A cél marad, a taktika változik - Ecclestone már nem akar 25 nagydíjat
Bernie Ecclestone pár hónappal azután, hogy nyilvánosan arról beszélt, nem tartja kizártnak az évi 25 nagydíjat, a napokban elhatárolódott saját magától, és cáfolta elképzeléseit.
A fehér lovag most úgy véli - mint azt pár napja Ross Brawn, a Mercedes GP csapatfőnöke is elmondta - húsz futam a maximum, ami egy évben megrendezésre kerülhet.
Úgy látszik, a nagyúr egyelőre nem akar a csapatokkal szembe menni, taktikát kell váltania. De lássuk, hogy is áll a jelenlegi helyzet, a Formula-1 globális terjeszkedésének tükrében.
Az idei év 19 nagydíja, a nemrég kiadott előzetes versenynaptár szerint jövőre az Indiai Nagydíj belépésével 20-ra bővül.
2012-re a tervek szerint belép az Austinban megrendezésre kerülő Amerikai Nagydíj, és Ecclestone elhatározott szándéka, hogy Oroszországot is bekapcsolja a száguldó cirkusz vérkeringésébe.
Ezen kívül szó van Bulgáriáról, Dél-Afrikáról, Rómáról, illetve a Franciák is szeretnének visszatérni.
Leegyszerűsítve a dolgot: a jövőre nézve túlkínálat mutatkozik az F1-es futamot rendezni kívánó helyszínek tekintetében. Ennek pedig - figyelembe véve az általános piaci önszabályozást - komoly árfelhajtó hatása lehet. Ecclestone-nak így nem kell meghátrálnia a csapatok nyomása miatt, hiszen az elsődleges célja nem feltétlenül a 25 futam, hanem az, hogy minél több pénzt tudjon a zsebében.
Miről is van szó? Mint azt már írtuk, az európai helyszínek még néhány évig az új helyszínek általfizetett jogdíj kb. felét teszik a fehér lovag zsebébe. A szerződések azonban úgy köttetek meg a legtöbb rendezővel, hogy az összeg folyamatosan emelkedik. A Hungaroring esetében pl. néhány év múlva majdnem duplája lesz a tarifa, mint a 2008-as évben. Ez egyes országokat olyan helyzetbe hozhat, amikor el kell gondolkodniuk, hogy mennyire gazdaságos nagydíjat rendezni.
Erre idén már két ország is példát szolgáltatott: Belgium, és Ausztrália (és részben Kína is, bár ott úgy tűnik sikerült újabb megállapodást kicsikarni) is azon helyszínek közé sorolható, ahol a veszteségek miatt rengeteg ellenzője van a száguldó cirkusz futamainak.
Természetesen a versenyeknek komoly nemzetgazdasági jelentősége is van, és az országimázs szempontjából sem elhanyagolható a király kategória jelenléte. Ezért is nehéz egy a közvetlen veszteségekre hivatkozva, elhagyni a király-kategóriát, és ezt Ecclestone is nagyon jól tudja. A számos új, és visszatérni kívánó ország pedig kellő biztosíték számára, hogy a bevételek, ne a futamok számának növelésével, hanem a jogdíjak összegének emelkedésével legyenek fokozhatóak.
Ha valakivel nem tudja elfogadtatni a magas árat, rögtön fel tud mutatni két lelkes jelentkezőt, akik fizetnek. A FOM vezér pénzéhségének egyik ékes bizonyítéka volt az, amikor kényszerhelyzetben – a Koreai Nagydíj esetleges elmaradása okán – megkereste a spanyol Motorland Aragon üzemeltetőit, hogy ott rendezzék meg a kimaradó futamot, olyan összeget kért, amire a rendezők gondolkodás nélkül mondtak nemet. Talán úgy gondolta, hogy ő tesz szívességet azzal, hogy oda viszi a versenyt, ha már Koreába nem viheti.
Tegnap Charlie Whiting csapatával megérkezett Dél-Koreába, és a műszaki szemle után döntenek arról, lesz-e nagydíj a távol-keleti országban. Abban azért bízzunk, hogy a döntés objektív tények alapján születik meg.
Összefoglalva tehát elmondható, hogy Bernie Ecclestone nyilvánosan letett arról a szándékáról, (legalább is egyelőre) hogy szembe szállva a csapatokkal évi 25 futamra duzzassza a Formula-1-es versenynaptárt, de ez pénzügyileg semmiképpen sem jelent meghátrálást, hiszen a „kedves zsarolás” eszközével biztosítva érezheti extraprofitjának folyamatos növelését
szöveg: FormaNet, Varga Viktória