2014. már 30.

F1 Hamiltoné a Maláj Nagydíj - Kettős Mercedes győzelem Sepangban

írta: FormaNet
F1 Hamiltoné a Maláj Nagydíj - Kettős Mercedes győzelem Sepangban

A Mercedes kettős diadalával, Lewis Hamilton 23 futamgyőzelmével ért véget a 2014-es Maláj Nagydíj. A futam sok izgalmat hozott az előző, Ausztrál Nagydíjhoz képest, az egész hétvége pedig igazolta azokat a várakozásokat, mely szerint a Mercedes a szezon elején komoly előnyben van a többi csapathoz képest.

Hamiltin Maláj GP 2014.jpg

 A tegnapi esős időmérő után nagy melegben, 32 fokos levegő és 51 fokos aszfalt-hőmérséklettel kezdődött a szezon második futama, a Maláj Nagydíj. A Pirelli a kemény és a közepes keverékű abroncsokat szállította a versenyzőknek. A szombati időmérős eredményekhez képes a mezőny hátsó részében történt bizonyos változás, miután a Williams finn pilótáját,Valtteri  Bottast, a red bullos Daniel Ricciardo feltartása miatt három rajthelyes büntetéssel sújtották, így csak a 18. helyről vághatott neki az 56 körös futamnak. Emellett a finn pilóta volt az idei év első versenyzője, aki büntetőpontot is kapott, mégpedig kettőt, ami az új szabályok szerint azt jelenti, hogy még 10 büntetőpont, és a finn egyversenyes eltiltásban részesül.

A rajt első pillanatában hatalmas csata bontakozott ki, Nico Rosberg sikeresen megelőzte a második helyről induló Vettelt, majd a két Red Bull is komoly csatába kezdett, és Ricciardo megelőzte négyszeres világbajnok csapattársát. Hatalmas rajtot vett a három helyes rajtbüntetést kapott Bottas is, az első néhány száz méteren hat helyet jött előre. A második körben Kimi Räikkönennek akadt problémája a McLaren újoncával, Kevin Magnussennel, aki végül megelőzte a finn klasszist. Räikkönennek jobb hátsó defektje volt, melyet Magnussen első szárnya okozott, így a második körben kiállni kényszerült kerékcserére. A két McLaren is csatát vívott egymással, amiből végül Button került ki győztesen.

Sergio Pérez a bokszutcából rajtolt volna, de végül nem tudott elindulni a versenyen szoftver hiba miatt.

A negyedik körben Vettelnek sikerült a DRS zónában visszaelőznie csapattársát, míg Jenson Button ekkora a 10. helyről már a hetedik helyre küzdötte fel magát.

A nyolcadik körre Lewis Hamilton már közel öt másodperces előnyt autózott ki, miközben - nem nagy meglepetésre - a lotusos Pastor Maldonado ismét feladni kényszerült a versenyt.  Hamiltont Rosberg, Vettel, Ricciardo, Alonso Hülkenberg, Button, Magnussen, Massa, és az ekkor már nyolc helyet előrelépő Bottas követte az első tíz helyen.

A 10. körben Magnussen sok időt veszített az elsőszárny csere miatt, mely Räikkönen defektjét okozhatta. A stewardok nagy lendülettel osztogatták az idei év egyik büntetési lehetőségét, az ötmásodperces büntetést. Jules Bianchi a Maldonadóval történt affér miatt, míg Magnussen a Räikkönennel történ összeérés miatt kapott ilyen büntetést. Az öt másodperces büntetés összeköthető egy kerékcserével, ám amikor a pilóta beáll a bokszba, öt másodpercig a szerelők nem nyúlhatnak az autóhoz.

A 13. körben Alonso és Ricciardo csata bontakozott ki, a fiatal Red Bull pilóta azonban komoly kihívást jelentett a világbajnok spanyolnak, aki végül csak a következő körben tudta megelőzni az ausztrált.

Kimi Räikkönen a defektet követően újra kezdhette a versenyt, a 18. körben még csupán a 17. helyen autózott.

Hamilton a 20. körben magabiztosan, majdnem 10 másodperces előnnyel vezette a versenyt, őt követte csapattársa, Rosberg,  majd Vettel, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Button, Massa, Kvyat, és Bottas volt az első 10 sorrendje. Vettel ekkor egyre közelebb került Rosberghez, akinek a csapatrádión utasítást is adtak, hogy egyelőre hagyja abba spórolást, növelje a távolságot Vettelhez képest.

A címvédő ettől függetlenül folyamatosan faragta le hátrányát, de a 23. körre a Mercedes összeszedte magát és Rosberg némileg növelni tudta Vettelhez képest az előnyét. Räikkönen ekkor továbbra is a mezőny legvégén autózott, sőt a 27. körben az élen haladó Lewis Hamilton lekörözte a finn világbajnokot.

Féltávnál egyértelművé vált, hogy a Williams a mezőny legtakarékosabb autója, a kérdés csak az volt, hogy tudnak-e a spórolásból plusz pontokat realizálni a végére. Massa ekkor a 8., míg Bottas a 9. helyen autózott.

Izgalmas csata bontakozott ki a 31. körben Romain Grosjean és a visszatérő Kobajasi Kamui között a DRS zónában, mely végül a Lotus francia pilótájának sikerével zárult. A japán pilóta ennek ellenére bizonyította, hogy jó döntés volt a Caterhem  részéről őt választani.

