2015. már 04.

F1 Ki hogy áll a téli tesztek után - statisztikák, nyilatkozatok

írta: FormaNet
F1 Ki hogy áll a téli tesztek után - statisztikák, nyilatkozatok

Az előszezon 12 napos tesztjén néhány dolog már kirajzolódik az idei világbajnokságról. Ami mindenki számára nyilvánvaló, hogy a tavalyi év bajnok csapata semmit nem vesztett lendületéből, és néhányan már most nyomasztó Mercedes dominanciát jósolnak 2015-re. Persze még korai lenne izgalmak tekintetében leírni ezt az évet - főleg mindössze a tesztekre alapozva -, ráadásul több elcsapatnál reményteli fejlődés látszik és a téli felkészülés tükrében több alakulat is optimistán várja a szezonkezdést...

mercedes_barcelona.jpg

 

Mercedes - 6121 km

A legutolsó kollektív teszthéten a Mercedes már mutatott valamit erejéből is, hiszen a köridőket összesítő tabella első két helyét Nico Rosberg (1:22.792) és Lewis Hamilton (1:23.022) foglalta el. Ami a megtett kilométereket illeti, a 12 napig tartó téli teszteken a tavalyi bajnok csapat magasan az első helyen végzett, és a mezőnyből egyedüliként lépte át a hatezer kilométert. Az egy ellenfél számára sem titok, hogy ha nyerni akarnak, akkor idén is a Mercedes versenyzőit kell majd befogniuk, és külön ijesztő lehet, hogy a csapat nagyobb gondok nélkül 12 nap alatt egy erőforrással dolgozott, amit persze folyamatosan frisstettek.

Ezt a csapat motorsport igazgatója, Toto Wolff árulta el: „Egy erőforrást használtunk, de talán ez nem is egy erőforrás volt, mert frissítettük és különböző alkatrészekkel dolgoztunk. Megfelelő mennyiségű kört teljesítettünk, kiszűrtünk néhány problémát, és összességében jól haladtunk a felkészüléssel, mindent megcsináltunk amit akartunk” – ecsetelte elégedetten Wolff, és a barcelonai teszt legjobb idejét jegyző Nico Rosberg is hasonlóan magabiztosan nyilatkozott, sőt elárulta, hogy az a kevés kör amit a lágy abroncsokon futottak, valójában még nem is volt nagyon komoly.

„Azt hiszem az egész csapat elégedett lehet a téli felkészüléssel, hiszen mi teljesítettük a legtöbb kört és miénk volt a legjobb köridő is. Ez bizakodásra adhat okot, különösen, hogy a szuperlágy gumikat nem is használtuk, és a lágy keverékekkel is tudtunk volna jobb tempót autózni. Persze azt nem tudhatjuk, hogy a többiek milyen programot teljesítettek, ráadásul a körülmények is változtak, de mi a csapaton belül látjuk az adatainkat. Elégedetten készülhetünk Ausztráliába, és már kíváncsian várom, hogy állunk a többiekhez képest”- nyilatkozta Rosberg. A riválisok egyébként nagyjából nyolc tizedmásodpercre becsülik a brackley-i gárda előnyét.

red_bull_barcelona.jpgRed Bull – 4352 km

Az energiaitalosok közel kétezer kilométerrel elmaradtak a Mercedestől, és több műszaki probléma is hátráltatta programjukat – a legutolsó napon például ERS hiba miatt kellett csaknem félnapot kihagynia Daniel Ricciardónak - ettől függetlenül a csapat összességében elégedett.

Guillaume Rocquelin, vezető versenymérnök úgy fogalmazott, hogy véleménye szerint tisztességesen felkészültek a szezonkezdésre.

„Az autó egyensúlya megfelelő, és a megbízhatóság is, versenyzőink pedig elégedettek. Persze sok munka vár még ránk, de szerintem tisztességes formában érkezünk meg az első futamra.”

Ricciardót sem bosszantották fel túlságosan a problémák, hiszen a szezon ezen szakaszában ilyesmi előfordul.

„A motorproblémák nem igazán aggasztanak, hiszen ilyenkor ez előfordul. Persze jobb lett volna gondok nélkül, de az biztos, hogy jobban mentek a dolgok, mint tavaly ilyenkor. Ami engem illet, készen állok az első versenyre. Úgy gondolom, hogy a Mercedes továbbra is kényelmes előnyben van, mögöttük a Ferrari, a Red Bull és a Williams között szoros a helyzet, de majd Melbourne-ben kiderül, hol állunk pontosan.”

williams_barcelona.jpgWilliams – 4913 km

Az utolsó kollektív teszten a Mercedes mögött a Williams két versenyzője, Valtteri Bottas (1:23.063) és Felipe Massa (1:23.262) végzett köridők tekintetében, ráadásul az utolsó két nap olyannyira zökkenőmentes volt a csapat számára, hogy jóval a leintés előtt végeztek az arra a napra tervezett programmal. Mindezek tükrében nem meglepő, hogy a zárónap nyertese, Bottas rendkívül elégedetten értékelte a csapat előszezonját.

