F1 Különvélemények
A száguldó cirkusz jelentős szabályváltozásokkal vág neki Ausztráliában az idei verseny szezonnak. A szabályváltozásoktól a legtöbben az előzőeknél izgalmasabb, kiszámíthatatlanabb évet várnak, amire nagy szüksége is van a jelentős nézőszámot veszített királykategóriának. Vannak azonban olyan, komoly szaktekintélyek, akik nincsenek meggyőződve arról, hogy az F1 az újításokkal jó irányba halad.
A Williams egykori résztulajdonosa és technikai igazgatója, Patrick Head úgy gondolja, az idei szabályok bevezetése semmi garanciát nem jelent arra, hogy a mezőnyben szorosabb csatákra számíthatunk.
A 2017-es, átfogó technikai szabályváltozások, melyek az aerodinamika gyökeres megváltoztatását is célul tűzik ki, arra hivatottak, hogy akár 5-6 másodperccel is gyorsítsák a köridőket, ezzel talán felrázzák az eddigi sorrendet.
Head azonban úgy gondolja, hogy az ilyen mértékű változtatásokból, a jelentős forrásokkal rendelkező nagy és gazdag csapatok jöhetnek jól megint.
„Bárki is azt gondolja, hogy ezek a szabályok azt a célt szolgálják, hogy szorosabb legyen a mezőny, az elég fafejű "– nyilatkozta az egykori technikai vezető a Guardiannek.
„Bármikor jelentős változások történtek, az előny mindig a nagy csapatokhoz került, mivel azok több forrással rendelkeznek, nagyobb kapacitással a párhuzamos fejlesztésekhez, hogy fejleszthessék a meglévő autót, és hogy tervezzék az újat. Ha 750 alkalmazott dolgozik egy nagy csapatnál, az többre képes, mint például a Force Indiánál dolgozó 300 fő. Az ötlet, hogy ettől szorosabb lehet a mezőny ostobaság.”
A Pirelli Motorsport igazgatója, Paul Hembery is részben egyet ért Patrich Head-del, bár annyira nem szkeptikus, mint az egykori williamszes szakember.
„Van néhány adatunk ugyan, de úgy vélem, majd Melbourne-ben minden kiderül. Néhányan nagyon közel lehetnek egymáshoz, a többiek viszont széthúzódnak majd. Az első tíz hely sűrű lehet. Hogy valakinek sikerülhet-e előre lépni egyet? Azt kell mondanom, hogy igen, ez mindig így volt, amikor jelentősen megváltoztak a szabályok. El tudom képzelni, hogy ez ismét megtörténik. Annak ellenére, hogy az új szabályoknál a hangsúly az aerodinamikára van, igen kifizetődő lehet a motorteljesítmény” – vélte Hembery és ezzel a véleménnyel Patrick Head is egyet ért.
„A motorteljesítmény még fontosabb lehet a nagyobb leszorítóerővel, ha egy teljes körnél a százalékokat megnézzük, mivel a motor kevésbé korlátozza a tempót, mint eddig a kisebb tapadás korlátozta azt. Szóval, ha egy kicsit erősebb a motor, az is adhat némi előnyt.”
Hemberynek is vannak kétségei azzal kapcsolatban, hogy az új szabályok valóban fokozzák-e majd a verseny.
„Ha lehetne egy olyan változat, ahol mesterséges segédeszközök – mint a DRS – nélkül lehetne növelni az előzések számát, akkor nyugodtan csökkenthetnék a leszorítóerőt, de jelenleg éppen az ellenkező az irány”- vélekedett a Pirelli motorsport igazgatója