2015. ápr 28.

Az F1-nek ki kell lépnie a köré épített burokból

írta: FormaNet
Az F1-nek ki kell lépnie a köré épített burokból

Manapság sokat halljuk, hogy nem jó irányba tart a királykategória, és ez a probléma már a Formula-1-es csapatokat és vezetőket is foglalkoztatja egy ideje. A kritikák megfogalmazása nagyjából napi szinten nyilvánosságot kap, már csak jó ötletek megvalósítása hiányzik. Claire Williams szerint az első lépés a rajongók igényeinek felmérése kellene, hogy legyen...

f1 logo.JPG

 

A Formula-1 népszerűségének javítása az elmúlt években egyre gyakrabban felmerülő témát szolgáltat az érintettek között, és már Bernie Ecclestone is belátta, hogy szükség van a változásra. Az F1 nagyura a királykategória problémáját egy régi házhoz hasonlította, ami az idő előrehaladtával folyamatos javításokra szorul. Ecclestone nemrégiben összeült a csapatfőnökökkel, hogy a széria népszerűsítése érdekében néhány ötletet megvitassanak.

A Williams csapatfőnök helyettese, Claire Williams szerint az első- és egyik legfontosabb lépés az lenne, hogy megtudják, mit szeretnének a rajongók.

„Azt hiszem meg kell kérdeznünk a rajongókat, hogy mit szeretnének. Ez olyasmi, amit eddig nem nagyon sikerült megtennünk. Élhetünk egy saját kis burokban, de ki kell lépünk, és mielőtt bármit is tennénk, azon kell dolgoznunk, hogy megértsük, mit várnak tőlünk az emberek.”

Volt olyan ötlet, hogy a kétórás futamot le kellene rövidíteni - akár a felére -, de Sir Frank Williams lánya például ennél sokkal fontosabbnak tartaná a rajt időpontjának megváltoztatását. A versenyek többsége ugyanis kora délután kezdődik, azaz pont „kettévágja” a vasárnapot, amit sokan családi programmal töltenek.

„Lerövidíthetjük a kétórás versenyt akár egy órásra is, de ez nem feltétlen jelent majd változást. Azt hiszem sokkal fontosabb, hogy mikor közvetítjük a versenyeket. A társadalmi szokások azt mutatják, hogy az emberek több időt szeretnének tölteni a családjukkal, ezzel együtt családi programokkal. Viszont ha meg akarod nézni a Formula-1-es futamot, akkor tulajdonképpen az egész vasárnapot fel kell adnod. Ha kicsit későbbre tennénk, akkor az emberek családi programmal tölthetnék a napot, majd délután hazaérnek és négy vagy öt órától megnézhetnék a nagydíjat. Ezek olyan szempontok, amiket elsők között kell megvitatnunk.”

Sokak szerint az is probléma, hogy az új helyszínek nem feltétlen a széria legfőbb rajongótáborát – azaz az európai közönséget – célozzák meg, és a történelmi versenypályák fogyatkozása aggasztó.

„Szerintem korai lenne azt mondani, hogy ez a probléma. Valóban kiábrándító és meglepő, hogy Németország kikerült a naptárból, de a Formula-1 egy nemzetközi sport, és Mr Ecclestone fantasztikus munkával érte el mindezt. Európát azonban nem akarjuk elveszíteni, így biztos, hogy keményen kell dolgoznunk azon, hogy a hagyományokkal rendelkező versenyek megmaradjanak” – folytatta Claire Williams, és ezzel egyetértett a Manor sportigazgatója, Graeme Lowdon is, aki szerint muszáj megtalálni a megfelelő egyensúlyt a régi és az új helyszínek között.

„El sem lehet képzelni a Formula-1-et ikonikus pályák nélkül. Két dolog miatt: egyrészt itt vannak a szurkolók, hiszen Európában hatalmas rajongóbázis van, másrészt pedig az F1 történelme. Meg kell találnunk az egyensúlyt, mert különben a bajnokság már nem lesz ugyanaz.”

A mai Formula-1 problémáját egy másik oldalról, a versenyzők felől közelítette meg Mark Webber, aki a 2013-as szezon végén hagyta el a szériát, és aki nemrégiben F1i.com-nak adott interjúban arról is beszélt, hogy manapság már nem olyan élvezetes a versenyzés, és nem is olyan nagy kihívás, mint régen. Webber egyik példának Michael Schumachert hozta fel, aki szerinte visszatérése után csalódott a sportágban.

„Jó lenne megnézni, hogy egy 2000-es évek közepén versenyző pilóta elindulna most egy 2015-ös futamon. Talán Montoya három és félszer lekörözte volna Sebet Malajziában! De az emberek ezt nem nézik. Régen a maláj pálya hátsó részén bevállalósnak kellett lenni, most viszont csak kímélik a gumikat. Kár, hogy nem találják a megfelelő egyensúlyt. Az elmúlt öt évben talán a legjobb dolog amit tettek, hogy szikráznak az autók. Több kihívás elé kellene állítani a mai versenyzőket, hiszen például ha a teniszt nézzük, nyilván Roger Federer sem szeretné, hogy lejjebb tegyék neki a hálót. Motiválni kell a versenyzőket. Nem voltam olyan tehetséges, mint néhány másik srác akikkel versenyeztem, de a tehetségesebb pilóták sem voltak elégedettek. Michael (Schumacher) nagyot csalódott, amikor visszatért. Igen, ő már nem volt a csúcson, de egyértelműen csalódott amiatt, hogy a versenyzés már nem volt olyan, mint régen.”

Mindemellett Webber szerint a sportág technikai részével feleslegesen terhelik a rajongókat, sőt csodálkozik azon, hogy miért lett ennyire fontos ez a téma.

„Úgy tűnik, mindenkinek el kell mondani, hogy mit csinálunk a technikai- és a sportszabályzattal. Miért nem megy ez csak úgy magától? Ezen a téren semmi szükség a nyilvánosságra, hiszen akkor nem kéne mindent elmagyarázni. A legtöbb ember, akivel beszélek, nem érti, mi az a DRS, vagy mi az a lágy és szuperlágy. Úgy érzik, hogy már nem elegendő az, ha bekapcsolják a tévét, és megértik amit látnak. Kit érdekelnek az olyan változások amik mondjuk a büntetésekről vagy a motorfejlesztés zsetonokról szólnak? Ha benne vagy a sportágban, akkor számodra ezek fontosak, de amikor kívülről nézed, akkor zavaró, mert az emberek egyszerűen csak jó autóversenyt akarnak látni, ahol a legjobb versenyzők harcolnak egymással” – vélekedett az ausztrál.

 

FormaNet, Varga Viktória

000 facebook_banner.jpg

Szólj hozzá

f1 forma-1 szabályzat formula-1