2014. már 08.

F1 Massa boldogan és extra motiváltan vág neki az új kihívásoknak

írta: FormaNet
F1 Massa boldogan és extra motiváltan vág neki az új kihívásoknak

Miután nyolc éven keresztül a Ferrarinál versenyzett, egyértelmű, hogy kellett némi idő Felipe Massának az átállásra. Ez az átmenet azonban a vártnál sokkal zökkenőmentesebb volt, sőt jelenleg úgy tűnik, a brazil pilóta F1-es pályafutása valóban a legmegfelelőbb időben vett más irányt.  A széria hivatalos oldalán megjelent interjúban Massa nagyon boldogan beszélt az új autóról és új csapatáról, ami nem is meglepő, hiszen Mercedes motoros FW36 a tesztek alapján az egyik legversenyképesebb konstrukciónak tűnik.

massa - williams_1.JPG

 

A teszteken úgy tűnt, hogy a Williams egész jól áll. Lehetett volna ennél jobb?

Felipe Massa: Mit is mondhatnék - ez egy nagyszerű érzés. Már akkor is nagyon jó érzés töltött el az autóban, amikor először vezettem Jerezben, majd Bahreinben, ahogy minél többet dolgozott rajta a csapat, úgy tovább fejlődtünk. Az autónk megbízható volt, így most minden nagyon pozitív. Továbbra is nagyon nehéz megmondani, hogy hol állunk, és két lábbal a földön kell maradnunk. Nem gondoljuk magunkat jobbnak, mint amilyenek valójában vagyunk. Jövő héten meg fogjuk tudni hol állunk, de nagyon izgatott vagyok amiatt, hogy talán egy egész jó startot vehetünk. Az egyik legfontosabb dolog az első versenyen a versenyképesség mellett a megbízhatóság lesz. Tudjuk, hogy ez egy nagyon fontos momentum lesz a bajnoki címért való küzdelemben.

Kényelmesen érzed magad az autóban? Megszoktad már, hogy egy másik versenygépet vezetsz?

FM: Igen, jól érzem maga benne, nagyon élvezem az autót. Sokat fáradoztam annak érdekében, hogy megértsem és megtaláljuk a megfelelő beállításokat. Ahogy már említettem, szerintem nagyon jó munkát végeztünk és mindent megcsináltunk, amit akartunk. Egyik-napról a másikra láttuk a fejlődést. Nagyon nagy elégedettséggel töltött el, hogy mindent, amit javasoltam, megcsináltunk és fejlődést értünk el vele. Amikor megkezdtük a munkát Bahreinben, és láttam a csapattársam adatait, nem voltam biztos benne, hogy a legjobb köridőt futhatjuk meg. De aztán dolgoztunk tovább és javulni tudtunk. Ez is mutatja, hogy fejlődés terén az autónak még mindig hosszú utat kell megtennie. Sok mindent meg kell még értenünk, de szerintem jó munkát végez a csapat.

Különösen versenyszimuláció terén mennyire más módszerekkel dolgozik a mostani csapatod? Nyilván idén nagyon sok minden változik, és más személyek vesznek körül…

FM: Valóban, nem kis változás egy új mérnök, hiszen olyan sokáig dolgoztam Rob Smedley mellett. Most egy másik srác Andrew Murdoch van mellettem, de nagyon elégedett vagyok vele. Egy jó szakember, és nagyon intelligens. Az akcentusát ugyan még nem olyan könnyű megértenem, mert Írországból származik. Én sosem éltem Angliában így az igazi angolok beszéde olykor egyáltalán nem könnyű számomra. Például a kormánykerékhez kapcsolódóan is sok szó van, amiket eddig másként használtam. De azt hiszem, minden rendben van. Kezdetben különösen nehéz volt, mert nagyon sok dolgot kellett megtanulni és megszokni. Például azt, hogy egy angol csapat teljesen másként dolgozik mint egy olasz. Szerintem mostanra már minden sokkal automatikusabban és jól működik számomra.

Kifejtenéd bővebben, hogy mi a különbség egy angol és egy olasz csapat működése között?

FM: Ami a mérnököket illeti, nincs sok különbség, hiszen ha megnézzük, a Ferrarinál is kevés az olasz mérnök és sok különböző nemzetiségű ember dolgozik ott is. Nagyjából ez a helyzet a Williamsnél is, szóval mérnöki szempontból nincsenek nagy különbségek. De a folyamatok, a hangulat, a mentalitás az teljesen más. A Ferrari egy nagyon nyitott, például sosem látsz csendesen dolgozó szerelőt. Sosem látsz úgy egy olaszt vitázni, hogy a kezével ne gesztikulálna közben. Az angolok nagyon csendesek és nagyon korrektül beszélnek veled.

Melyik tetszik jobban?

