2017. feb 08.

F1 Egyszerűbb sport, jobb versenyzés

írta: FormaNet
F1 Egyszerűbb sport, jobb versenyzés

A száguldó cirkusz egészének egyik gyakran visszatérő kihívása a költségcsökkentés, ami az eddigi rossz megoldásokon keresztül sok problémát okozott. Az egykori FIA elnök, Max Mosley megoldása eredményeként kis csapatok is csatlakoztak az F1-hez, ám ezek szinte egytől egyik kivéreztetett vállalkozások voltak, a nagy csapatok ellenállásának köszönhetően. Az igény a költségek csökkentésére, vagy legalább is racionalizálására azonban továbbra is meg van, amihez most egy újabb, talán az eddigieknél tartósabb és eredményesebb megoldás is felbukkant.

16650532_269925000094698_519289552_n.jpg

A megoldás pedig egyes alkatrészek szabványosítása lehet, véli Zak Brown a McLaren új ügyvezetője.

Ez az elgondolás már egy Ecclestone utáni korszak alapvetése lehet, ami nagy eséllyel - az új tulajdonos, a Liberty Media által az F1 élére kinevezett, egykori legendás csapatfőnök - Ross Brawn elképzeléseivel is egybevág. A tulajdonos által Brawn felé megfogalmazott elvárás lényege az egyszerűbb sport, jobb versenyzés.

A szabványosításról az elmúlt években már folytak a gyártók, az F1 és az FIA között egyeztetések, ennek alapján Ross Brawn úgy véli, ez lehet az egyik módja a költségek csökkentésének, amennyiben sikerül a szabványosítás műszaki vonatkozásait egy valódi, szélesebb körű szempontok alapján meghatározandó költség plafon tervezetébe beilleszteni.

„Vannak olyan alkatrészek, melyeknél be kellene vezetni a szabványt. A csapatok már eddig is megmutatták, hogy nagyon ügyesek tudnak lenni. Nem hinném, hogy tudnánk úgy kontrollálni a költségeket, hogy közben nem foglalkozunk az autókkal is. De egyéb más területeknél jó példa a szélcsatorna és a CFD összevetése, ami jelentősen csökkentette a költségeket, éppen ezért viszont nem gondolom, hogy önmagában az alkatrészek szabványosítása kezelné ezt a kérdést. Pár dolgot meg tudunk úgy oldani, hogy a néző nem is tud majd róla, például, hogy milyen felfüggesztés van a kedvenc autóján, vagy éppen egy Williams versenyautón. Úgy hiszem, pár dolgot lehet úgy szabványosítani, hogy az csökkentse a költségeket, amennyiben a show nem csökken és a rajongók számára nem látható a különbség. De szükséges egy költségvetési sapka is, úgy ahogy ez más sportoknál is létezik.”

Ross Brawn egy három fős teamben együtt dolgozik az új vezérigazgatóval, Chase Carey-vel és az új kereskedelmi vezetővel, Sean Bratches-szel. Elmondta, hogy egy olyan, hosszútávú szemléletet alakítanak ki, amelytől távol áll az olyan rossz döntések meghozatala, mint például a 2016 első futamán debütáló új időmérő szabály, mely már az első percekben meg is bukott. Úgy gondolja, a műszaki kihívás továbbra is nagyon fontos, de törekedni kell a kiegyensúlyozottságra az egyéb területekkel. 

„Az F1 aerodinamikája továbbra is egy fontos technikai kihívás, és azt hiszem, ez így rendben is van, de fontos, azért, hogy az autók különbözzenek egymástól, és ezzel együtt szükség van arra, hogy a rajongók nyomon követhessék az egyes csapatok váltakozó versenyképességét.  Ez azonban jelenleg kissé eltúlzott, ha figyelembe vesszük a mezőny eleje ás vége közötti drámai különbséget. Fontos, hogy listát készítsünk az elérendő célokról, és ebben a listában az egyik éppen az, hogy a kis csapatok is meg tudjanak állni a saját lábukon. Egyik részről figyelni kell arra, mennyi pénzt költenek a csapatok, a másik részről pedig ott van a versenyek költsége úgy, hogy a show magas színvonalát megtartsuk. A csapatoknak kifizetett pénzt ebben a formában nem tudjuk évekig fenntartani, csak addig, amíg a jelenlegi kereskedelmi megállapodásokat felül nem vizsgájuk. A csapatok költségeihez a kereskedelmi jogok tulajdonosa csak érvényes megállapodás alapján tud bármit is hozzá tenni.” –nyilatkozta Ross Brawn a BBC Rádio 4-nak.

 

Szólj hozzá

f1 forma-1 költségcsökkentés ross brawn formula-1