„Nagyon jó volt az utolsó napunk. Az egyik legfontosabb amit megtudtunk, hogy az FW37 megbízható. Egy nagyon versenyképes autóval érkezünk Melbourne-be, szóval izgalmas lesz a szezonkezdés. A lehető legtöbbet kihoztuk a rendelkezésünkre álló időből, és ezért köszönetet kell mondjak a csapatnak. Valóban egy gyors és megbízható autót készítettek.”

Ferrari – 5423 km

Az utolsó négynapos teszt köridőket összesítő listájának ötödik-hatodik helye Kimi Räikkönené (1:23.276) és Sebastian Vettelé (1:23.469) lett, ami pedig a teljes előszezont illeti, a szakma és az ellenfelek is egyetértenek abban, hogy a tavalyi évhez képest az élmezőnyből a Ferrari fejlődött legtöbbet. A csapatfőnök, Maurizio Arrivabene továbbra is úgy érzi, hogy idén legalább két futamgyőzelmet bezsebelhetnek.

ferrari_barcelona.jpg

„Kijelenthetjük, hogy elértük céljainkat, és az SF15-T úgy működik, ahogy azt vártuk. Kimi visszajelzései alapján fejlődtünk tavaly óta, és Sebastian is elégedett. Ezzel együtt is két lábbal a földön kell állunk, hiszen a többiek sem pihennek. Az egyértelmű, hogy a Mercedes van elől, de nekünk magunkra kell összpontosítanunk. Két futamgyőzelem ambiciózus, de reális cél. Ott kell lenni a Mercedes közelébe, és bár nem kívánok nekik balszerencsét, de sosem lehet tudni. Van valamennyi sejtésünk arról, hogy a többiekhez képest hol állunk, de az is tudjuk, hogy mindenki más-más programot futott. Mi magunkra koncentrálunk, fegyelmezetten végezzük a dolgunkat és szerintem most ez a legfontosabb.”

Sebastian Vettel azért óvatosságra int, és társaihoz hasonlóan ő is a Mercedest látja favoritnak.

„A sebességet illetően világos, hogy a Mercedes áll az élen. Mögöttük van egy csoport, a Ferrari, a Williams és a Red Bull, ahol nagyon szoros a helyzet, de hogy mennyire, az majd két hét múlva derül ki. Az egyértelmű, hogy nem mi vagyunk a leggyorsabbak, lépésről-lépésre felérhetünk”- összegezte csapat helyzetét a négyszeres bajnok.

mclaren_barcelona.jpgMcLaren – 1751 km

A wokingiak eddig finomanszólva sem boldogulnak az új motorokkal, és ezt szinte minden egyes tesztnapon bizonyították is. Az autó eddig több időt töltött a garázsban, mint a pályán, és a 12 nap alatt mindössze 350 kört tudtak összehozni, mellyel jócskán a lista végén zárták a téli felkészülést. A szériába visszatérő Honda erőforrása egyelőre több sebből is vérzik, ami elég rossz hír a csapat számára főleg, hogy idén mindössze négy motorral kell gazdálkodniuk az F1-es alakulatoknak.

A csapatfőnök, Eric Boullier már most arról beszél, hogy nem olyan nagy gond, ha túllépik a keretet: „Úgy készülünk, hogy négy erőforrásból gazdálkodjunk, de tavalyi is láthattuk, hogy voltak akiknek öt vagy hat motor sem volt elegendő”- jegyezte meg Boullier, aki arra számít, hogy a nehéz szezonkezdés után gyors fejlődésen megy majd keresztül a McLaren.

„Tény, hogy a kevés kilométer miatt nem tudtunk úgy felkészülni a szezonnyitóra, ahogy szerettünk volna, de pozitívum, hogy az adatgyűjtéseink során meggyőződtünk arról, hogy el tudjuk érni a céljainkat. Valószínűleg nehezen indul majd a szezonunk, de keményen és gyorsan tudunk fejleszteni, és óriási potenciál rejlik az MP4-30-ban.”

force_india_barcelona.jpgForce India – 3114 km (ebből 1699 km az új autóval)

A Force India nincs könnyű helyzetben, hiszen a VJM08 csak az utolsó teszthéten gurult pályára. A első tesztet teljesen kihagyták, azt követően pedig még a tavalyi autóval teszteltek. A legutolsó négynapos tesztből is csak szűk három nap jutott az adatok gyűjtésére, de a lehetőségekhez képest a csapat mindent kihozott a rendelkezésre álló időből. Nico Hülkenberg 235 kört, Sergio Pérez pedig 130 kört tett bele az új konstrukcióba. Hülkenberg maga is meglepődött, hogy ilyen gördülékenyen ment a debütálás.

„Nagyszerű, hogy máris ilyen jól működött az autónk. Ez valóban meglepetés volt, nem csak nekem, hanem a csapat számára is. Az autónk elsőre jónak tűnik. Valójában a tavalyihoz hasonló, szóval az alapok már megvoltak. Úgy vélem szépen zártuk a téli tesztet, szóval mindenki elégedett lehet a csapatnál”- mondta Hülkenberg, ami pedig a teljesítményt illeti, Pérez arra számít, hogy a harmadik-negyedik futamon már pontokért harcolhatnak.

