2016. már 20.

F1 Rosberg nyerte a mozgalmas szezonnyitót

írta: FormaNet
F1 Rosberg nyerte a mozgalmas szezonnyitót

Nico Rosberg győzelmével ért véget az izgalmakkal teli, és egy hatalmas balesettel tarkított szezonnyitó Ausztrál Nagydíj. A Ferrarik ugyan hatalmas versenyt futottak, végül Kimi Räikkönen kiesett, a sokáig élen álló Sebastian Vettelnek pedig be kellett érnie a harmadik hellyel. A rajtot elrontó Lewis Hamilton a hetedik helyről a másodikra ért fel. Romain Grosjeannak köszönhetően a Haas csapat a hatodik helyen debütált a Formula-1-ben. 

melbourne.JPG

Lewis Hamilton eddig egész hétvégén a mezőny leggyorsabbja volt, így a szezonnyitón 50. alkalommal indulhat az élről a királykategóriában. A Mercedesnek szombaton nem volt ellenfele, és ez szinte szó szerint igaz, legalábbis ami az időmérő utolsó perceit illeti. Miután szombaton az új kvalifikációs rendszer elég csúnyán levizsgázott, a csapatok és versenyzőik egyöntetű véleménye volt, hogy ez az ötlet nem vált be, hiszen nem csak bonyolult a nézők számára, de még kevesebb körözést láttak, nem mellesleg a hajrá volt a legunalmasabb.  A csapatfőnökök még a verseny előtt találkoztak, és a Mercedes vezetője, Toto Wolff elmondta, hogy a csapatok egyöntetűen megszavazták, hogy Bahreintől álljanak vissza a régi rendszerre. Mindemellett a rádiózás szigorításán is enyhítettek már erre a futamra.

Ami a rajtrácsot illeti, a szombati időmérőhöz képest annyi változás történt, hogy Valtteri Bottas váltócsere miatt csak a 16. helyről rajtolhatott, illetve a rajtrács legvégén Rio Haryanto és Pascal Wehrlein helyet cserélt, mert Haryanto három rajthelyes büntetést kapott, amiért még a harmadik szabadedzésen ütközött Romain Grosjeannal a boxutcában.

Az élen a két Mercedes mögött a Ferrarik sorakoztak fel, majd Max Verstappen, Felipe Massa, Carlos Sainz, Daniel Ricciardo és a két Force India következett a top10-ben.

A felvezető kör után máris akadt egy probléma, mégpedig Danyiil Kvjat Red Bulljával. Az orosz nem tudott felsorakozni 18. rajthelyére, és amíg a többiek elindultak egy újabb körre, addig ő ki is szállt kocsijából. Elektronikus probléma miatt itt véget is ért számára a futam.

A gumitaktikákat illetően a rajtrács első nyolcasa szuperlágyakon rajtolt, mögöttük pedig elég vegyes volt a választás a lágy és szuperlágy keverékek között.

A rajtnál a két Ferrari fantasztikusan indult, miközben Hamilton beszorult, majd az első kanyaroknál a helyezkedésben Rosberg kicsit ki is szorította, és több pozíciót vesztett. Vettel az élre állt, Räikkönen pedig követte, és felugrott Rosberg elé másodiknak. Hamilton a hatodik helyről kezdhette meg a felzárkózást, a két Mercedes között pedig Verstappen és Massa foglalt helyet. Az első kör után Sainz, Ricciardo, Hülkenberg és Alonso volt a pontszerzők további sorrendje. A renault-s Kevin Magnussennek sem volt szerencséje a rajtnál, egy defekt miatt ugyanis rögtön körhátrányba került.

A 10. körre a címvédő már egy helyet előrelépett Massát megelőzve, sőt a brazilt nem sokkal később Ricciardo is átugrotta. Vettel az élen nagyjából két és fél másodperces előnyben volt csapattársával szemben, akit viszont a Mercedes német versenyzője kitartóan üldözött.

Az élmezőnyben Rosberg kezdte meg a boxkiállást és váltott lágy gumikra, majd az ötödik helyre jött vissza. A Ferrari egy körrel ezután reagált, és kihozta Vettelt, aki viszont újabb szuperlágy szettet kapott, és éppen a Mercedes elé érkezett. Nem sok kellett hozzá, hogy honfitársa lendületből megelőzze, de végül Rosberg előtt tudott maradni, és pár perc múlva az éppen harmadik helyen autózó Hamiltont is körbeautózta. Üldözőjét viszont pár körön keresztül feltartotta Hamilton, aki a 17. körben váltott abroncsot, és a közepes Pirelliket választotta.

Pillanatokkal később hatalmas baleset történt, ami miatt piros zászlóval meg is szakították a versenyt. Alonso a 3-as kanyarban éppen előzte a Haas csapat versenyzőjét, Esteban Gutiérrezt, aki kicsit korábban fékezett, mint ahogy arra a spanyol számított. A McLaren jobb elejével nekiütközött Gutiérreznek, aki kavicságyban landolt. Alonso ennél sokkal rosszabbul járt, ugyanis az ütközés után falnak csapódott, majd autója a levegőben pördült néhányat, és a fal állította meg. A McLaren rommá tört, de a kétszeres bajnok saját lábán szállt ki belőle.

Alonso később bevallotta, hogy eléggé megijedt: „Ijesztő pillanatok voltak mindkettőnk számára. Szerencsés vagyok, hogy itt lehetek, és jól vagyok. Köszönet az FIA-nak és a biztonsági intézkedéseknek, mert ennek köszönhető, hogy élek.”

alonso_baleset.jpg

A megszakítás előtt Vettel, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Verstapen, Hamilton, Massa, Grosjean és Bottas volt a pontszerzők sorrendje.

