Az első európai helyszín- Barcelona
Három hetes szünet után, a hétvégén újra felbőgnek a motorok, az első európai helyszínen, Spanyolországban.
A Spanyol Nagydíj 2007 óta minden évben, az első európai futam a Forma-1-es versenynaptárban.
A Barcelonától északra fekvő montmelói aszfaltcsíkot jól ismerik az F1-es csapatok és pilóták, mivel az egyik legkedveltebb teszthelyszínnek számít változatos vonalvezetése, illetve a téli enyhe időjárás miatt.
Az F1-es mezőnyön kívül megfordul itt a gyorsasági motoros világbajnokság, valamint az európai Le Mans széria is.
Spanyol Nagydíj történelme majdhogynem egyidős a Formula-1-el, hiszen legelőször 1951-ben és 1954-ben rendeztek Granf Prix-t Barcelonában, bár ekkor még nem ezen a pályán.
Az első Spanyol GP győztese Juan Manulel Fangio volt, az Alfa Romeoval.
Ezután 1968-tól 1975-ig Madridban és Barcelonában, majd 1976-tól 1981-ig átmenetileg szintén Madridban rendezték meg a futamokat.
1986-tól 1990-ig Jerez adott otthont a versenyeknek, a jelenlegi barcelonai versenypálya pedig 1991 óta szerepel a Forma-1-es versenynaptárban, és azóta egyszer sem hiányzott a programból.
Ezen a pályán az elmúlt 19 évben Michael Schumacher hatszor győzedelmeskedett, ezzel pedig az örökranglista első helyét foglalja el.
Érdekesség, hogy 1996-ban az esős Spanyol Nagydíjon szerezte meg legelső Ferraris győzelmét, ráadásul úgy, hogy az esőben megfutott leggyorsabb köre több mint két másodperccel jobb volt az ellenfelekétől.
A német versenyzőt követi Mika Häkkinen: 3, Nigel Mansell és Kimi Räikkönen: 2-2 futamgyőzelemmel.
Jelenlegi pilóták közül Fernando Alonso (2006), Felipe Massa (2007) és Jenson Button (2009) nyertek egy-egy alkalommal Barcelónában.
Tavalyi dobogósok: Jenson Button, Rubens Barrichello és Mark Webber.
A barcelonai ring évről-évre sok kritikát kap. Mivel egy tradicionális teszthelyszín, ezért a pilóták úgy ismerik, mint a tenyerüket, ezáltal a hiba lehetőség minimális. Mindemellett a célegyenesre gyors kanyar vezet és gyors kanyar zárja le, így Barcelonában szinte lehetetlen előzni, vagyis nagyon könnyen unalomba fulladhat a várva várt verseny.
A hangulatra azonban bizonyára nem lesz panasz, hiszen a katalánok három hazai versenyzőnek szurkolhatnak az idén. A Toro Rosso-ban ülő Jaime Alguersuari, és a Sauberes Pedro de la Rosa már egy-egy pontszerző hellyel is megörvendeztetné közönségét, de a kétszeres világbajnok Fernando Alonsotól mindenbizonnyal futamgyőzelmet várnak.
A pálya az évek során több kisebb átépítésen átesett már. Legutóbb 2007-ben egy sikánt építettek be, a célegyenesre ráfordító kanyarnál, tavaly pedig kiszélesítették a leggyorsabb pontnak számító 9-es kanyart szegélyező kavicságyat, valamint leaszfaltozták a 3-as kanyar bukóterét.
Főbb jellemzők:
A létesítmény befogadóképessége: 107.000 fő
Pálya hossza: 4.655km
Versenytáv: 66 kör / 305.256km
Kanyarok száma: 16 ( 7 balos-, 9 jobbos kanyar)
Padlógázos szakaszok aránya: 57%
Legnagyobb sebesség: 308 km/h
Sebességváltás körönként: 44
Barcelonában nagy jelentősége van az autók aerodinamikai beállításának, és a vonalvezetés kiváló lehetőséget is biztosít arra, hogy a csapatok felmérjék, ebből a szempontból mennyire hatékony a versenygép.
Barcelonában a tempós ívek játsszák a főszerepet. Az egyik legnehezebb forduló 9-es kanyar, amely tökéletes precizitást igényel, ha a versenyző továbbra is pályán kíván maradni, illetve nem akar időt veszíteni a következő hátsó egyenesben.
Egy versenykörnek mintegy hatvan százalékában teljes gázzal működnek az autók, az átlagsebesség 207 km/h, vagyis a katalán helyszín a gyorsabbak közé tartozik, de a fékek "csak" közepes terhelésnek vannak itt kitéve, mivel viszonylag kevés, a jelentős kigyorsítást igénylő hajtű. Ezek tükrében a motorok számára sem túlságosan megterhelő a pálya, ráadásul a hőség sem fenyegeti őket.
Az erőforrások helyett inkább a gumik jelentik a kritikus tényezőt, ugyanis a tempós íveken jelentős oldalgyorsulás éri az abroncsokat, ezáltal pedig gyorsan elkopnak. Különösen a hármas és a kilences kanyar megterhelő, előbbinél, ha valaki elvéti a kijáratot, akkor először alulkormányzottságot tapasztal, majd ennek a jelenségnek az ellentétét, ami miatt jelentősen kopnak a gumik.
Mint idén eddig szinte kivétel nélkül mindenhol, így Spanyolországban is nagy kérdés, hogy milyen idő fogadja majd a mezőny tagjait. Barcelonára általában kellemes, napsütéses időjárás jellemző az év ezen szakaszában, így nagyon ritka az esős versenyhétvége. Ez azonban most változhat, hiszen egész héten hűvös esős az időjárás a katalánoknál, és az előrejelzések nem kecsegtetnek jelentős javulással. Persze a meteorológia jelentésekben nem kell száz százalékosan megbízni, de ha beigazolódik az időjósok előrejelzése, akkor 1996 után idén először láthatunk esős Spanyol Gp-t.
A Spanyol Nagydíj hétvégéjének menetrendje:
Május 7. (péntek)
1. szabadedzés: 10:00- 11:30
2. szabadedzés: 14:00- 15.30
Május 8. (szombat)
3. szabadedzés: 11:00-12:00
Időmérő: 14:00
Május 9. (vasárnap)
Verseny: 14:00
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória