A gumik kaphatnak ismét főszerepet Sepangban
A tegnapi kaotikus időmérőnek - és a két nagy csapat, a Ferrari és a McLaren bakijának- köszönhetően izgalmakkal teli futam elé nézünk.
Lewis Hamiltontól és Fernando Alonsotól már Ausztráliában is nagy küzdelmeket láthattunk, és úgy sejtem most sem lesz ez másként.
Sokakban felmerült a kérdés az idei gumiszabályok miatt, hogy most mivel kell rajtolniuk a versenyzőknek, ha például nem esik, (vagy csak éppen hogy) illetve ellenkező esetben, ha ismét leszakad az ég, akkor Webbernek (aki bevállalta a köztes gumit tegnap, és nyert) intermediat abroncsokon kell úsznia a pályán?
Nos a válasz: nem
Maga a szabály így hangzik:
A verseny megkezdésekkor minden autót, amely részt vette a Q3-ban, azzal az abronccsal kell felszerelni, amellyel a versenyző a legjobb köridejét elérte.
Ez csak akkor szükséges, ha száraz időjárási viszonyok uralkodnak a kvalifikáció alatt, és száraz időjárási viszonyok a verseny megkezdésekkor.
Tehát logikusan, nem kell extrémmel rajtolni száraz/vagy enyhén vizes aszfalton, illetve Webbernek sem kell kockáztatnia a köztes gumikkal egy esetlegesen özönvíz szerű körülmények közt.
A szabály egyébként azt is előírja, hogy ha a versenybíróság a verseny megkezdése előtt esősnek nyilvánítja a futamot, akkor mindenkinek KÖTELEZŐEN az extrém esőgumival kell rajthoz állnia. (és a Safety Car mögül rajtol a mezőny)
Az időjárás jelenleg napos és meleg Malajziában, ám délutánra megérkezhet a menetrendszerinti eső.
A gumi taktikák tehát ismét érdekesek lehetnek.
Kérdés ugyanis, hogy esőre számítva (feltéve, ha száraz körülmények lesznek a rajtnál) melyik keveréket favorizálják az egyes istállók? A keményet, avagy a lágyabb gumikat?
A keményebb, gumiabroncs tartósabb, ugyanakkor, ha menet közben váltani kell esőgumikra, (ekkor már nincs életben az a szabály, hogy mint két típust fel kell használni) elképzelhető, hogy sokan a lágy keverék választják, amely gyorsabb, viszont gyorsabban el is elkopik.
Az időjárás előrejelzései tehát ismét főszerepet kapnak ebben a döntésben, és érdekes lesz megnézni, melyik csapat mire számít.
2009-ben a Maláj futamot megszakították a 33. körben, és mivel sötétedni kezdett, így nem indították újra.
Az idén ennek érdekében egy órával előrébb hozták a rajt időpontját (helyi idő szerint délután négy órára) így hasonló helyzetben kb. 3 óra áll rendelkezésre, hogy befejezzék a versenyt ha szükséges.
Ha ez nem lehetséges, és a versenytáv 75%-át még nem teljesítették a versenyzők, akkor a tavalyi évhez hasonlóan minden pontszerző, csak a pontjainak felét kapja meg.
Két élcsapat is a mezőny hátulján:
Lewis Hamiltonnak és Felipe Massának megvan a lehetősége, hogy történelmet írjon, ugyanis még soha senki nem nyert 20., illetve 21. rajt pozícióból.
Jenson Button 17.helyről való győzelme már nem lehet egyedi, hiszen 2005-ben Szuzukában Kimi Raikkönen a McLarennel ezt már megtette.
Nem mellesleg ekkor Szuzukában, Kimi és Alonso egymás mögül indultak a mezőny hátuljáról, végül Raikkönent első helyen, a spanyolt pedig a második helyen intette le a kockás zászló.
A statisztikákat nézve, persze túl sok esély nincs arra, hogy ezek a versenyzők felálljanak a dobogó legfelső fokára, de a pontszerző helyekért való küzdelem is nagy izgalmakat ígér.
A pilótáknak ügyelniük kell arra, hogy ne keveredjenek balesetbe, és a náluk jóval lassabb Lótusszal, vagy Virginnel össze ne akadjanak.
A McLaren talán az F-csatornájának köszönhetően van egy kicsivel előnyösebb helyzetben a Ferrarival szemben.
Melbournben Hamilton autóján már láthattuk, hogy mennyire hatékony a rendszer, ráadásul, itt Sepangban a hosszú egyenesekben még jobban megmutatkozhat az F-csatorna „jótékony hatása" (ez már a szabadedzéseken is érzékelhető volt, hiszen Lewis Hamilton pénteken mind kétszer az élen zárt)
A rajtrács elején Nico Rosberg rajtja lehet érdekes, hiszen eddig még nem láttuk őt (sem a Mercedest) az első sorból rajtolni. A két Red Bull minden bizonnyal ismét az élen lesz, náluk azonban nagy kérdés a megbízhatóság.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória