F1 Rosberg nyitott az élen a Japán Nagydíj első szabadedzésén
A két Mercedes közül ezuttal Nico Rosberg kezdte jobban a versenyhétvégét, a német versenyző másfél tizedmásodperccel autózott jobb időt csapattársánál, a második helyen záró Lewis Hamiltonnál. Mögöttük sem történtek nagy meglepetések a sorrendben - Fernando Alonso és Valtteri Bottas tudta leginkább megközelíteni az Ezüst Nyilakat.
Magyar idő szerint hajnali háromkor kezdődött meg a szuzukai versenyhétvége programja, borongós, de - a jóslatokkal ellentétben - száraz időjárási feltételek mellett. A Japán Nagydíj hétvégéjének egyik fő témája (Alonso és Vettel jövője körüli találgatások mellett) az időjárás, ugyanis a hétvége további részében egyre több csapadékra számítanak egy közelgő tájfun miatt. Előrejelzések szerint hétfőn éri el a szigetet, és az ezzel járó esőzések és viharok miatt csütörtökön a versenyigazgatóság még azt sem zárta ki, hogy módosulhat a hétvége menetrendje, de jelenleg úgy tűnik, hogy nem lesz szükség a programváltoztatásra.
Az mindenesetre biztos, hogy eső és vihar sem zavart be az első szabadedzésbe, így semmi nem akadályozta meg abban a Toro Rosso újoncát, Max Verstappent, hogy a legfiatalabb versenyzőként (17 évesen) debütáljon a szériában. A holland ifjú egyelőre egy szabadedzés erejéig vette át Jean-Eric Vergne-től a volánt, de jövőre már versenyzőként bizonyíthat a faenzai alakulatnál. Verstappenen kívül Roberto Merhi kapott lehetőséget a Caterhamnél.
Az első félórában nem volt nagy mozgolódás a pályán. A Mercedesek rögtön kibérelték a tabella legjobb helyeit, közben Lewis Hamilton azért egy látványos megpördülést is beiktatott. A brit a Degner kanyart rontotta el, de szerencsére nem tett kárt az autóban. A Degner kanyar egyébként az edzés további részében másokat is megtréfált. Hamiltonon kívül az edzés elején még a Caterham tesztpilótája is okozott némi kellemetlenséget, mégpedig Valtteri Bottasnak, aki éppen csak elkerülte a megpördülő Mehrit.
Az edzés első harmadának végén mindössze két név, Kevin Magnussen és Max Chilton hiányzott a listáról, a sort pedig Rosberg, Hamilton és Bottas triója vezette.
A Pirelli extra szett abroncsainak leadását követően egy időre megint elcsendesedett a pálya. A gumikat illetően az olasz gyártó erre a hétvégére a kemény és a közepes keverékeit szállította a csapatoknak, és ahogy az lenni szokott, az első gyakorláson csak az elsődleges, azaz a kemény abroncsok futottak.
A folytatásban Mercedesek nem adták át a helyüket senkinek - félórával a leintés előtt Rosberg 1:35.461-gyel vezetett, mögötte Hamilton bő egy tizeddel volt elmaradva, míg a harmadik helyen álló Alonso még nem lépte át az 1:36-os határt. A spanyol után Bottas és Räikkönen férkőzött be a legjobb ötbe, míg a legutóbbi versenyhétvégén dupla dobogós helyezést ünneplő Red Bullok a hetedik és a kilencedik helyen álltak. Csúszkálásokból, pályaelhagyásokból most sem volt hiány, sokan rontottak, de nagyobb szerencsétlenség egy csapatnál sem történt.
A McLaren dán pilótája, Kevin Magnussen például a bukótérbe szánkázott a 13-as kanyarnál, és bár vissza tudta kormányozni autóját a pályára, de mindvégig nagyon panaszkodott csapatának a tapadás hiányára.
Az utolsó etapban többen megtankolt autókkal tértek vissza a pályára, többek között a Mercedesek, és ezáltal a sorrendben nem sok változás történt.
