2010. máj 05.

Az első európai helyszín- Barcelona

írta: FormaNet
Az első európai helyszín- Barcelona

 

Három hetes szünet után, a hétvégén újra felbőgnek a motorok, az első európai helyszínen, Spanyolországban.

 

A Spanyol Nagydíj 2007 óta minden évben, az első európai futam a Forma-1-es versenynaptárban.

A Barcelonától északra fekvő montmelói aszfaltcsíkot jól ismerik az F1-es csapatok és pilóták, mivel az egyik legkedveltebb teszthelyszínnek számít változatos vonalvezetése, illetve a téli enyhe időjárás miatt.

Az F1-es mezőnyön kívül megfordul itt a gyorsasági motoros világbajnokság, valamint az európai Le Mans széria is. 

 

Spanyol Nagydíj történelme majdhogynem egyidős a Formula-1-el, hiszen legelőször 1951-ben és 1954-ben rendeztek Granf Prix-t Barcelonában, bár ekkor még nem ezen a pályán.

Az első Spanyol GP győztese Juan Manulel Fangio volt, az Alfa Romeoval.

 

Ezután 1968-tól 1975-ig Madridban és Barcelonában, majd 1976-tól 1981-ig átmenetileg szintén Madridban rendezték meg a futamokat.

1986-tól 1990-ig Jerez adott otthont a versenyeknek, a jelenlegi barcelonai versenypálya pedig 1991 óta szerepel a Forma-1-es versenynaptárban, és azóta egyszer sem hiányzott a programból.

Ezen a pályán az elmúlt 19 évben Michael Schumacher hatszor győzedelmeskedett, ezzel pedig az örökranglista első helyét foglalja el.

Érdekesség, hogy 1996-ban az esős Spanyol Nagydíjon szerezte meg legelső Ferraris győzelmét, ráadásul úgy, hogy az esőben megfutott leggyorsabb köre több mint két másodperccel jobb volt az ellenfelekétől.

A német versenyzőt követi Mika Häkkinen: 3, Nigel Mansell és Kimi Räikkönen: 2-2 futamgyőzelemmel.

Jelenlegi pilóták közül Fernando Alonso (2006), Felipe Massa (2007) és Jenson Button (2009) nyertek egy-egy alkalommal Barcelónában.

 

Tavalyi dobogósok: Jenson Button, Rubens Barrichello és Mark Webber.

 

A barcelonai ring évről-évre sok kritikát kap. Mivel egy tradicionális teszthelyszín, ezért a pilóták úgy ismerik, mint a tenyerüket, ezáltal a hiba lehetőség minimális. Mindemellett a célegyenesre gyors kanyar vezet és gyors kanyar zárja le, így Barcelonában szinte lehetetlen előzni, vagyis nagyon könnyen unalomba fulladhat a várva várt verseny.

A hangulatra azonban bizonyára nem lesz panasz, hiszen a katalánok három hazai versenyzőnek szurkolhatnak az idén. A Toro Rosso-ban ülő Jaime Alguersuari, és a Sauberes Pedro de la Rosa már egy-egy pontszerző hellyel is megörvendeztetné közönségét, de a kétszeres világbajnok Fernando Alonsotól mindenbizonnyal futamgyőzelmet várnak.

 

A pálya az évek során több kisebb átépítésen átesett már. Legutóbb 2007-ben egy sikánt építettek be, a célegyenesre ráfordító kanyarnál, tavaly pedig kiszélesítették a leggyorsabb pontnak számító 9-es kanyart szegélyező kavicságyat, valamint leaszfaltozták a 3-as kanyar bukóterét.

 

Főbb jellemzők:

A létesítmény befogadóképessége: 107.000 fő

Pálya hossza: 4.655km
Versenytáv: 66 kör / 305.256km

Kanyarok száma: 16 ( 7 balos-, 9 jobbos kanyar)

Padlógázos szakaszok aránya: 57%
Legnagyobb sebesség: 308 km/h

Sebességváltás körönként: 44

Barcelonában nagy jelentősége van az autók aerodinamikai beállításának, és a vonalvezetés kiváló lehetőséget is biztosít arra, hogy a csapatok felmérjék, ebből a szempontból mennyire hatékony a versenygép.

Barcelonában a tempós ívek játsszák a főszerepet. Az egyik legnehezebb forduló 9-es kanyar, amely tökéletes precizitást igényel, ha a versenyző továbbra is pályán kíván maradni, illetve nem akar időt veszíteni a következő hátsó egyenesben.

Egy versenykörnek mintegy hatvan százalékában teljes gázzal működnek az autók, az átlagsebesség 207 km/h, vagyis a katalán helyszín a gyorsabbak közé tartozik, de a fékek "csak" közepes terhelésnek vannak itt kitéve, mivel viszonylag kevés, a jelentős kigyorsítást igénylő hajtű. Ezek tükrében a motorok számára sem túlságosan megterhelő a pálya, ráadásul a hőség sem fenyegeti őket.

Az erőforrások helyett inkább a gumik jelentik a kritikus tényezőt, ugyanis a tempós íveken jelentős oldalgyorsulás éri az abroncsokat, ezáltal pedig gyorsan elkopnak.  Különösen a hármas és a kilences kanyar megterhelő, előbbinél, ha valaki elvéti a kijáratot, akkor először alulkormányzottságot tapasztal, majd ennek a jelenségnek az ellentétét, ami miatt jelentősen kopnak a gumik.

 

Mint idén eddig szinte kivétel nélkül mindenhol, így Spanyolországban is nagy kérdés, hogy milyen idő fogadja majd a mezőny tagjait. Barcelonára általában  kellemes, napsütéses időjárás jellemző az év ezen szakaszában, így nagyon ritka az esős versenyhétvége. Ez azonban most változhat, hiszen egész héten hűvös esős az időjárás a katalánoknál, és az előrejelzések nem kecsegtetnek jelentős javulással. Persze a meteorológia jelentésekben nem kell száz százalékosan megbízni, de ha beigazolódik az időjósok előrejelzése, akkor 1996 után idén először láthatunk esős Spanyol Gp-t.

 

A Spanyol Nagydíj hétvégéjének menetrendje:

 

Május 7. (péntek)

1. szabadedzés: 10:00- 11:30

2. szabadedzés: 14:00- 15.30

 

Május 8. (szombat)

3. szabadedzés: 11:00-12:00

Időmérő: 14:00

 

Május 9. (vasárnap)

Verseny: 14:00

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

barcelona f1 fernando alonso spanyol nagydíj formula-1 montmeló