpg

Hamilton a versenyt követően megkérdezte csapatfőnökétől, hogy valóban helyesen döntött-e akkor, amikor nem engedte, hogy Rosberg megelőzze, annak ellenére, hogy látta, a német gyorsabb nála.

Brawn válaszában egyértelművé tette, hogy a pilótáknak minden utasítást be kell tartaniuk, ami a bokszból érkezik.

„A beszélgetés a verseny után akkor történt, amikor a mérnököknek eligazítás volt, és akkor elmondtam mindkét pilótának, elvárom, hogy tiszteletbe tartsák azokat a döntéseket, melyek a bokszutca faláról érkeznek, mert azok szolgálják legjobban a csapat érdekeit.”

„Vasárnap délután ők (a pilóták) pontosan ezt tették, éppen ezért nagyon elégedett vagyok ezzel az érett és megfontolt hozzáállással, amit Nicótól, és Lewistól láthattunk” – vélekedett Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke.

000 facebook_banner.jpg

Tény, hogy Hamiltonnak, már az incidenst megelőzően spórolnia kellett, de hogy Rosberget valóban az üzemanyagkérdés miatt kellett visszafogni, azt talán sohasem tudjuk meg. A két pilóta van annyira profi, hogy simán, szinte harc nélkül is helyet cserélhetett volna (főleg, hogy mindketten így érezték ez korrektnek), ami a csapat pontjai szempontjából semmit sem változtatott volna. Vagy esetleg ez csupán egy magyarázat a technikára hivatkozva, és a cél inkább az volt, hogy a Mercedes az újdonsült pilótáját - aki nem mellesleg világbajnok - szerette volna a támogatóknak a sepangi dobogón megmutatni, mert annak talán nagyobb reklám és PR értéke van? Ki tudja? Mindenesetre Ross Brawntól soha sem állt távol a csapatutasítás, de ha a jövőben ez gyakran előfordul, akkor igencsak megmérgezheti a pilóták egyébként baráti viszonyát, és úgy általában az istálló személyzetének hangulatát.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

 

Szólj hozzá

mercedes forma1 lewis hamilton nico rosberg ross brawn formula-1 csapatutasítás