2014. sze 16.

F1 Így szólhatnak a rádiók - Részletes lista a tiltott és engedélyezett rádióüzenetkről

írta: FormaNet
F1 Így szólhatnak a rádiók - Részletes lista a tiltott és engedélyezett rádióüzenetkről

Az elmúlt napokban hivatalossá vált, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Szingapúri Nagydíjtól kezdve szigorít a rádióüzeneteken annak érdekében, hogy egy kicsit megnehezítsék a versenyzők munkáját. Az FIA most részletes listát is küldött a csapatoknak arról, mit szabad és mit nem.

rádióüzenetek.JPG

 

A múlt hét egyik legnagyobb híre volt, hogy az FIA már a Szingapúri Nagydíjtól kezdve szigorít a rádióforgalmazáson, pontosabban a jövőben tilos az autó vagy a pilóta teljesítményére irányuló bármiféle rádiókommunikáció a versenyző és csapata között.

A félreértések elkerülése érdekében pár nappal a szingapúri versenyhétvége előtt az FIA részletes listát is küldött a csapatoknak arról, hogy pontosan milyen üzenetek kerültek tiltólistára, és melyek azok az információk amiket továbbra is megoszthatnak a pilótákkal.

Néhány eset csak a Japán Nagydíjtól kezdve kerül tiltás alá, hogy addig is a pilóták elsajátíthassák azokat a dolgokat, amiket eddig mérnökük segítségével végeztek el. Továbbá fontos információ, hogy a betiltott üzeneteket nem csak a rádióbeszélgetésekben, de a bokszutca falán kilógatott pitboardon sem szabad közölni a versenyzővel. 

Engedélyezett üzenetek:

- Visszajelzés, hogy hallották a versenyző  üzenetét

- Köridők és szektoridők ismertetése

- Versenytárs köridejének részletezése

- Távolság a versenytársakhoz képest a versenyen és az edzéseken

- „Nyomd keményen”; „Most nyomd neki”; „XY-nal vagy versenyben!” és hasonló üzenetek

- A forgalommal kapcsolatos információk versenyen és edzéseken

- Autók közti távolságok meghatározása időmérő edzésen, hogy minél tisztább kört futhasson a versenyző

- Figyelmeztetés defektre 

- Gumiválasztás a következő boxkiállásnál

- Egy-egy versenytárs hány kört teljesített az adott gumikeveréken a verseny során

- Milyen gumikeveréken van egy adott versenytárs

- Esetleges probléma egy versenytárs kocsijával

- Információk az ellenfél valószínűsíthető stratégiájáról

- Sárga zászló, kék zászló, safety car és hasonló információk

- Biztonsági autós periódus 

- A csapat versenyzőjének, vagy egy esetleges riválisnak a szabályszegése, pl: sikánlevágás, pályaelhagyás vagy valamilyen büntetés kiszabása stb.

- A DRS engedélyezésének ill. tiltásának jelzése

- A DRS rendszer hibájának orvoslása

- Az első szárny cseréje a következő kiállásnál

- Figyelmeztetés arról, hogy olaj vagy törmelék van a pályán, ill nedves és csúszós pálya

- Információ arról, hogy mikor kell kiállni a bokszba

- Emlékeztetés fehér vonalra, bójákra,  és a különböző fényjelzésekre a bokszba való bejövetelkor vagy kihajtáskor

- Emlékeztetés a pálya határvonalaira

- A versenyirányítástól kapott üzenetek továbbítása

- Az autó esetleges sérülésére vonatkozó információk

- Hátralévő körök száma

- Csapatutasítás a versenyzők helycseréjéről

- Tesztjellegű információk az edzéseken – például a beállításokról

- Időjárásra vonatkozó információk

- Az autó leállítása, garázsba való visszarendelése  

Tiltólista

- Egy versenytárs szektoridejének részletezése, információ arról, hogy hol gyorsabb vagy lassabb

- Információk az erőforrás és a sebességváltó beállításáról

- A sebességváltó fokozatainak használatára vonatkozó utasítás (csak a Japán Nagydíjtól)

- Információk az ERS töltöttségi szintjéről vagy beállításáról, az üzemanyag-fogyasztásról, vagy arról, hogy mennyi benzint kell spórolni (kivéve, ha a versenyirányítás utasítást ad erre)

- Információ a keréknyomásról és a gumik hőmérsékletéről (csak Japán Nagydíjtól kezdve)

- Információ a differenciálmű beállításairól

- Információ a kuplung állásáról és a kuplung beállítására vonatkozó tanácsok a rajtnál és a kiállásoknál  

- Fékegyensúly beállítására vonatkozó tanácsok

- Információk a fékek állapotáról, hőmérsékletéről ( a Japán Nagydíjtól kezdve)

- Alapbeállítások kiválasztásának segítése (kivéve, ha egyértelműen azonosított probléma van az autóval)

- Olyan, a versenyzőtől érkező kérdések megválaszolása, mint pl  „Megfelelő a nyomaték-beállítás?”

- Bármilyen kódolt üzenet

000 facebook_banner.jpg

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 forma-1 formula-1 szingapúri nagydíj rádióforgalmazás rádióüzenetek