FormaNet magazin

Villámhírek a Forma-1-ből

Rólam

Egy rádió műsor a száguldó cirkusz világáról. Minden pénteken a Rádió35-ön 18.00-19.00-ig FormaNet Magazin! Hallgatható Tiszaújváros 30 km-es vételkörzetében az FM89,6-on, interneten a www.radio35.eu honlapon.

Archívum

Blogroll

  • Nincsenek kedvenc blogok

Kedvenc szerzők

  • Nincsenek kedvenc szerzők

Blogom címkéi



http://rss.formanetmagazin.blogter.hu/

Túl a szezon felén, F1 monológ (2.rész)

A Formula1 mezőnye túl van a 2010-es szezon felén. Érdemes ilyenkor egy kis visszatekintést végezni, az eredmények, a statisztikák tükrében, esélyt latolgatni a hátralévő futamok kapcsán. Ezt természetesen meg is tesszük, de ez sorozat, inkább szóljon a száguldó cirkuszon belüli viszonyokról, emberi vonatkozásokról, a csapatok egymáshoz, a Formula-1 vezetéséhez, a szurkolókhoz fűződő kapcsolatáról, a csapatokon belül kialakult helyzetekről.
 
 
Az FIA és a kiscsapatok
 
Érdekesen alakult az elmúlt egy –másfél évben az FIA, és a csapatok szövetségének a FOTA-nak a kapcsolata.
Tavaly nyáron még az előző elnök, Max Mosley vezetésével az FIA, a nagy gyártók (BMW, Honda, Toyota) kivonulása miatt, olyan szabálymódosításokon gondolkodott, melyek nem arattak osztatlan sikert a csapatok között.
A FIA célja egyértelmű volt:, újabb résztvevők bevonása a király kategóriába.
Ehhez azonban olyan gazdasági hátteret kellett teremteni, ami vonzó lehet, a jelentkezők számára.
Az un. költség sapka kiverte a biztosítékot, elsősorban a gyártóknál, és ez az elképzelés majdnem a Formula1 kettészakadásához vezetett (a részletekről annak idején bőven lehetett olvasni).
Az FIA attól való félelmében, hogy lassan kiürül a rajtrács, végül kompromisszumot kötött a csapatokkal, és ebben a kompromisszumba belefért négy új jelentkező is.
 
Ebből a USF1, már a szezon előtt kiesett, hárman azonban (Lotus, Hispania, Virgin) nagy lelkesedéssel láttak hozzá a Formula-1-be történő beintegrálódáshoz.
 
 
Az már az első teszteken is egyértelművé vált (már amelyik újonc eljutott a tesztekre) mindenki számára, hogy az új csapatok lemaradása akkora, mintha egy másik kategóriában versenyeznének.
Ezen a problémán pedig, csak sorozatos fejlesztésekkel, és az ahhoz elengedhetetlen tesztekkel lehet túllépni. A költségcsökkentés okán azonban tesztelni TILOS.
 
És ez az ok az, ami úgy gondolom, évekre behatárolja a kis csapatok fejlődését, az alacsony költségvetés mellett. Az eredménytelenség pedig tovább csökkenti az anyagi lehetőségeket, hiszen a szponzorok, - mely cégek adják a száguldó cirkusz költségvetésének egy igen jelentős részét – nem tolakodnak befektetni ezen alakulatoknál, a kétes reklámérték okán.
 
A Lotus az egyetlen új (régi) csapat, ami némi fejlődést mutat, és a Maláj állam jelentős anyagi támogatása, további befektetőket vonz,  így talán nekik van esélyük a túlélésre.
A másik két istálló csak fuldoklik, és ehhez még a nagy csapatok – tegyük hozzá nem alaptalan – kritikája is társul.
Az FIA ennek ellenére, idén újra meghirdette a 13. csapat helyét, amire a hírek szerint van bőven jelentkező. Idén végre már az is eszükbe jutott, hogy megfelelő anyagi, technikai, és személyi garanciákat kérjenek a pályázóktól. Így talán elkerülhető az USF1-hez kapcsolódó év eleji blama, ami valljuk be őszintén a Nemzetközi Automobil Szövetségre is ugyanolyan rossz fényt vetett, csak éppen ezt a nyilvánosság előtt, sikerült célzott kommunikációval elkenni.
 
