2017. már 05.

F1 Bottas szerint a széllökések meglepő dolgokat okozhatnak

írta: FormaNet
F1 Bottas szerint a széllökések meglepő dolgokat okozhatnak

A 2017-es szabályváltozások egyik legjelentősebb eleme az aerodinamika átalakítása, és ezzel a leszorítóerő növelése, amitől -a szélesebb abroncsokkal együtt- a kanyarsebesség jelentős növekedése várható. Az első teszthét tapasztalatai alapján a Mercedes finn pilótája úgy véli, pont az új aerodinamikai elemek miatt szeles időben az új autókat nehezebb lesz vezetni.

bottas_es_a_szellokesek.JPG

A barcelonai teszthét során több pilóta, többek között Valtteri Bottas is megpördül a pálya kilences kanyarjában, nagy sebességnél, a hirtelen feltámad szél miatt.

„Azt hiszem - ahogy ez meg is történt egy nap kétszer is -, nagyon szeles időjárási körülmények között az autó meglehetősen ingataggá válik. A szél az autóra most sokkal nagyobb hatást gyakorol, mert az aerodinamika által termelt leszorítóerő nagyobb. És ha belefutunk egy széllökésbe, sokkal több leszorítóerőt veszíthetünk, mint általában. Szóval ez még trükkös dolgokat okozhat majd.”

Hasonlóan Bottas megpördüléséhez, a Renault pilótája, Jolyon Palmer is megtapasztalta a szél hatását az autóra. A harmadik tesztnapon egy váratlan széllökés miatt kavicságyban landolt. A Williams újonca, Lance Stroll hasonló okok miatt két alkalommal is megpördült a második tesztnapon, és Bottas csapattársa Lewis Hamilton szerint is eddig úgy tűnik, az új autót nehezebb vezetni.

A teszteken tapasztalatai alapján többen is kifejtették, hogy bizonyos körülmények között a szélesebb gumik sem tudják teljesen megakadályozni a kicsúszást, mert a gyors tapadásvesztés túlkormányzottságot eredményez, ám Bottas szerint ez azért nem lesz annyira jelentős tényező mint a szél. 

„Az abroncsok tekintetében nem gondolom, hogy ekkora különbség lép fel a tapadás hirtelen megszűnése miatt. Ez leginkább akkor lehet probléma ilyen körülmények között, ha az abroncsok még nem elég melegek. Akkor is leginkább csak a keményebb keverékeknél, amiket olykor nem egyszerű üzemi hőfokra hozni. Túlkormányzottság esetén, főleg ha hirtelen mozdulatot teszünk, pedig ilyenkor elég trükkös lehet a dolog."

„A lágy keverékek - ha megfelelően felmelegednek - úgy érzem, hasonló tempónál az előző évhez hasonló mértékben veszítik el a tapadást."

Szólj hozzá

mercedes f1 forma1 formula1 valterri bottas