2016. már 21.

F1 Melbourne-i utózöngék

írta: FormaNet
F1 Melbourne-i utózöngék

Nem indult unalmasan a 2016-os szezon, persze voltak szerencsésebb és kevésbé szerencsés résztvevői az Ausztrál Nagydíjnak. A Mercedes újabb kettős diadala talán nem is lenne meglepő, ám ezúttal a címvédő csapatnak nem volt könnyű dolga. A Ferrari a várakozásoknak megfelelően erős kezdést mutatott, de mindkét élcsapatnál adódtak problémák. A Toro Rossónál házon belüli konfliktus látszik kibontakozni, a McLarennek egy hatalmas baleset miatt marad emlékezetes ez a hétvége, az újonc Haas csapat viszont máris pontszerzést ünnepelhetett…

szezonnyito.JPG

Nico Rosberg vasárnap 15. F1-es futamgyőzelmét ünnepelhette, miután a második rajtkockából megnyerte a mozgalmas szezonnyitót. A német 2014 után ismét győzni tudott ezen a pályán, azaz második melbourne-i diadalát jegyezte, nem mellesleg zsinórban negyedszerre állhatott a dobogó csúcsán, hiszen a tavalyi Mexikói Nagydíj óta nem talált legyőzőre. Csapata, a Mercedes sorozatban hetedik-, összességében pedig 46. F1-es győzelmének örülhetett. Csapattársa, Lewis Hamilton második helye egyben azt is jelentette, hogy Melbourne-ben a brit immár hatodik alkalommal ért fel a dobogóra, ezzel beállított Michael Schumacher rekordját ebben a statisztikában. A címvédő összességében 88. dobogós eredményét könyvelte el a szériában.

A pole-ból rajtoló Hamilton sorsa tulajdonképpen már a startnál megpecsételődött, amikor a hetedik helyig csúszott vissza, ennek tükrében a második hellyel elégedett volt: „Nem éreztem túl rossznak a rajtomat. A mérnökömmel is megbeszéltünk, hogy ez egyszerűen egy nehéz rajt volt, túlpörögtek a kerekek. Persze sokkolt a rajt, de ennél is rosszabb volt, hogy az 1-es kanyarban Nico miatt kicsit el kellett hagynom a pályát, mert ekkor sokat veszítettem. Végül sikerült visszajönni, szóval örülhetek, hogy második lettem.”

Az 1-es kanyarnál egyébként még kissé össze is ért a két Mercedes, bár ezt a nagy kavalkádban Rosberg nem is vette észre, annyira a Ferrarikra fókuszált, melyek lerajtolták mindkét Mercedest.

„Jól rajtoltam, Sebastian (Vettel) viszont szárnyalt. Ő indulhatott a tisztább részről, de elszánt voltam, és az 1-es kanyarban megpróbáltam megelőzni. Ő azonban nálam is később fékezett, olyan nagyot blokkoltam, hogy alig bírtam megtartani a kocsit. Aztán megkezdődött a harc, és a gumitaktikánk sikeres volt. Nem tudtam, hogy Lewis mögöttem van, csak előre koncentráltam, ráadásul Kimi (Räikkönen) is érkezett belső íven. Szóval bármi is történt vele, ha részese voltam, akkor elnézést kérek”- nyilatkozta később a német.

mercedes_2.JPG

Harmadik helyen Sebastian Vettel végzett, és ezzel 80. dobogós helyezését szerezte meg a királykategóriában. A négyszeres bajnok hatalmasat rajtolt a harmadik helyről, és egészen a 34. körig vezetett, végül a Ferrari agresszív gumitaktikája nem volt sikeresebb a Mercedesénél, így visszacsúszott. Alonso balesetéig egyébként nyugodt volt a csapat, a megszakításkor azonban mindenki szabadon válthatott gumit, és amíg a Mercedes a közepeseket választotta, addig Vettelék maradtak szuperlágyakon, amikkel viszont nem tudtak akkora előnyt kiautózni, hogy egy újabb kiállás után is megtartsa a vezetést. Vettel elismerte, utólag másként csinálta volna, ám a csapatfőnök, Maurizio Arrivabene szerint egyáltalán nem biztos, hogy más taktikával nyerhettek volna: „Ezt csak az adatok átnézése után jelenthetnénk ki egyértelműen, hiszen minden autónak más a fogyasztása és máshogy koptatja a gumikat is."

A maranellóiak versenyzői egyébként már a szombati nap után is érezték, hogy vasárnap erősek lehetnek, és ez be is igazolódott. Hamilton úgy véli, hogy bár az eltérő gumitaktika miatt nem lehet pontosan megítélni a Mercedes és a Ferrari közötti erőviszonyokat, de szerinte a vörösök egyértelműen előreléptek, és idén több kerék-kerék elleni csatája lesz még a két alakulatnak. Kimi Räikkönen a harmadik helyről ugyan műszaki hiba miatt idő előtt kiesett, ettől függetlenül elégedett volt az autóval.

