F1 Rosberg indulhat az élről az év utolsó nagydíján
Nico Rosberg idei 11. rajtelsőségét szerezte meg Abu-Dzabiban, miután nagyjából négy tizedmásodperccel jobb köridőt futott legfőbb riválisánál, Lewis Hamiltonnál. A brit bajnoknak csak a második rajtkocka jutott, a két Mercedes mögül pedig Valtteri Bottas és Felipe Massa rajtolhat a szezonzáró futamon.
A 2014-es szezon utolsó időmérő edzése nem meglepő módon a két bajnok jelöltről, Lewis Hamiltonról és Nico Rosbergről szólt. Hamilton pénteken mindkét szabadedzésen a leggyorsabb volt, a kvalifikáció előtti tréningen azonban Rosberg vette át a stafétát. Végül a német tudott tökéletesebb kört futni a hajrában, miközben márkatársa kétszer is hibázott.
Q1
Az első 18 perc a force indiás Sergio Pérez 1:43.856-os körével indult, ami még majd két és fél másodperccel elmaradt a harmadik edzés legjobbjától. Ezt elsőként Rosberg közelítette meg - a német rögtön szuperlágy gumikon 1:41.308-cal indított. Mivel az edzéseken egyértelművé vált, hogy Pirelli opciós abroncsai extrém gyorsan kopnak, így a csapatok ezúttal inkább az elsődleges (lágy) gumikkal spórolnak a vasárnapi versenyre. A többség így már a Q1-ben a szuperlágyakon kezdte meg gyorsköreit.
Rosberg sokáig nem tartotta meg elsőségét, ugyanis a mögötte érkező csapattárs egy tizeddel túlszárnyalta. A Mercedesek ezzel vissza is tértek csapatukhoz, mögöttük azonban szinte az utolsó pillanatokig változott a sorrend. Az első néhány perc után Valtteri Bottas, Danyiil Kvjat és Felipe Massa triója sorakozott fel a két élmenő után, majd megérkeztek a Red Bullok. Daniel Ricciardo a harmadik helyre kormányozta autóját, míg Sebastian Vettel Bottas mögé zárkózott fel az ötödik helyre. A Ferrarik nagyjából három perccel a leintés előtt hajtottak ki, Fernando Alonso köre a 10. helyre volt elég, Kimi Räikkönen pedig Ricciardo-Bottas páros mögé érkezett meg, három tizeddel legyőzve spanyol csapattársát.
A hajrában Jenson Button elvette Bottastól a "dobogót", de csakhamar az ötödik helyen találta magát. Először dán kollégája, Kevin Magnussen, majd Felipe Massa előzte be a 2009-es év világbajnokát. Ricciardo így egészen a hatodik helyig csúszott vissza, a top10-be pedig még Kvjat, Bottas, Vergne és Räikkönen tudott bent maradni.
A 20 fős mezőnyből öten búcsúztak, Romain Grosjean, Esteban Gutiérrez, Pastor Maldonado, Kobajasi Kamui és Will Stevens sorrendben. Közülük Grosjean (nem mindennapi) 20 rajthelyes büntetéssel vág neki a szezonzárónak, de mivel következő versenyre ezt már nem tudja átvinni, így a futamon még plusz időbüntetés vár rá, miután Lotusába beszerelték a hatodik belső égésű motort, turbófeltöltőt és hőenergia-visszanyerő rendszert is.
Hamilton végül 1:41.207-es köridővel maradt az élen az első etap végén.
Q2
A folytatásban elsőként Massa futott 1:41-es kört, pillanatokon belül pedig újra a két Mercedes került az élre. Rosberg első köre nem volt túl erős, a bajnokság élovasa azonban rögtön egy 1:40-es idővel nyitott. A következő körben a német felugrott a második helyre, de nagyjából fél másodperces hátrányban.
Mögöttük a két Williams, majd Ricciardo és Alonso következett, rajtuk kívül még Vettel, Pérez és a két Toro Rosso állt továbbjutó helyeken.
Räikkönen a 11. helyen még veszélyben volt, illetve a McLarenek is csak az utolsó percekben vágtak neki gyorsköreiknek.
A Mercedesek most is gyorsan visszatértek a garázsba, Hamilton csak egy-, Rosberg két gyorskör után fejezte be a Q2-t. Végül ez utóbbi versenyzőt a két Williams beelőzte, a brit márkatárs viszont 1:40.920-as idejével megtartotta első helyét.
