2014. nov 22.

F1 Rosberg indulhat az élről az év utolsó nagydíján

írta: FormaNet
F1 Rosberg indulhat az élről az év utolsó nagydíján

Nico Rosberg idei 11. rajtelsőségét szerezte meg Abu-Dzabiban, miután nagyjából négy tizedmásodperccel jobb köridőt futott legfőbb riválisánál, Lewis Hamiltonnál. A brit bajnoknak csak a második rajtkocka jutott, a két Mercedes mögül pedig Valtteri Bottas és Felipe Massa rajtolhat a szezonzáró futamon.

rosberg - abudzabi.JPG

 

A 2014-es szezon utolsó időmérő edzése nem meglepő módon a két bajnok jelöltről, Lewis Hamiltonról és Nico Rosbergről szólt. Hamilton pénteken mindkét szabadedzésen a leggyorsabb volt, a kvalifikáció előtti tréningen azonban Rosberg vette át a stafétát. Végül a német tudott tökéletesebb kört futni a hajrában, miközben márkatársa kétszer is hibázott. 

Q1

Az első 18 perc a force indiás Sergio Pérez 1:43.856-os körével indult, ami még majd két és fél másodperccel elmaradt a harmadik edzés legjobbjától. Ezt elsőként Rosberg közelítette meg - a német rögtön szuperlágy gumikon 1:41.308-cal indított. Mivel az edzéseken egyértelművé vált, hogy Pirelli opciós abroncsai extrém gyorsan kopnak, így a csapatok ezúttal inkább az elsődleges (lágy) gumikkal spórolnak a vasárnapi versenyre. A többség így már a Q1-ben a szuperlágyakon kezdte meg gyorsköreit.

Rosberg sokáig nem tartotta meg elsőségét, ugyanis a mögötte érkező csapattárs egy tizeddel túlszárnyalta. A Mercedesek ezzel vissza is tértek csapatukhoz, mögöttük azonban szinte az utolsó pillanatokig változott a sorrend. Az első néhány perc után Valtteri Bottas, Danyiil Kvjat és Felipe Massa triója sorakozott fel a két élmenő után, majd megérkeztek a Red Bullok. Daniel Ricciardo a harmadik helyre kormányozta autóját, míg Sebastian Vettel Bottas mögé zárkózott fel az ötödik helyre. A Ferrarik nagyjából három perccel a leintés előtt hajtottak ki, Fernando Alonso köre a 10. helyre volt elég, Kimi Räikkönen pedig Ricciardo-Bottas páros mögé érkezett meg, három tizeddel legyőzve spanyol csapattársát.

A hajrában Jenson Button elvette Bottastól a "dobogót", de csakhamar az ötödik helyen találta magát. Először dán kollégája, Kevin Magnussen, majd Felipe Massa előzte be a 2009-es év világbajnokát. Ricciardo így egészen a hatodik helyig csúszott vissza, a top10-be pedig még Kvjat, Bottas, Vergne és Räikkönen tudott bent maradni.

A 20 fős mezőnyből öten búcsúztak, Romain Grosjean, Esteban Gutiérrez, Pastor Maldonado, Kobajasi Kamui és Will Stevens sorrendben. Közülük Grosjean (nem mindennapi) 20 rajthelyes büntetéssel vág neki a szezonzárónak, de mivel következő versenyre ezt már nem tudja átvinni, így a futamon még plusz időbüntetés vár rá, miután Lotusába beszerelték a hatodik belső égésű motort, turbófeltöltőt és hőenergia-visszanyerő rendszert is.

Hamilton végül 1:41.207-es köridővel maradt az élen az első etap végén.

Q2

A folytatásban elsőként Massa futott 1:41-es kört, pillanatokon belül pedig újra a két Mercedes került az élre. Rosberg első köre nem volt túl erős, a bajnokság élovasa azonban rögtön egy 1:40-es idővel nyitott. A következő körben a német felugrott a második helyre, de nagyjából fél másodperces hátrányban.

Mögöttük a két Williams, majd Ricciardo és Alonso következett, rajtuk kívül még Vettel, Pérez és a két Toro Rosso állt továbbjutó helyeken.

Räikkönen a 11. helyen még veszélyben volt, illetve a McLarenek is csak az utolsó percekben vágtak neki gyorsköreiknek.

A Mercedesek most is gyorsan visszatértek a garázsba, Hamilton csak egy-, Rosberg két gyorskör után fejezte be a Q2-t. Végül ez utóbbi versenyzőt a két Williams beelőzte, a brit márkatárs viszont 1:40.920-as idejével megtartotta első helyét.