Nagyjából 20 perc szünet után hajtottak ki újra az autók, kivéve Haryanto Manorját, ami beparkolt a garázsba. A maradék 38 körre a Mercedesnél a közepes gumik mellett döntöttek, míg a Ferrarik maradtak a piros jelzésű, leggyorsabb Pirelliken, azaz nekik még egy kiállással számolni kellett. Ricciardo és a Toro Rosso a lágy gumik mellett döntött, a top10 többi tagja pedig szintén közepes keverékekkel taktikázott.

Az újraindítás után Vettel viszonylag könnyedén megőrizte a vezetést, mögötte Rosberg és Räikkönen maradt, ám ez utóbbi versenyző nem sokáig élvezhette a folytatást. Pár kör után valami gond adódott autójával, és mire visszatért a csapathoz, addigra már füstölt is a Ferrari. Räikkönen volt a szezonnyitó ötödik kiesője, dobogós helyét pedig Ricciardo Red Bullja örökölte meg.

raikkonen_melbourne.jpg

Néhány körön belül szinte mindenki közepes keverékekre váltott, kivéve Ricciardo, illetve az élen autózó Vettel, akinek viszont egyre inkább fogyott az előnye a gyorsan kopó szuperlágyak miatt.

Az újabb boxkiállások a top3 mögött ismét átrendezték a sorrendet. Hamilton felugrott negyediknek, mögötte pedig Massa, Grosjean, Hülkenberg, Bottas, Palmer és Sainz sorrend alakult ki a legjobb tízben.

Vettel a 35. kör végén lágy gumikra váltott. A kerékcserénél veszített egy kis idő, mert a bal első nehezen akart lejönni, ezt követően pedig Massa elé, a negyedik helyre érkezett vissza a pályára. 20 köre maradt arra, hogy a friss gumikon támadásba lendüljön. 

A következő körökben az utolsó pontszerző helyekért ment nagy csata - a Renault mögé beragadt Toro Rossók "püfölték" egymást, és próbálták megelőzni az újonc Jolyon Palmert. Ez végül sikerült is, közben pedig Hamilton az élen a DRS segítségével a célegyenesben átvette a 2. helyet Ricciardótól. Az ausztrál lágy gumijai nem bírták tovább, és ki is kellett állnia kerékcserére. Ezt követően az ötödik helyre tért vissza, Rosberg, Hamilton, Vettel és Massa mögé. A friss szuperlágyakon gyorsan elkapta a Williamst, és Vettel is egyre közelebb került Hamiltonhoz.

Hátrébb a Toro Rossók is folytatták a csatát, és miközben Bottast vették üldözőbe, természetesen egymással is hatalmas versenyt vívtak. Legalábbis kívülről így tűnt, de a hátul lévő Verstappen "hisztijéből" azt lehetett sejteni, hogy a csapat nem engedi, hogy megelőzze Sainzt. A hajrában addig addig kakaskodtak, hogy össze is értek, Verstappen megpördült, és ezután már nem tudott előrelépni, végül az egy pontot érő 10. hellyel kellett beérnie. 

Az utolsó körökben Vettel már Hamilton nyakán volt, de komolyabb támadásig nem jutott a remekül védekező címvédővel szemben. Két körrel a leintés előtt sietségében kicsit ki is sodródott, és ezzel el is úszott a lehetőség.

Rosberg bő nyolc másodperccel Hamilton előtt ért célba, és ezzel megszerezte F1-es pályafutásának 15 diadalát zsebelte be, csapata pedig 29. kettős győzelmének örülhetett. 

A dobogósok mögött Ricciardo, Massa, Grosjean, Hülkenberg, Bottas, Sainz és Verstappen szerzett pontot. A Haas csapat F1-es bemutatkozása nem is sikerülhetett volna jobban - Grosjean a rádióban azt mondta, úgy érzi, mintha egy győzelmet szerzett volna. Ironikus módon a franciát éppen a csapattárs, Gutiérrez balesete segítette, hiszen addig még nem járt a boxban - így keveredett előre -, majd a leállítás alatt közepes gumikat kapott, amikkel végigment.

grosjean_melbourne.jpg

Az Ausztrál Nagydíj végeredménye:

            Versenyző Csapat                              Idő/Hátrány
1. Nico Rosberg Mercedes 1:48:15.565
2. Lewis Hamilton Mercedes 8.606
3. Sebastian Vettel Ferrari 9.643
4. Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 34.330
5. Felipe Massa Williams/Mercedes 58.979
6. Romain Grosjean Haas/Ferrari 1:12.081
7. Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1:14.199
8. Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1:15.153
9. Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1:15.680
10. Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1:16.833
11. Jolyon Palmer Renault 1:23.399
12. Kevin Magnussen Renault 1:25.606
13. Sergio Pérez Force India/Mercedes 1:31.699
14. Jenson Button McLaren/Honda 1 kör
15. Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1 kör
16. Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1kör
- Marcus Ericsson Sauber/Ferrari kiesett
- Kimi Räikkönen Ferrari kiesett
- Rio Haryanto Manor/Mercedes kiesett
- Fernando Alonso McLaren/Honda kiesett
- Esteban Gutierrez Haas/Ferrari kiesett
- Danyiil Kvjat Red Bull/TAG Heuer nem indult

 

FormaNet, Varga Viktória

000 facebook_banner.jpg

 

Szólj hozzá

verseny mercedes ferrari f1 forma-1 melbourne formula-1 ausztrál nagydíj