FM: Őszintén szólva nagyon élvezem az itteni életemet. Én is nagyon nyitott és a latin vagyok, és próbálok ebből egy kicsit átadni a csapatnak is.

Amikor a Williamshez szerződtél, nagyon optimista voltál, de reálisan nézve, papíron egy kilencedik helyen lévő csapathoz igazoltál. Most pedig ha hinni lehet a teszteknek, akkor az egyik legjobb csapatban vagy. Meglepett ez a gyors fejlődés?

FM: Először is, nagyon elégedett vagyok a választásommal. Amikor csapatot kerestem, nagyon sok mindent figyelembe vettem. Annyi emberrel beszéltem, amennyivel csak tudtam, és sok mindent megértettem. Sokan mondták, hogy a Mercedes nagyon jó munkát végzett az új motorjával, szóval elsődlegesen az járt a fejemben, hogy szeretnék Mercedes motorral versenyezni. Másodsorban sok csapat akikkel beszéltem, elvesztett néhány szakembert. Sok olyan dolgot lehet hallani, hogy bizonyos csapatok nem tudnak fizetni. Amikor először beszéltem a Williamsszel, már akkor is éreztem, hogy itt teljesen más a hangulat és a gondolkodásmód. Láttam, hogy ez a csapat fel akar nőni odáig, ahol a múltban is volt. Ennek érdekében néhány új ember is érkezett, és mindemellett nagyon meleg fogadtatásban volt részem, ami szintén egy fontos momentum volt. Amikor először elmentem a gyárba, már akkor azt gondoltam, hogy ez az, amit akarok, majd amikor először vezettem, nagyon boldog voltam. Megkönnyebbülést jelent, hogy jól döntöttem.

Nagyon boldognak látszol és kissé lazábbnak is tűnsz itt a Williamsnél. Meglehet, hogy itt nincs akkor anyomás rajtad, mint a Ferrarinál? És ha ez így van, szerinted ez az eredményeiden is meglátszik majd?

FM: Igen, azt hiszem ez így van. Egyértelműen kisebb a nyomás. Persze mindig van rajtad egyfajta nyomás, különösen ha egy versenyképes autóban ülsz, de ez másféle, mint a Ferrarinál volt. Egyértelmű, hogy a Ferrari a Formula-1 legismertebb csapata, ezért eleve nagyobb a nyomás. Itt most sokkal nyugodtabbnak érzem magam, és sok tekintetben közelebb érzem magamhoz az embereket és a csapatot. Boldog vagyok.

És ez hatással lesz a versenyzésedre is?

FM: Lehet, nem tudom. Talán, ha boldogabb vagy, az a munkádon is meglátszik, és meglehet, hogy amikor nem voltam boldog, akkor az eredmények sem jöttek úgy, ahogy szerettem volna. Biztos van valamennyi köze a kettőnek egymáshoz.

Nyilván egy ferraris ülést elveszíteni általában nem egy jó dolog, de ha most rád nézünk, boldognak látszol, így inkább pozitívnak, mint negatívnak tűnik ez a váltás…

FM: Igen, jól érzem magam, és ez volt a megfelelő idő a váltásra. Minden teljesen új, mindenki a nulláról indul, szóval ez volt a legmegfelelőbb idő. Úgy érzem, szükségem volt a változásra, mert új kihívások elé állít ha új környezet és új emberek vesznek körül. Ez egy kis extra motivációt is ad.

000 facebook_banner.jpg

Eddig azt láthattuk, hogy a Mercedes-motoros autók nagyon erősek, és több csapat is úgy véli, hogy a Williams is rendkívül versenyképes. Szerinted harcban lesztek a dobogós helyekért?

FM: Ha őszinte akarok lenni, azt mondanám, hogy a Mercedes lesz az élen, de majd meglátjuk. Az időmérőn fog kiderülni, hogy ki hol áll a többiekhez képest, hiszen ott mindenki ugyanannyi üzemanyaggal és ugyanazokkal a gumikkal fog futni. De most nem csak a teljesítmény, hanem a megbízhatóság is része lesz a játéknak. Úgy hiszem sok csapat harcolhat majd az élmezőnybe – a McLaren is, a Ferrari is, és talán a Red Bull is. Nem tudjuk, hogy állnak a Red Bullnál, hiszen nem sok kilométert teljesítettek, de ettől még nem szabad elfelejtenünk, hogy nagyon is jól tudják, hogyan kell gyors és versenyképes kocsit építeni. Ha megoldják a problémáikat, akkor ott lesznek az élmezőnyben. De meglehet, hogy holnap már a Red Bull és a Lotus lesz legelöl, melyre most még senki nem számít. Még túl korai lenne bármit is mondani, hiszen a dolgok nagyon hamar megváltozhatnak. Én egyszerűen csak boldog vagyok, hogy az egyik legjobbnak tűnő autót vezethetem.

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 williams autosport felipe massa formula-1