F1 Így szólhatnak a rádiók - Részletes lista a tiltott és engedélyezett rádióüzenetkről
Az elmúlt napokban hivatalossá vált, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Szingapúri Nagydíjtól kezdve szigorít a rádióüzeneteken annak érdekében, hogy egy kicsit megnehezítsék a versenyzők munkáját. Az FIA most részletes listát is küldött a csapatoknak arról, mit szabad és mit nem.
A múlt hét egyik legnagyobb híre volt, hogy az FIA már a Szingapúri Nagydíjtól kezdve szigorít a rádióforgalmazáson, pontosabban a jövőben tilos az autó vagy a pilóta teljesítményére irányuló bármiféle rádiókommunikáció a versenyző és csapata között.
A félreértések elkerülése érdekében pár nappal a szingapúri versenyhétvége előtt az FIA részletes listát is küldött a csapatoknak arról, hogy pontosan milyen üzenetek kerültek tiltólistára, és melyek azok az információk amiket továbbra is megoszthatnak a pilótákkal.
Néhány eset csak a Japán Nagydíjtól kezdve kerül tiltás alá, hogy addig is a pilóták elsajátíthassák azokat a dolgokat, amiket eddig mérnökük segítségével végeztek el. Továbbá fontos információ, hogy a betiltott üzeneteket nem csak a rádióbeszélgetésekben, de a bokszutca falán kilógatott pitboardon sem szabad közölni a versenyzővel.
Engedélyezett üzenetek:
- Visszajelzés, hogy hallották a versenyző üzenetét
- Köridők és szektoridők ismertetése
- Versenytárs köridejének részletezése
- Távolság a versenytársakhoz képest a versenyen és az edzéseken
- „Nyomd keményen”; „Most nyomd neki”; „XY-nal vagy versenyben!” és hasonló üzenetek
- A forgalommal kapcsolatos információk versenyen és edzéseken
- Autók közti távolságok meghatározása időmérő edzésen, hogy minél tisztább kört futhasson a versenyző
- Figyelmeztetés defektre
- Gumiválasztás a következő boxkiállásnál
- Egy-egy versenytárs hány kört teljesített az adott gumikeveréken a verseny során
- Milyen gumikeveréken van egy adott versenytárs
- Esetleges probléma egy versenytárs kocsijával
- Információk az ellenfél valószínűsíthető stratégiájáról
- Sárga zászló, kék zászló, safety car és hasonló információk
- Biztonsági autós periódus
- A csapat versenyzőjének, vagy egy esetleges riválisnak a szabályszegése, pl: sikánlevágás, pályaelhagyás vagy valamilyen büntetés kiszabása stb.
- A DRS engedélyezésének ill. tiltásának jelzése
- A DRS rendszer hibájának orvoslása
- Az első szárny cseréje a következő kiállásnál
- Figyelmeztetés arról, hogy olaj vagy törmelék van a pályán, ill nedves és csúszós pálya
- Információ arról, hogy mikor kell kiállni a bokszba
- Emlékeztetés fehér vonalra, bójákra, és a különböző fényjelzésekre a bokszba való bejövetelkor vagy kihajtáskor
- Emlékeztetés a pálya határvonalaira
- A versenyirányítástól kapott üzenetek továbbítása
- Az autó esetleges sérülésére vonatkozó információk
- Hátralévő körök száma
- Csapatutasítás a versenyzők helycseréjéről
- Tesztjellegű információk az edzéseken – például a beállításokról
- Időjárásra vonatkozó információk
- Az autó leállítása, garázsba való visszarendelése
Tiltólista
- Egy versenytárs szektoridejének részletezése, információ arról, hogy hol gyorsabb vagy lassabb
- Információk az erőforrás és a sebességváltó beállításáról
- A sebességváltó fokozatainak használatára vonatkozó utasítás (csak a Japán Nagydíjtól)
- Információk az ERS töltöttségi szintjéről vagy beállításáról, az üzemanyag-fogyasztásról, vagy arról, hogy mennyi benzint kell spórolni (kivéve, ha a versenyirányítás utasítást ad erre)
- Információ a keréknyomásról és a gumik hőmérsékletéről (csak Japán Nagydíjtól kezdve)
- Információ a differenciálmű beállításairól
- Információ a kuplung állásáról és a kuplung beállítására vonatkozó tanácsok a rajtnál és a kiállásoknál
- Fékegyensúly beállítására vonatkozó tanácsok
- Információk a fékek állapotáról, hőmérsékletéről ( a Japán Nagydíjtól kezdve)
- Alapbeállítások kiválasztásának segítése (kivéve, ha egyértelműen azonosított probléma van az autóval)
- Olyan, a versenyzőtől érkező kérdések megválaszolása, mint pl „Megfelelő a nyomaték-beállítás?”
- Bármilyen kódolt üzenet
FormaNet, Varga Viktória