A 35. körben az élmezőnyben ismét nagy izgalmak következtek ki a második helyen autózó Nico Rosberg, és az őt követő Sebastian Vettel között, miközben Adrian Sutil autója leállt a célegyenesnél, így erre a szektorra sárga zászlót léptetett érvénybe a versenybíróság. A pálya egyes részeiről ekkor kisebb esőt jelentettek.  

Két kör múlva Esteban Gutiérrez Sauberje is megadta magát, így a svájci csapat sikertelenül vette az év második versenyét, amire több mint két éve volt példa utoljára.

A negyvenedik körben az első tíz sorrendje: Hamilton, Rosberg Vettel, Alonso, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Button, Bottas, Magnussen.

A 41. körben a Red Bull a bokszutcában megállt Daniel Ricciárdó alatt, a szerelők az elindulást követően visszatolták a garázs elé.  Kiderült, hogy a csapat hatalmas hibát követett el, a bal első kerék nem volt rendesen meghúzva, így maga Ricciardo fékezett le. Ezzel az ausztrál versenye annak ellenére, hogy újra pályára hajtott, véget ért. Ricciardo az ötödik helyről állt ki kerékcserére. A versenybíróság veszélyes kiengedés miatt vizsgálta az ügyet, annak ellenére, hogy a szerelők és a pilóta gyorsan reagált a problémára. Az "ítélet" 10 másodperces stop and go büntetés lett, ezen kívül pedig a következő nagydíjon, Bahreinben 10 rajthelyes hátrasorolást is kiosztottak az ausztrálnak. A tavalyi nürburgringi boxutca baleset miatt idén ugyanis rmár rendkívül szigorúan szankcionálják az ilyen hibákat, sőt a szabálykönybe bekerült, hogy a veszélyes kiengedésért a fenti büntetések járnak.   Az mindenesetre tény, hogy a melbourne-i kizárással együtt Ricciardónak igen szerencsétlenül kezdődik red bullos pályafutása. 

Ricciardo kálváriája ezzel nem ért véget, az autó jobb első szárnya letört, ami a guminál okozott problémát, így az ausztrál újra a bokszba kényszerült.

A  47. körben Massa és Button között alakult ki figyelemreméltó csata, a 6-7. pozícióért, amit a McLaren világbajnoka vett sikerrel, annak ellenére, hogy tempója lassabb volt mint a brazil pilótáé, így rövidesen Massa finn csapattársa is a nyakukra érkezett.

Nagy futamot ment Nico Hülkenberg, akire az utolsó hat körre Fernando Alonso jelentett komoly veszélyt. Sebastian Vettelt és Nico Rosberget ekkor hívták ki az utolsó kerékcserére, Hülkenbergnek azonban már nem volt értelme kiállnia, ha meg akarta tartani negyedik helyét. Öt körrel a vége előtt Hamilton is kiállt az utolsó kerékcserére, mivel az esőnek (amire sokan vártak) egyre kisebb volt az esélye. Az 52. körben a 16. helyről Daniel Ricciardo végül feladta a versenyt.

Három körrel a vége előtt nagy csata alakult ki Alonso és Hülkenberg között a negyedik helyért, és a német hősies védekezése ellenére  végül a spanyol világbajnok mögé került.  A Williams pilótái egymással kerültek nagy csatába, és bár a csapat erőteljesen rászólt a brazil pilótára, hogy engedje el Bottast mert gyorsabb, ám Massa erre nem nagyon reagált. A kis brazilnak már ismerős volt a rádióüzenet, Valtteri gyorsabb nálad….A cél Jenson Button befogása lett volna.

Bottas 10 helyet, míg Massa hatot javított a rajtpozíciójához képest, a csapatutasításra a kis brazil semmit sem reagált.

Az 56. kör végén a kockás zászló azt is jelentette, hogy Hamilton életében először megy tudta nyerni a Maláj Nagydíjat, ezzel együtt 23. F1-es futamgyőzelmét ünnepelhette. Ráadásul a brit bajnok először ért el tökéletes eredményt a szériában, azaz egy pole pozíció után a verseny minden egyes körében az élen autózott, és a leggyorsabb kört megfutva ért be a célba a legelőkelőbb helyen.

rosb-hami-vett-sepang.jpg

A Mercedes öröme szintén hatalmas, hiszen Rosberg második helyével kettős győzelmet arattak a főszponzoruk, a Petronas hazájában, ráadásul gyári csapatként 58 év után - Juan Manuel Fangio és Piero Taruffi 1955-ös olaszországi diadalát követően - most először örülhettek kettős diadalnak. 

Vettel idei első pontjait szerezte meg harmadik helyével, mögötte pedig az összesített pontverseny harmadik helyérefelugró Alonso ért célba, Melbourne után ismét a negyedik helyen. Nico Hülkenberg 10 pontot gyűjtött csapatának, a McLaren és a Williams pedig kettős pontszerzésnek örülhetett, bár egyik csapatnál sem volt felhőtlen az ünneplés. Pontot szerzett Danyiil Kvjat is immár második alkalommal, bizonyítva a Toro Rosso jó döntését.

A Maláj Nagydíj végeredménye:

 

maláj Gp.JPG

001_fórum logo.png

FormaNet

 

Szólj hozzá

mercedes forma-1 lewis hamilton maláj nagydíj formula-1