2013. júl 01.

F1 A silverstone-i gumiproblémák miatt akár a bojkott lehetősége is felmerülhet

írta: FormaNet
F1 A silverstone-i gumiproblémák miatt akár a bojkott lehetősége is felmerülhet

Az ijesztő, sorozatos defektek miatt nem sokon múlott, hogy idő előtt véget érjen a vasárnapi Brit Nagydíj. A leintést követően szinte a mezőny összes versenyzője és csapata egyetértett abban, hogy sürgősen megoldást kell találni a veszélyes jelenségre, többek között a fiatal pilóták tesztje helyett egy évközi teszt ötlete is felmerült, így három hét múlva éppen ezen a helyszínen az aktuális mezőnnyel erre a problémára lehetne fókuszálni. Volt aki a bojkott lehetőségét sem zárta ki teljesen, amennyiben a probléma nem oldódik meg hamarosan.

Massa defektje.jpg

A Brit Nagydíj drámái a futamot vezető Lewis Hamilton autójának bal hátsó defektjével kezdődtek meg, majd két kör után ugyanúgy járt Felipe Massa, kicsit később Jean-Eric Vergne, a verseny hajrájában pedig Sergio Pérez (aki egyébként már szombat délelőtt is megtapasztalhatta milyen érzés ha a silverstone-i pályán felrobban alatt az egyik gumiabroncs) és Esteban Gutierrez.

 
15 körön belül három defekt miatt a futamot biztonsági autós periódus szakította meg, a törmelékek eltakarítása és egy gyors helyzetelemzés idejére, és a versenyigazgató, Charlie Whiting később elárulta, hogy nagyon közel került ahhoz, hogy elővegye a piros zászlót, és 110 ezer rajongó és több millió tévénéző előtt idejekorán leintse a 64. Brit Nagydíjat. 


„Elég közel voltam ahhoz, hogy leintsem a versenyt piros zászlóval. Eszembe jutott, hogy talán ezt kéne tenni. Még nem láttam ilyet ezelőtt. Mindent gyorsan mérlegelni kellett, hiszen a törmelékek miatt a sportbírók is veszélyben voltak, ami nem túl megnyugtató” – nyilatkozta a kaotikus futam után Whiting. 


Az érintettek a futamot követően mindannyian elmondták, hogy ez a helyzet elfogadhatatlan, és nagyon balesetveszélyes, sőt a mezőny egyik legtapasztaltabb pilótája, Felipe Massa még a bojkott lehetőségét sem zárta ki.


„Ami ma történt az elfogadhatatlan, és nem biztonságos. Szerencsére semmi komoly dolog nem történt, de amiket láttunk az nagyon veszélyes. Én már kétszer jártam így, és ha a lehető leghamarabb nem teszünk valamit ellene, akkor biztos, hogy újra és újra meg fog történni” – sürgette a mielőbbi megoldást a brazil pilóta, a bojkott lehetőségének kérdésére pedig a következőt válaszolta: „Nos, biztos, hogy le fogunk ülni, megvitatni a kérdést. Száz százalékban biztos vagyok abban, hogy ma az összes versenyző panaszkodott emiatt, és nem csak azok a pilóták, akiknél előjött ez a probléma. Nem akarom azt mondani, hogy bojkottálni fogjuk a bármelyik versenyt, mert ez rengeteg problémát generálna, de ez egy olyan dolog, amit a biztonságunk érdekében megtehetünk”- mondta a Ferrari brazil pilótája, és hozzá hasonló módon további rutinos, tapasztalt versenytársak is komoly aggodalmukat fejezték ki.

Arctica sportnapszemüveg

 

Button ugyanerről beszélt, és mellette még hozzátette, hogy a versenyzőket egyáltalán nem érdekli, hogy törmelék vagy a gumi hibája miatt kerültek veszélybe.


„Remélem, mindenki tisztában van azzal, hogy nagyobb a probléma, mint azt előzőleg gondoltuk. Öt gumi robbant szét, és engem nem érdekel, hogy ezt törmelék vagy abroncs hiba okozta, az eredmény így is úgy is ugyanaz. Nem csak az érintett versenyzőre, de a körülötte lévőkre is veszélyt jelent.”

lewis hamilton.JPG

Lewis Hamilton elárulta, hogy ezúttal valóban veszélyben érzete magát: „Ez volt az első alkalom eddigi karrierem során, hogy valóban veszélyt éreztem. Itt már nem csak arról van szó, hogy úgy próbáljunk meg vezetni, hogy megóvjuk az abroncsokat. Ez már egy sokkal nagyobb probléma. Biztos vagyok abban, hogy az FIA és a Pirelli reagálni fog az eseményekre. Nagyon meg lennék lepve, ha nem ez történne. Azonnal tenni kell valamit.”

 

A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh szintén nem zárta ki a bojkott lehetőségét, de hozzátette, természetesen ez első lépcsőben senkinek nem célja.

 

„Fennáll a bojkott veszélye, és amennyiben a csapatok és a versenyzők nem biztosak benne, hogy a verseny biztonságos, úgy ebben az esetben ez helyénvaló is. De nem ez az, amit a Formula-1-nek akarunk. Korábban már szembenéztünk ilyen problémával Indianapolisban, és az szörnyű volt a sport számára, így most valóban össze kell fognunk. Nem az egymásra mutogatás ideje van, hanem, hogy közösen megtaláljuk a problémák megoldását” – nyilatkozta Whitmarsh a Sky Sportsnak. 

 

Az FIA nem is várt sokat a reagálással, és szerdára Párizsba hívatta a Pirellit, hogy a Sport Munkacsoporttal együtt megoldást találjanak a helyzetre, majd azonnali intézkedéseket hajtsanak végre a biztonság érdekében. 

A csapatok és a pilóták úgy vélik, tanulni kell a mostani hétvégéből, és a tesztek lehetőségével kell segíteni az olasz gumigyártót. A Red Bull és a Ferrari már most egy olyan ötlettel állt elő, hogy a hamarosan megrendezésre kerülő fiatal pilóták tesztje helyett egy általános, évközi tesztet kellene tartani.

 

000 facebook_banner.jpg

„Ez olyasmi, amin együtt kell dolgoznunk az F1-ben. Van egy ötletem, amit a következő napokban fogunk megvitatni. Ennek köze van a silverstone-i fiatal pilóták tesztjéhez. Tény, hogy ez a pálya nagyon igénybe veszi a gumikat, és fel kell készülnünk arra, hogy valóban megpróbáljuk megoldani ezt a kérdést. Azt mondom, hogy saját versenyzőinkkel kellene tesztelnünk, ami nagyon fontos szempont lenne. Garantálni tudom, hogy csapatunk mindenféle problémamegoldásra nyitott” – nyilatkozta Stefano Domenicali, a Ferrari csapatvezetője. 

Domenicali ötletével egyet ért a címvédő alakulat csapatfőnöke, Christian Horner is.

„Három hét múlva esedékes lesz egy teszt, és jelenleg a tervek szerint ez a fiatal pilótáknak szól, de lehet, hogy a jelenlegi versenyzőkkel kellene megejteni, hiszen ők tisztességes és használható visszajelzésekkel szolgálhatnának a Pirellinek azon problémák kérdésében, melyek a pályán előfordulnak.”

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

pirelli forma1 motorsport autosport silverstone formula-1 brit nagydíj defektek