2014. okt 08.

F1 Sutil az esőt és a szürkületettel együtt megváltozó fényviszonyokat okolja

írta: FormaNet
F1 Sutil az esőt és a szürkületettel együtt megváltozó fényviszonyokat okolja

Néhány nappal Jules Bianchi súlyos balesete után továbbra is az egyik legnagyobb kérdés, hogy vajon van-e felelőse a történteknek, többek között az időjárási körülmények tudatában a Nemzetközi Automobil Szövetség miért nem tudott keményebben fellépni az általuk javasolt korábbi kezdés mellett. Adrian Sutil szerint mindenesetre egyértelmű, hogy a baleset a sötétedésnek és az egyre jobban eleredő esőnek volt a következménye...

 adrian sutil szuzuka.JPG

A vasárnapi Japán Nagydíjon az egy körrel hamarabb balesetező Adrian Sutil volt az egyik szemtanúja Jules Bianchi balesetének, és bár érthető módon a német pilóta nem akar beszélni a látottakról, de Adam Cooper blogján részletesen beszámolt az egyre nehezebbé váló körülményekről, amik végül a balesetet okozták. Sutil szerint a verseny-feltételekkel semmi gond nem volt egészen addig, amíg sötétedni nem kezdett és újra el nem eredt az eső.

„Sok eső esett aznap, de ha már versenyeznünk kellett, talán a legjobb időpontot választottuk a napból, hiszen gyakorlatilag nem is esett és az intermediate gumik is elegendőnek bizonyultak. Talán egy órát is versenyeztünk eső nélkül. A kockázatot az jelentette, amikor elkezdett besötétedni és ismét megjött az eső, egyre erőteljesebben.”

„Egyre nehezebb volt a pályán tartani az autót. Egyre sötétebb lett, az eső pedig folyamatosan erősödött és nagyon nehéz volt észrevenni a vízfoltokat a pályán. Közvetlenül Jules mögött voltam amikor egy vízátfolyáson felúszott a kocsi és falnak mentem. Persze nem a legjobb érzés volt, de szerencsére semmi bajom nem lett. Aztán a következő körben Jules ugyanott hibázott mint én, vagy ugyanúgy felúszott a vízen mint én, és elvesztette uralmát az autó felett. Egy irányítatlan autót láttam közeledni.”

„Az utolsó pár kör egyre rosszabb volt. Ekkora a gumik is elhasználódtak, így nem lehetett megbirkózni az aquaplaninggel. Jó néhány autót láttam beszitálni akkor is, amikor a biztonsági autó már bejött, szóval ott azon a részen elég nagy víz keletkezett. Emiatt történt a két baleset. Az eső újra rákezdett, addigra pedig a gumik már kopottak voltak, mindenki küszködött és valóban nagyon nehézzé vált a vezetés” – ecsetelte a történteket a Sauber német versenyzője.

Sutil szerint kulcsszerepet játszott, hogy a sötétedéssel együtt a fényviszonyok is változtak: „Amikor elkezd besötétedni, nyilván még akkor is kilátunk az autóból, de a kormányon rengeteg fény van, amik ilyenkor már irritálnak minket. Nagyon keveset látunk ki a sisakból, és azok a fények rendes napfényben nem zavaróak, de sötétben sokban befolyásolja a látásunkat. Ehhez jött még vízpermet a sisak plexin, így összességében nagyon rosszak voltak a látási viszonyok. Néha kívülről úgy tűnik, hogy még biztonságosan vezethetők a kocsik, és a biztonsági autónak is úgy tűnhet, hiszen azon ott van egy nagy szélvédő, de valójában senki nem tudja, hogy ezeket az autókat most mennyire nehéz is vezetni, hiszen kevesebb a tapadás, miközben hatalmas erő van bennük."

Sutil azt is hozzátette, hogy a sereghajtók versenyzői még nehezebb helyzetben vannak, hiszen egy Sauber vagy egy Marussia sokkal jobban küzd a leszorítóerő hiányával. 

A versenyhétvégén egyébként az FIA elnöke, Jean Todt és az F1 nagyura, Bernie Ecclestone sem volt a helyszínen, de mindeketten vizsgálatot és magyarázatot várnak a versenyirányítástól. Mindemellett természetesen a japán rendőrség is nyomoz az ügyben, és a roncsot valamint egyéb bizonyítékokat is lefoglalt. 

Mindeközben kedden hivatalosan is megerősítették, hogy Bianchi súlyos agykárosodást szenvedett, állapota továbbra is kritikus, de stabil. 

000 facebook_banner.jpg

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

forma-1 japán nagydíj szuzuka adrian sutil formula-1