Az új pályázatok határideje április közepe volt, eredményt először júniusra, majd júliusra ígértek. Eddig még nincs konkrét eredmény, csak találgatások, és néhány nyilvánosságra került visszalépés.(ART GP)
Viszont van más:
Egy újabb szabálymódosítás, ami szerint 2011-től  (a nagy csapatok nyomásának engedve)újra bevezetik a 107%-os szabályt. Emellé pedig továbbra sem társul, ( a többek által már néhányszor halkan szorgalmazott) teszttilalom feloldása.
Pedig a tesztek beleférnének még a "kicsik" költségvetésébe is, és valószínűleg sokkal nagyobb lenne a hozadéka, mint amennyibe kerülne.
Ha figyelembe vesszük, hogy a Force India egy már működő csapat megvásárlása után is évekig dolgozott azon, hogy kézzel fogható eredményt produkáljon, és mérlegeljük az újoncok lemaradását a középmezőny végétől, akkor nem kell túlzottan nagy rálátás ahhoz, hogy elmondhassuk, jövőre az idei kiscsapatok, és a belépő 13. csapat, gyakran csak névleg lesz a Formula-1 résztvevője.
Természetesen érthető a többiek kifogása, ami a lassúságot és ez által a balesetveszélyt illeti, de ez úgy gondolom az FIA felelőssége is.
Ez előre tudható volt, de amikor a száguldó cirkusz egybenmaradása volt a tét, az FIA kecsegtető ígéretek tömegével csalta be ezeket a csapatokat.
Mostanra viszont úgy tűnik, cserbenhagyta őket. 
 
 
 
Szöveg: FormaNet, Kiss Tamás
 
1.rész: http://formanetmagazin.blogter.hu/423400/tul_a_szezon_felen_f1_monolog_1_resz
 
 
 
 

-

Tagore

Tagore
2010-07-13 16:42:23

Tamás!
Öreg motorosként én még emlékszem a hóbortos Lord Hesketh-re, vagy az osztrák-asztrál milliárdos Walter Wolfra, aki egy-két szezonnyi karriert volt képes finanszírozni, és néha még futamot is nyertek. Igaz akkor bevált Cosworth DfV-8 sablon motor, Hewland váltó volt szinte majd minden versenyautóban.
Ma a kicsiknek semmijük sincs, amiből építkezni lehetne..., magyarul bármit összevásárolnak , az még csak egy rakás alkatrész, nem versenyautó...
Tesztek, költségek , fejlesztések, háttér nélkül ezek a csapatok olyanok mint a Patyomkin-falu. A kerékcsere is másodfokú egyenletté nehezedik...
Viszont hosszabb a rajtrács, és sokkal veszélyesebb egy-egy futam. Vagy nem ezért kellettek???

-

FormaNet magazin

FormaNet magazin
2010-07-13 17:25:34

A drága jó Mosley kicsit megíjedt Bernie bácsival együtt, mert az F1 leszálló ágban még a gyártók is kivonultak, és mi lesz így... és gondolták, máséval verni a csalánt nekik nem fog fájni....Úgy érzem nekik akkor már az is elég volt, ha valami versenyautó szerű indul majd a versenyeken (lásd Dallara, aki adott egy GP2-es kasznit, és ezzel le is tudta kötelességét) Én személy szerint sajnálom a kis csapatokat, de ilyen feltételekkel esélyt sem látok a jövőjüket tekintve, és érthetetlen, hogy miért kell még a 13. csapatot is berángatni. Jean Todt fia talán tud valamit, amiért visszavonulást fújt, pedig a GP 2-ben nagyot alkotnak. A Lotusnak viszont nagyon drukkolok, és Gascoyne, illetve a megnövekedett költségvetésük talán eredményes lehet.....3-4 év múlva

-

Tagore

Tagore
2010-07-13 18:08:29

3-4 év múlva...
De , és itt a lényeg , három négy év sikerelenségét nincs az a sponzor, aki képes megfinanszírozni...legalábbis a no-name kicsiknél...

-

FormaNet magazin

FormaNet magazin
2010-07-13 18:14:16

Ez így van, a Lotus a Maláj állam, és most már az AirAsia támogatását élvezi, ezért talán nagyobb az esélyük.

