2013. ápr 27.

F1 Jövőre a kisebb szabálytalanságokat a motorok teljesítményének időszakos csökkentésével büntetnék

írta: FormaNet
F1 Jövőre a kisebb szabálytalanságokat a motorok teljesítményének időszakos csökkentésével büntetnék

Úgy tűnik, az FIA, és a testület mellett dolgozó szakértők és tanácsadók kifogyhatatlanok az ötletekből, ha szabályalkotásról van szó. A héten egy olyan elképzelés látott napvilágot, mely szerint az irányító testület, és a csapatok megbeszéléseket kezdenek arról, hogy 2014-től a büntetések egy részét az új, 1,6-os turbómotorokon keresztül kapnák meg a pilóták, a kisebb szabálysértések következményeként. Miről is van szó pontosan?

fia logo.jpg

 

Ahogy arról már írtunk, a Nemzetközi Automobil Szövetség a télen megtárgyalta a csapatokkal, hogy az idei évben a versenybíróság enyhébben ítéli meg a kerék-kerék elleni csatákban elszenvedett versenybaleseteket, ezzel is ösztönözve a pilótákat, hogy nagyobb kockázatot vállalva versenyezzenek. (Erről itt olvashattok)

Ezen filozófia mentén haladva most egy olyan elképzelés kapott szárnyra, hogy a jövő évtől - az új turbókorszak kezdetétől - a jelenlegi bokszutca-áthajtásos büntetések, vagy éppen a futam után kiszabott időbüntetések helyett, a turbómotorok teljesítményének időszakos csökkentésével büntetnék a szabálytalankodó pilótákat.

A dolog lényege, hogy az enyhébb elbírálás alá eső eseteket követően (az áthajtásos, büntetések helyett, ami rövid időre kivonja a pilótát a forgalomból, és ezzel 20-30 másodperces hátrányt okoz) a turbómotorok elektromos motorvezérlésén (ECU - Electronic Controll Unit) keresztül - egy meghatározott ideig - csökkentenék a vétkes pilóta autójának motorteljesítményét.

000 facebook_banner.jpg

Az új motoregység elektromos vezérlése a turbófeltöltést is folyamatosan ellenőrzés alatt tartja, így egy apró változtatás az ECU programjában lehetőséget adhat erre a műszaki megoldásra. Így például egy balesetet okozó pilóta a pályán - és ezáltal versenyben - maradhat, ám a büntetés nagyságától függően 5-10 körön keresztül alacsonyabb motorteljesítménnyel lenne kénytelen támadni, vagy éppen védekezni.

Ez az ötlet jelenleg csupán az elképzelés szintjén áll, ám nem kizárt, hogy az FIA és a csapatok a 2014-es év közeledtével komolyabban is fontolóra veszik a kézi irányítású büntetés bevezetését. Ehhez azonban komoly háttértanulmányok elvégzése szükséges, és egyáltalán nem biztos, hogy a távirányítású büntetés ötlete egységes támogatást kap, hiszen ezzel a sport szabályozása egy eddig teljesen új irányba indulhat el, ami sokakban tovább növelheti azt az ellenérzést, hogy a Formula-1 már csak a modern technikáról, mintsem a versengésről szól.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 szabályok fia formula-1