A negyedik helyre visszaeső Rosberg mögé Button zárkózott fel, a Ferrarik a hetedik és tizedik helyen jutottak tovább, Alonso és Räikkönen között pedig Kvjat és Vettel sorakozott. Alonso hetedik továbbjutóként már egy másodperccel maradt el egykori mclarenes csapattársa idejétől.
Kiesők sorrendje: Magnussen, Vergne, Pérez, Hülkenberg, Sutil.
Q3
A kvalifikáció utolsó 12 percében elsőként Vettel 1:42-es köre került fel a tabellára, utána érkeztek a Williamsek már 1:41-es időkkel. A Mercedesek közül Rosberg kezdett és természetesen átvette a vezetést, miközben ezúttal brit kollégája hibázott, amivel első nekifutásra be kellett érnie a második hellyel.
Massa és Bottas a harmadik-negyedik helyen maradt, majd a két Red Bull következett Ricciardo és Vettel sorendben. Az utolsó hármas Button, Alonso és Kvjat volt, míg Räikköne csak a Q3 végén hajtott ki egy gyorskörre.
Az utolsó próbálkozásoknál Rosberget nem sikerült legyőzni, így a német elhappolta a pole-t a bajnokság éllovasa elől. Hamilton ráadásul majd négy tizeddel maradt el, és nem meglepő módon eléggé csalódottan szállt ki autójából, még a sisakját sem nagyon akarta levenni.
A második-harmadik sorban két Williams majd két Red Bull foglalhat helyet, a holnapi Abu-Dzabi Nagydíjon, majd Kvjat és Button következeik, a két Ferrarinak pedig csak az ötödik rajtsor jutott.
Rosberg az interjúk alatt persze nem hagyta ki, hogy számít a Williams erősségére, hiszen még ha meg is nyerni a versenyt, csak abban az esetben lehet világbajnok, ha Hamilton elé valaki/valakik beférkőznek. Hamilton nem volt túl beszédes kedvében, mindössze annyit lehetett megtudni, hogy a Q3-ban nem tudott tökéletes kört összerakni.
A rajtsorrend utólag tovább módosult, ugyanis az időmérő után vizsgálták a Red Bull autóinak első szárnyait, és végül szabálytalannak, azaz túlságosan hajlékonynak találták azokat. A bajnokság harmadik és negyedik helyén álló Ricciardót és Vettelt utólag kizárták az időmérőről, így a rajtrács legvégéről rajtolhatnak, de meglehet, hogy a csapat inkább bevállalja, hogy állít az autókon és így a boxutcából indítja őket.
Az időmérő végeredménye:
|
Versenyző |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
1 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1m40.480s |
|
2 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1m40.866s |
0.386s |
3 |
Valtteri Bottas |
Williams/Mercedes |
1m41.025s |
0.545s |
4 |
Felipe Massa |
Williams/Mercedes |
1m41.119s |
0.639s |
5 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull/Renault |
1m41.267s |
0.787s |
6 |
Sebastian Vettel |
Red Bull/Renault |
1m41.893s |
1.413s |
7 |
Daniil Kvyat |
Toro Rosso/Renault |
1m41.908s |
1.428s |
8 |
Jenson Button |
McLaren/Mercedes |
1m41.964s |
1.484s |
9 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
1m42.236s |
1.756s |
10 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1m42.866s |
2.386s |
11 |
Kevin Magnussen |
McLaren/Mercedes |
1m42.198s |
1.718s |
12 |
Jean-Eric Vergne |
Toro Rosso/Renault |
1m42.207s |
1.727s |
13 |
Sergio Perez |
Force India/Mercedes |
1m42.239s |
1.759s |
14 |
Nico Hulkenberg |
Force India/Mercedes |
1m42.384s |
1.904s |
15 |
Adrian Sutil |
Sauber/Ferrari |
1m43.074s |
2.594s |
16 |
Esteban Gutierrez |
Sauber/Ferrari |
1m42.819s |
2.339s |
17 |
Pastor Maldonado |
Lotus/Renault |
1m42.860s |
2.380s |
18 |
Kamui Kobayashi |
Caterham/Renault |
1m44.540s |
4.060s |
19 |
Will Stevens |
Caterham/Renault |
1m45.095s |
4.615s |
20 |
Romain Grosjean |
Lotus/Renault |
1m42.768s |
2.288s |
FormaNet, Varga Viktória