-

Tagore

Tagore
2010-07-13 18:34:58

És akkor a pénz csak az egyik fele a történetnek.
A fejlesztések, tesztek lekorlátozása elnyújtja még azt is, ami előrelendítene a "gyalog menetből" , és ahogy gépészéknél mondják, "minél hosszabb a menet, annál több a munka". Ergo a lassú fejlesztési fázis hosszan kerül drágába...:(((

-

FormaNet magazin

FormaNet magazin
2010-07-14 06:23:26

Teljesen egyet értek. És a költségcsökkentés számtalan egyéb, logikátlan döntés mellett lett "jelszó" Csak meg kell nézni, az elmúlt pár év versenysorrendjét, ami a szállítás miatt rengeteg plussz pénzt emészt fel.... És sem vagyok híve, az esztelen (és valljuk be gyakran az F1 re jellemző) pazarlásnak, de azért a szériát nem véletlenűl hívják király kategóriának....

Más
Mi is olvassuk az írásaidat (viki is), nagyon érdekesek, és nagyon sok esetben veled egyet értve, komoly véleményeket tudnék írni, de a FormaNet névvel nem teszem, gondolom megérted. Ez egy tematikus blog, nem szólhat másról még a vélemény sem, mint az autó sportról...

-

Tagore

Tagore
2010-07-14 06:29:22

Off:
Természetesen tökéletesen megértem, de köszönöm az érdeklődést!
On.

-

Tagore

Tagore
2010-07-14 06:42:24

Vissza az eredeti témához:
Az azonban nagyon nekem tetsző dolog a történetben, hogy az emberi tényező pénz ide, pénz oda, még mindig vastagon benne van egy-egy sikersztoriban. Ott van negatív példaként a Toyota kudarca, ahol pedig zseton volt zsákszám, aztán mégis semmi. Ellenpéldaként meg a belőle kinőtt és tavaly az egész mezőnyt szénné égető Brawn GP.
Lássuk be, egy-egy zseniális konstruktőr, egy-egy taktikailag is jól összeakott csapat többet hozhat a "konyhára", mint néha a dollármilliók.
Adrian Newey - ből sajnos mostanában csak egy van, amerre dolgozik, ott a siker, de korábban éppen azért volt színes a történet, mert akkoriban valahogy vastagabb volt a szürkeállomány , gondolok Patrick Head-re vagy az ősidőkből pl egy Colin Chapmannra, vagy Ken Tyrellre...
Álom szép idők voltak...

-

FormaNet magazin

FormaNet magazin
2010-07-14 07:01:00

Megint csak egyet értek, de egy dolgot azért Ross Braw-al kapcsolatban hozzá tennék. Azt már a Ferrarinál is bizonyította, hogy zseni a technikai, és stratégiai dolgok tekintetésnen. Most a tavaji évben azt is bizonyította, hogy zseniális üzlet ember. A tavaji Brawn autókat még az előző évben fejlesztette ki a Hondánál, hiszen 2008-ben nem volt titok, hogy az azévi fejlesztésekkel, már a nyáron leálltak. És neki estek a 2009-es évnek....a Honda türelme elfogyott, Brawn 1 fontért megvette a csapatot, sőt a Honda a felszámolásra szánt 100 Millió eurót is neki adta, és az lett belőle, ami. Majd jött a Merci, így Brawn, aki sosem akart csapat tulajdonos lenni, ismét csapatfőnök lett, csak egy kicsit gazdagabban.....:-)
Colin Chapmann kisérletező bátorsága szintén utólérhetetlen, én miatta(emléke) is drukkolok a Lotusnak, akik ugyan már nem teljesen azok de a név kötelez, és talán Gascoyne személye sokat segíthet, a pénz mellett.

-

Tagore

Tagore
2010-07-14 07:09:32

Uhh...
Súlyos tévedés a Toyota - Brawn összemosás, köszönöm a korrekciót. Természetesen a Toyota is jó példa a sok pénzzel elért semmire, de való igaz a Hondára gondoltam...:((

  • Értékelés:
Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá ehhez a bloghoz. Belépnél? | Regisztrálnál?

Blogter

1Szavazz
Szavazz és a bejegyzés címlapra kerülhet