A negyedik helyre visszaeső Rosberg mögé Button zárkózott fel, a Ferrarik a hetedik és tizedik helyen jutottak tovább, Alonso és Räikkönen között pedig Kvjat és Vettel sorakozott. Alonso hetedik továbbjutóként már egy másodperccel maradt el egykori mclarenes csapattársa idejétől.

Kiesők sorrendje: Magnussen, Vergne, Pérez, Hülkenberg, Sutil.

000 facebook_banner.jpg

Q3

A kvalifikáció utolsó 12 percében elsőként Vettel 1:42-es köre került fel a tabellára, utána érkeztek a Williamsek már 1:41-es időkkel. A Mercedesek közül Rosberg kezdett és természetesen átvette a vezetést, miközben ezúttal brit kollégája hibázott, amivel első nekifutásra be kellett érnie a második hellyel.

Massa és Bottas a harmadik-negyedik helyen maradt, majd a két Red Bull következett Ricciardo és Vettel sorendben. Az utolsó hármas Button, Alonso és Kvjat volt, míg Räikköne csak a Q3 végén hajtott ki egy gyorskörre.

Az utolsó próbálkozásoknál Rosberget nem sikerült legyőzni, így a német elhappolta a pole-t a bajnokság éllovasa elől. Hamilton ráadásul majd négy tizeddel maradt el, és nem meglepő módon eléggé csalódottan szállt ki autójából, még a sisakját sem nagyon akarta levenni.

A második-harmadik sorban két Williams majd két Red Bull foglalhat helyet, a holnapi Abu-Dzabi Nagydíjon, majd Kvjat és Button következeik, a két Ferrarinak pedig csak az ötödik rajtsor jutott.

Rosberg az interjúk alatt persze nem hagyta ki, hogy számít a Williams erősségére, hiszen még ha meg is nyerni a versenyt, csak abban az esetben lehet világbajnok, ha Hamilton elé valaki/valakik beférkőznek. Hamilton nem volt túl beszédes kedvében, mindössze annyit lehetett megtudni, hogy a Q3-ban nem tudott tökéletes kört összerakni. 

abu-dzabi időmérő.JPG

A rajtsorrend utólag tovább módosult, ugyanis az időmérő után vizsgálták a Red Bull autóinak első szárnyait, és végül szabálytalannak, azaz túlságosan hajlékonynak találták azokat. A bajnokság harmadik és negyedik helyén álló Ricciardót és Vettelt utólag kizárták az időmérőről,  így a rajtrács legvégéről rajtolhatnak, de meglehet, hogy a csapat inkább bevállalja, hogy állít az autókon és így a boxutcából indítja őket. 

Az időmérő végeredménye: 

 

Versenyző

Csapat

Köridő

   Hátrány

1

Nico Rosberg

Mercedes

1m40.480s

 

2

Lewis Hamilton

Mercedes

1m40.866s

   0.386s

3

Valtteri Bottas

Williams/Mercedes

1m41.025s

   0.545s

4

Felipe Massa

Williams/Mercedes

1m41.119s

   0.639s

5

Daniel Ricciardo

Red Bull/Renault

1m41.267s

   0.787s

6

Sebastian Vettel

Red Bull/Renault

1m41.893s

   1.413s

7

Daniil Kvyat

Toro Rosso/Renault

1m41.908s

   1.428s

8

Jenson Button

McLaren/Mercedes

1m41.964s

   1.484s

9

Kimi Raikkonen

Ferrari

1m42.236s

   1.756s

10

Fernando Alonso

Ferrari

1m42.866s

   2.386s

11

Kevin Magnussen

McLaren/Mercedes

1m42.198s

   1.718s

12

Jean-Eric Vergne

Toro Rosso/Renault

1m42.207s

   1.727s

13

Sergio Perez

Force India/Mercedes

1m42.239s

   1.759s

14

Nico Hulkenberg

Force India/Mercedes

1m42.384s

   1.904s

15

Adrian Sutil

Sauber/Ferrari

1m43.074s

   2.594s

16

Esteban Gutierrez

Sauber/Ferrari

1m42.819s

   2.339s

17

Pastor Maldonado

Lotus/Renault

1m42.860s

   2.380s

18

Kamui Kobayashi

Caterham/Renault

1m44.540s

4.060s

19

Will Stevens

Caterham/Renault

1m45.095s

4.615s

20

Romain Grosjean

Lotus/Renault

1m42.768s

2.288s

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

mercedes forma-1 rosberg időmérő formula-1 abu-dzabi