2010. sze 14.

Imola egyetlen Olasz Nagydíja

írta: FormaNet
Imola egyetlen Olasz Nagydíja

Ma 30 éve, 1980. szeptember 14-én - a monzai pálya felújítási munkálatai miatt - rendezte Imola eddigi egyetlen Olasz Nagydíját, amely a legendás hazai alakulatnak, a Ferrarinak igen emlékezetesre sikerült.

Az 1954-ben épült pálya Enzo Ferrari javaslatára kapta meg 1980-ra a rendezési jogot, és ez nem is csoda, hiszen a Ferrari alapítójának kedvence volt a három kilométeres aszfalcsík. (1970-től fiának, Dino Ferrarinak a nevét viseli az imolai pálya)

1980. szeptember 14.-én tehát Imola bemutatkozott a király-kategória mezőnyének,és tulajdonképpen ettől a naptól indult útnak F1-es történelme, hiszen a következő évtől egészen 2006-ig szerepelt a versenynaptárban, mint San Marinói Nagydíj.

Az olasz alakulat a hazai pályán – a szezon 12. nagydíján – vetette be új konstrukcióját, a monocogue alvázra szerelt, hathengeres, másfél literes turbóval hajtott 126C-t.
 
Gilles Villeneuve az időmérőn próbálhatta ki az első turbómotoros Ferrarit, amellyel a reménykeltő 8. helyre kvalifikálta magát. (ennek a helyezésnek örülni kellett, hiszen ebben az évben a világbajnoki címvédő alakulat nem sok vizet zavart az élmezőnyben)
A "siker" ellenére a versenyen Villeneuve és csapattársa, Jody Scheckter is a régi konstrukcióval, a 312 T5-el sorakozott fel a rajtrácsra, mert nem jutott elég idő az új versenygép beállításaira.
 
Scheckter a 16. helyről rajtolt, ami annak tükrében meglepő lehet, hogy az ő autója viselte az 1-es számot, ám ebben az évben még a pontszerzés is nehezére esett a - gyenge autóval – már teljesen motiválatlan versenyzőnek.
 
Villeneuve a nyolcadik helyről – szokásához híven - nem rajtolt rosszul, az első kört már ötödikként fejezte be a két Renault (René Arnoux és Jean-Pierre Jabouille) valamint Nelson Piquet Brabham Fordja és Bruno Giacomelli Alfa Romeója mögött.
Nem sokkal ezután, a kanadai az Alfa Romeót is megelőzte, de a negyedik körben - a Tosa forduló előtti jobbos kanyarban – a Ferrari jobb hátsó gumija körülbelül 280 km/órás sebességénél defektet kapott. Villeneuve autója iszonyatos erővel csapódott a gumifalba, majd onnan „visszapattant” a pályára.
 
 
„Mindenhol törmelékek röpködtek. Aznap sokan néztünk farkasszemet a halállal” – emlékezett vissza később az akkor Fittipaldi-Ford-nál versenyző Keke Rosberg.
Gilles Villeneuve csodával határos módon, szinte karcolás nélkül megúszta a balesetet. A kanyart később róla nevezték el. A kedves pálya tehát nem hozott szerencsét Enzo Ferrari csapatának, a futamot Nelson Piquet nyerte, mögötte pedig az év bajnoka, a Williams Ford pilótái értek célba, Alan Jones és Carlos Reutemann sorrendben.
 
1980- Olasz Nagydíj, G. Villeneuve balaesete:
 
 
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 
Szólj hozzá

ferrari f1 formula 1 imola gilles villeneuve olasz nagydíj