„A szombati különbségek nem voltak valósak, hiszen a Mercedesnek volt plusz köre, és az időjárás is hűvösebb volt, ami a gumik felmelegítésénél problémásabb. Szóval a vasárnapi formánk volt az, amire előzőleg is számítottunk. A sebességünket tekintve egész jók voltunk. Persze a meghibásodás nem jött jól, de az ilyesmi megesik”- értékelt a futam után a finn bajnok.

raikkonen_melbourne.JPG

Negyedik helyen Daniel Ricciardo végzett, csapattársa, Danyiil Kvjat viszont műszaki hiba miatt sorozatban másodjára nem tudta végigfutni a szezonnyitó futamot. Az energiaitalosok testvércsapata, a Toro Rosso ugyan minkét autóval pontot szerezett (9-10.hely), ugyanakkor itt sem volt minden tökéletes. A gumistratégia nem volt nyerő választást, később pedig Carlos Sainz és Max Verstappen csatáknál adódtak konfliktusok. A holland látszólag jobb tempót diktált, és többször is csapatutasításért reklamált a rádióban, hogy megelőzhesse Sainz autóját. Végül ez nem sikerült, sőt a hajárban koccantak is, ami miatt megpördült, így be kellett érnie a 10. hellyel.

„Az egész azzal kezdődött, hogy félreértettük egymás a rádióban. Ki akartam állni a boxba, de semmit sem hallottam. Aztán kértem, hogy előzhessek, de ekkor sem történt semmi. Tudom, hogy gyorsabb voltam, és nem is aggódom a tempóm miatt. Csak rossz volt a taktikánk ezért csúsztam hátrébb”- vélekedett Verstappen, aki szerint - ha minden jól alakul - a negyedik hely környékén végezhetett volna. Egy pontjával mellesleg így is ő lett az Ausztrál Nagydíjak történelmének legfiatalabb pontszerzője.

toro_rosso.jpg

Volt azért akinek a megszakítás és az elrontott stratégiák jól jöttek, mégpedig a Haas csapatnak, és versenyzőjének, Romain Grosjeannak, aki hatodik helyen ért célba. Legutóbb 2002-ben történt olyan, hogy egy debütáló csapat pontszerző legyen bemutatkozó versenyén. Akkor Mika Salo hatok lett a Toyotával. Grosjean a megszakításig úgy keveredett előre (9. helyig), hogy még nem volt kint kerékcserén, majd a „szünetben” közepes gumikat kapott, amikkel ezután már végigment. A szerencse mellett persze kellett a francia tapasztalata, amivel aztán sok-sok körön keresztül olyan autók előtt tudta tartani magát, mint a Force India és a Williams. A francia a leintés után nagyon boldog volt, és nagy dicséretet kapott főnökétől, Gene Haastól.

„Nagyon nagy kihívás volt. Úgy döntöttek, megpróbálnak kint maradni még 39 kört a közepes gumikon, ami nagyon határeset volt. Romain azonban kímélni tudta az abroncsokat, mindent beleadott, és végül sikerült. Volt, hogy azt hittem, Nico Hülkenberg utol fogja érni, de nem, sőt kicsit meg is léptünk. Persze tudjuk, hogy lesznek nehéz hétvégéink is, szóval ezt most kiélvezzük”- örömködött a csapat tulajdonosa.

grosjean_melbourne.jpg

A McLaren nulla ponttal zárta a szezonnyitót, a vasárnapi nap egyik főszereplője mégis a csapat spanyol versenyzője, Fernando Alonso lett, sajnos egy hatalmas baleset miatt.

Alonso a verseny 17. körében a 3-as kanyarnál próbálta megelőzni Esteban Gutiérrezt, ez azonban balul sült el, és neki ütközött a Haas kocsijának, ami után falnak csapódott, majd többször megforgott a levegőben, és egy újabb fal állította meg a rommá tört McLarent. A borzalmas látványt nyújtó autóból szerencsére a kétszeres bajnok komolyabb sérülések nélkül szállt ki. Utólag elmondta, hogy a térdét és a mellkasát ütötte meg. Alonsónak még 2003-ban Interlagosban volt egy hasonlóan nagy esése, de elmondása szerint ez annál is nagyobb volt.

„Ez még a brazil balesetnél is nagyobb volt. Ijesztő, amikor ott vagy a levegőben, és csak abban reménykedsz, hogy jó helyen érsz földet. Tudom, hogy jó nagy adag szerencsét felhasználtam most az életemből”- nyilatkozta Alonso, és hozzátette, hogy ha nem lennének ennyire szigorúak a biztonsági előírások, akkor valószínűleg már nem élne.

mclaren_melbourne_1.JPG

FormaNet, Varga Viktória

000 facebook_banner.jpg

 

Szólj hozzá

mercedes ferrari f1 forma-1 mclaren toro rosso melbourne haas formula-1 ausztrál nagydíj