2017. már 11.

F1 történelem - Távozott egy legenda, aki két- és négy keréken is világbajnok volt

írta: FormaNet
F1 történelem - Távozott egy legenda, aki két- és négy keréken is világbajnok volt

Péntek délután 83 esztendős korában elhunyt John Norman Surtees, a motorsport és a Formula–1 történelmének egyetlen olyan legendája, aki motorkerékpáron és az F1-ben is világbajnok lett.

john-surtees.jpg

 

John Surtees 1934 február 11-én született Nagy-Britanniában, Tatsfieldben. Édesapjának motorkerékpár üzlete volt Dél-Londonban, így fia már igen fiatalon itt dolgozott, és előbb csak az oldalkocsiban kapott helyet apja mellett, majd nemsokára ő is versenyzett.

1952-ben kezdte a gyorsaságimotoros versenyeket, 1956-ben bajnok lett, majd 1958-tól 1960-ig szintén győzött a 350 és az 500 köbcentis szériákban az MV August csapat színeiben. A csapattal összesen hétszer lett bajnok.

Ekkoriban kötött barátságot Mike Hawthornnal, a Ferrari F1-es világbajnokával, aki felkeltette kíváncsiságát az együléses autók terén is. Természetesen nem kellett sokat várnia egy ajánlatra - a Vanwall tulajdonosának köszönhetően 1959-ben Surtees kipróbálhatta magát egy Aston Martin DBR-rel, majd 1960-ban elkezdődött F1-es pályafutása.

Colin Chapman Lotusát vezethette, és második versenyén máris második helyen ért célba, igaz erre az évre több sikert nem is tudott elkönyvelni.

1961-ben egy Cooperrel versenyzett, majd következő szezonban a Lolával negyedik lett a bajnoki pontversenyben. Tehetségével felhívta magára Enzo Ferrari figyelmét is, és 1963-ban már a maranellóiaknál bizonyíthatott.

john_surtees.JPG

Ebben az évben is negyedik helyen zárt, mert az autó meglehetősen megbízhatatlan volt, nem mellesleg Jim Clark Lotusát senki nem tudta utolérni. Surtees összesen hat futamgyőzelméből az elsőt ebben a szezonban szerezte meg, a Nürburgringen.

A Lotus uralma miatt kicsit unalmas ’63-as szezon után a következő év már több izgalmat tartogatott. Jim Clark, Graham Hill és Surtees harcolt a végső győzelemért, és ez utóbbi versenyző egy hajszállal ugyan, de megszerezte első – és egyetlen – világbajnoki trófeáját a Formula-1-ben.

1965-ben a Ferrari teljesítménye nem volt elég a sikerekhez. Közben engedélyt kapott, hogy amerikai versenyeken (ahol a Ferrari nem indult) is megmérettesse magát, így a Lolával az észak-amerikai Can-Am szériában is rajthoz állt. Az egyik kanadai futam azonban egy meghibásodás miatt hatalmasat bukott, és medencetörése után az F1-ben is ki kellett hagynia az utolsó két nagydíjat. A következő idényre felépült, és ezt belgiumi győzelmével bizonyította is. Ekkorra viszont már annyira megromlott kapcsolata a csapatmenedzserrel, Eugenio Dragonival, hogy a Ferrari és Surtees útjai hamarosan szétváltak, és a Coopernél fejezte be a szezont.

1967-ben és ’68-ban a Hondával versenyzett, és itt került leszállóágba versenyzői pályafutása, miközben rengeteget segített az autó fejlesztésében a japánoknak. Ezt követően a BRM-mel is volt egy gyenge szezonja, 1970-ben pedig már saját csapatával folytatta, sikerek nélkül azonban ez drága mulatságnak bizonyult. 1972-ben, az Olasz Nagydíj volt utolsó versenye az F1-ben.

Az 1964-es szezon világbajnoka összesen 111 nagydíjon indult el a királykategóriában, 8 pole pozíció, 11 leggyorsabb kör, 24 dobogós helyezés, és ebből 6 futamgyőzelem szerepel F1-es statisztikájában.

Később sem került messzire az autók-motorok világától, sőt a kétezres évek elején fia, Henry Surtees versenyzői karrierét is egyengette egészen 2009-ig, amikor tragédia történt. A Formula-2-ben versenyző Henry-t a Brands Hatch-i versenyen egy leszakadó kerék fejen találta, és életét vesztette.

john_henry.JPG

A 83 éves brit legenda múlt hónapban került be légúti problémákkal a londoni Szent György Kórházba, ahol péntek délután az intenzív osztályon, családja körében elhunyt.

 

Szólj hozzá

f1 john surtees formula-1 f1 történelem