Rosberg még az edzés második harmadában megfutott idejével végül maradt az élen Hamilton és Alonso előtt. A mezőny két finn pilótája szintén megtartotta negyedik-ötödik helyét, majd a két McLaren és a két Red Bull következett Magnussen, Ricciardo, Button és Vettel sorrendben, a legjobb tíz utolsó helyét pedig a toro rossós Danyiil Kvjat kaparintotta meg.
Ezúttal viszonylag nagy volt a „szórás” a top10-ben is, hiszen például az ötödik helyen záró Räikkönen mág bőven másfél másodperces hátrányban volt Rosberghez képest, a 10. legjobb időt autózó Kvjat pedig több mint két másodpercet kapott a Mercedesektől.
Az első F1-es edzését teljesítő Verstappen alatt az utolsó 10 percben elfüstölt a motor, de addig is rendkívül magabiztosan és kiegyensúlyozottan rótta a köröket. Végül 22 kört teljesített és a 12. helyen zárt, csapattársától szűk fél másodperces lemaradásban. A leintést követően az ifjú tehetés elárulta, hogy most elsősorban a kilométerek gyűjtése volt a legfőbb célja, nem pedig a gyorsaság.
„Természetesen még nem feszegettem a határokat, mindössze arra törekedtem, hogy bármiféle marhaság nélkül, biztonságosan vezessek. Ma az volt a legfontosabb számomra, hogy sok kört teljesítsek, hogy megszokjam az autót és a pályát. Ez nem egy könnyű versenypálya, és valóban ma az volt a legnagyobb kihívás, hogy szokjam a kocsit. De persze amikor megláttam a köridőmet, akkor nagyon örültem.”
Első szabadedzés végeredménye
Pilóta Csapat Köridő Hátrány Kör
1 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:35.461 | - | 27 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:35.612 | 0.151 | 26 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:36.037 | 0.576 | 19 |
4 | Valtteri Bottas | Williams / Mercedes | 1:36.576 | 1.115 | 25 |
5 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:37.187 | 1.726 | 19 |
6 | Kevin Magnussen | McLaren / Mercedes | 1:37.327 | 1.866 | 24 |
7 | Daniel Ricciardo | Red Bull / Renault | 1:37.466 | 2.005 | 27 |
8 | Jenson Button | McLaren / Mercedes | 1:37.649 | 2.188 | 24 |
9 | Sebastian Vettel | Red Bull / Renault | 1:37.686 | 2.225 | 26 |
10 | Danyiil Kvjat | Toro Rosso / Renault | 1:37.714 | 2.253 | 26 |
11 | Felipe Massa | Williams / Mercedes | 1:38.012 | 2.551 | 22 |
12 | Max Verstappen | Toro Rosso / Renault | 1:38.157 | 2.696 | 22 |
13 | Sergio Perez | Force India / Mercedes | 1:38.324 | 2.863 | 10 |
14. | Nico Hülkenberg | Force India / Mercedes | 1:38.582 | 3.121 | 9 |
15 | Romain Grosjean | Lotus / Renault | 1:38.851 | 3.390 | 21 |
16 | Adrian Sutil | Sauber / Ferrari | 1:39.046 | 3.585 | 19 |
17. | Pastor Maldonado | Lotus / Renault | 1:39.097 | 3.636 | 26 |
18. | Esteban Gutierrez | Sauber / Ferrari | 1:39.318 | 3.857 | 18 |
19. | Marcus Ericsson | Caterham / Renault | 1:40.031 | 4.570 | 18 |
20 | Roberto Merhi | Caterham / Renault | 1:41.472 | 6.011 | 24 |
21 | Jules Bianchi | Marussia / Ferrari | 1:41.580 | 6.119 | 10 |
22 | Max Chilton | Marussia / Ferrari | 1:41.757 | 6.296 | 15 |
FormaNet, Varga Viktória