A Toro Rosso – 5534 km és a Sauber – 5709 km rendkívül megbízhatóan teljesített a tesztek során, ami már csak azért is hasznos, mert mindkét alakulat új pilóta párossal kezdi meg a szezont, közülük hárman újoncok, akik különösebb probléma nélkül készülhettek a debütálásra. A sauberes Felipe Nasr a 12 napos összesített kilométer-tabellán Rosberg mögött a második helyen zárt, a toro rossós Max Verstappen harmadik-, csapattársa, Carlos Sainz Jr pedig hatodik lett ezen a listán.

toro_rosso_barcelona.jpg

A Toro Rosso főnöke, Franz Tost nem is hagyta dicséret nélkül a csapat két újoncát: „Egy hónappal ezelőtt két újonccal érkeztünk meg Jerezbe, most pedig két fiatal versenyzővel hagyjuk el Barcelonát. Egyértelműen sokat fejlődtek, és nagyon rövid idő alatt tették mindezt. Az önbizalmuk is megnőtt, és napról-napra egyre jobbak lettek. A szezon előtti tesztek mindig fontosak az autó és a csapat felkészítése miatt. Idén már több kilométert tettünk meg, mint tavaly a szezonközi tesztekkel együtt, és ez megbízhatóság és teljesítmény szempontjából is nagyon jó.”

Lotus – 4230 km

A Lotus egy balesettel zárta téli felkészülését Barelonában, miután fékhiba miatt Pastor Maldonado gumifalban landolva összetörte az autót. A csapat emiatt a kevés üzemanyaggal is lágy abroncsokkal tervezett programját kénytelen volt kihagyni. Ezt megelőző napokban beállítási és aerodinamikai teszteken volt a fő hangsúly, nem mellesleg mindkét pilóta versenyszimulációt is futott. Ami az összesített kilométereket illeti, a csapat nem sokkal maradt el a Red Bulltól, azaz az enstonei-aknál sem volt minden zökkenőmentes, ettől függetlenül a Mercedes motorokra váltás tán egyértelmű előrelépés látszik. Egyelőre leginkább megbízhatóság terén, de Alan Permane főmérnök szerint idén ott lehetnek a top10-ben, de az élmezőny még messze van.

„Még soha ne tapasztaltam ehhez hasonlót. Beépítettük az új erőforrást, és máris minden úgy ment, mint a karikacsapás”- áradozott a Mercedes motorokról a szakember, tempó tekintetében viszont kicsit visszafogottabban nyilatkozott.

„Hatalmasat fejlődtünk a tavalyi évhez képest, de a Mercedes egyelőre elérhetetlen számunkra, sőt még a Williams, a Red Bull és a Ferrari szintjén sem vagyunk.”

lotus_barcelona_1.jpg

12 napos kollektív teszt körök és kilométerek számát összesített listája:

Pilóták:

1. Nico Rosberg         759 kör - 3,463 km
2. Felipe Nasr            649 kör - 2,976 km
3. Max Verstappen     617 kör - 2,834 km
4. Sebastian Vettel     602 kör - 2,768 km
5. Marcus Ericsson     596 kör - 2,732 km
6. Carlos Sainz Jr       589 kör - 2,700 km
7. Kimi Räikkönen      580 kör - 2,655 km
8. Lewis Hamilton       533 kör - 2,434 km
9. Felipe Massa         492 kör - 2,258 km
10. Valtteri Bottas      491 kör - 2,255 km
11. Daniel Ricciardo     486 kör - 2,243 km
12. Pastor Maldonado  486 kör - 2,231 km
13. Danyiil Kvjat          457 kör - 2,109 km
14. Romain Grosjean   355 kör - 1,640 km
15. Sergio Perez         285 kör - 1,327 km
16. Nico Hülkenberg    271 kör - 1,262 km
17. Jenson Button       224 kör - 1,033 km
18. Pascal Wehrlein    161 kör - 749 km
19. Fernando Alonso   117 kör - 536 km
20. Susie Wolff           86 kör - 400 km
21. Jolyon Palmer       77 kör - 358 km
22. Kevin Magnussen  39 kör - 182 km

Csapatok:
1. Mercedes                  1,340 kör - 6,121 km
2. Sauber-Ferrari            1,245 kör - 5,709 km
3. Toro Rosso-Renault    1,206 kör - 5,534 km
4. Ferrari                       1,182 kör - 5,423 km
5. Williams-Mercedes     1,069 kör - 4,913 km
6. Red Bull-Renault         943 kör - 4,352 km
7. Lotus-Mercedes          918 kör - 4,230 km
8. Force India-Mercedes  669 kör - 3,114 km
9. McLaren-Honda           380 kör - 1,751 km

000 facebook_banner.jpg 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

statisztika teszt f1 forma-1 formula-1