2013. dec 10.

F1 Jövőre a rajtszámokra és a pontrendszerre vonatkozó szabályok is változnak

írta: FormaNet
F1 Jövőre a rajtszámokra és a pontrendszerre vonatkozó szabályok is változnak

A Formula-1 Stratégiai Munkacsoportja és a Formula One Commission hétfői ülésén több szabályváltozásra is rábólintott a 2014-es szezonra vonatkozóan, melyek között szerepel az állandó rajtszámok bevezetése, egy decemberi Pirelli teszt, valamint egy új büntetési forma az enyhébb szabályszegésekhez, és a bajnoki végjáték izgalmának fokozása érdekében a pontrendszerhez is hozzányúltak.

2013 - interlagos start.PNG

Hétfőn este a Nemzetközi Automobil Szövetség hivatalosan is közzétett néhány szabályváltozást. Az előzőleg felvetődött kötelező két kerékcsere ötletét ugyan elvetették, helyette azonban más - köztük egy igen meglepő - módosítás lép életbe...

Állandó rajtszámok 2014-től

A versenyzők 2 és 99 között választhatnak maguknak egy rajtszámot, melyet innentől kezdve pályafutása végéig magukkal visznek, és csak a bajnoknak járó 1-es rajtszám vándorol. A szám kiválasztásánál előfordulhat, hogy több versenyző is ugyanazt a szerencseszámot szeretné, ebben az esetben az összetett pontverseny előkelőbb helyén álló pilóta élvez elsőséget. A rajtszámokra vonatkozó szabályokhoz nem sűrűn nyúltak eddig hozzá a szériában:  egy kis rajtszám-történelem itt olvasható.

Új büntetések

A kisebb szabályszegések szankcionálására ötmásodperces büntetést vezetnek be a következő szezontól, bár ennek az új büntetési formának az alkalmazását és részleteit még pontosítani kell.

Gumiteszt decemberben

A gumitesztelésre vonatkozó szabályt – mely szerint legalább két éves versenyautókkal lehet tesztelni – biztonsági okokra hivatkozva feloldották, így még ebben a hónapban, 17-e és 19-e között a csapatok Bahreinben tesztelhetik az olasz gyártó abroncsait a 2013-as versenyautókkal. Természetesen az összes alakulat meghívást kapott, de csak hatan (a Red Bull, a Mercedes, a Ferrari, a McLaren, a Force India és a Toro Rosso) kívánnak élni a lehetőséggel.

Jövőre dupla pontokat osztanak az utolsó futamon.

Talán a legfurcsább változás a pontrendszert érinti, és annak érdekében született,  hogy a bajnoki küzdelem lehetőség szerint a szezonzáróig nyitott maradjon. Jövőre az évadzáró Abu-Dzabi Nagydíjon dupla pontot osztanak mind a versenyzőknek, mind pedig a csapatoknak.

Pontrendszer 2014-ben

                Normál     Utolsó futam

1.               25             50

2.               18             36

3.               15             30

4.               12             24

5.               10             20

6.                8              16

7.               6               12

8.               4                8

9                2                4

10.             1                2

A jelenlegi pontrendszer 2010-től van érvényben, és azóta minden bajnoki csata Sebastian Vettel győzelmével ért véget. Az új verzió szerint ebben az időszakban a német egy alkalommal, mégpedig 2012-ben alulmaradt volna legfőbb riválisával, Fernando Alonsóval szemben. A spanyolnak tavaly az interlagosi második hely elegendő lett volna ahhoz, hogy megnyerje a címet, hiszen az USA GP után Vettelnek 273 pontja volt, míg Alonsónak 260, majd Interlagosban a német végül 6. helyével 8 pontot szerzett, ferraris ellenfele pedig a második helyért járó 18 egységet gyűjtötte be. Ezzel végül 3 ponttal lecsúszott a trófeáról, de jövőre életbelépő számítás szerint 289-299 arányban Alonso javára dőlt volna el a csata. Valószínűleg nagy vitát fog kavarni a rajongók körében, hogy miért kell ilyen formában beleavatkozni a bajnoki hajrába, ugyanakkor tény, hogy Vettel és a Red Bull idén tapasztalt dominanciájának megtörését célozza meg az új ötlet, mindemellett a csapatok motiválva lesznek arra, hogy egészen a szezon utolsó futamáig hajrázzanak.

A múltban is előfordult már, hogy egy-egy versenyző és csapat dominanciája furcsa ötleteket szült, azzal a különbséggel, hogy az ennyire direkt beavatkozások végül kukába kerültek. Ilyen volt például a a ’80-as évek végén felvetődött elképzelés, amit a McLaren dominanciája szült. Miután 1988-ban a McLaren 16 futamból 15-öt megnyert, félő volt, hogy a riválisok a következő szezonban sem boldogulnak majd a brit alakulat ászaival, Ayrton Sennával és Alain Prosttal. Ezek a félelmek beigazolódni látszottak, hiszen 1989-es idény első négy versenyéből Senna hármat megnyert. Ekkor Bernie Ecclestone-nak igen furcsa ötlete támadt, hogy wokingiak egyeduralmát megtörje.

senna-prost-1988.jpg

Abban az időben a szabályok még nem tették kötelezővé a kiállásokat, így mindenki szabadon taktikázhatott. Ecclestone azonban kitalálta, hogy a verseny győztesének a következő futamon kötelezően meg kell ejtenie egy kerékcserét, és ha ennek ellenére is elsőként ér célba, akkor a következő helyszínen már két kötelező kiállást kell beiktatnia, sőt ha továbbra is ő nyer, akkor a harmadik versenyén már hármat, és így tovább, egészen addig, amíg végül le nem csúszik a dobogó legfelső fokáról. Az ötletet persze senki nem vette komolyan, nem mellesleg, mire egyáltalán eljutott volna a tárgyalás szintjére, addigra a McLaren ismét befoghatatlan volt.

Természetesen a Ferrari és Schumacher érában is született egy igen hajmeresztő felvetés. 2002-ben Michael Schumacher már zsinórban harmadik ferraris bajnoki címét ünnepelte (2000, 2001, 2002), ráadásul ebben az évben a 17 versenyhétvégéből tizenötöt a vörösök nyertek. Az FIA ekkor radikális lépésre szánta el magát, és már a Japán Nagydíj hétvégéjén minden csapatnak kiküldött egy hivatalos levelet, melyben az állt, hogy a következő szezonban nagy változtatásokra lesz szükség.

A terv az volt, hogy 2003-ra a pilótákat nem a csapatok, hanem az FIA alkalmazná. A versenyzőknek fizetési igény megjelölésével kellene leadniuk jelentkezésüket a szövetségnél, ahol egy bizottság választja ki azt a húsz pilótát, akivel szerződést kíván kötni, és aki rajthoz állhat a 2003-as szezonban. További nehezítés lett volna, hogy a versenyzők nem csupán egy csapatnál futják le az egész évadot, hanem mindig más-más autót kapnak. Például Schumacher Ausztráliában egy Minardit kapott volna, majd Malajziában egy BAR Hondát, Interlagosban a McLarenben autójában ült volna és így tovább. A forgatókönyv úgy nézett ki, hogy miután minden versenyző végigmegy a tíz csapaton, a legjobb tíz pilóta választhat magának a szezon hátralévő részére saját autót. Először a bajnokságot vezető versenyző választott volna, utána a második, harmadik stb. Ennél radikálisabb változtatást álmodni sem lehetett volna, de az ötlet szerencsére végül a kukába került. 

000 facebook_banner.jpg

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 2014 autosport rajtszám szabályváltozás pontrendszer formula-1