2010. nov 14.

Soha ne mond, hogy soha - A Bridgestone utolsó futamára készül Abu Dzabiban

írta: FormaNet
Soha ne mond, hogy soha - A Bridgestone utolsó futamára készül Abu Dzabiban

A Formula-1-ben eltöltött 14 év után, az Abu dzabi versenyhétvége kockás zászlója nem csak a futamot inti majd le, de lezár egy fejezetet a Bridgestone gumigyártó cég életében is.
 
 
A Japán márka legelőször 1976-ban, majd ’77-ben az évadzáró Japán Nagydíjon mutatkozott be a király-kategóriában, ekkor még mindössze egy-egy alkalommal, majd ezután 1997-ben  csatlakozott újra a szériához, és azóta összességében (az előttünk álló Abu Dzabi Nagydíjjal együtt) 243 nagydíjon szerepeltek.
Első futamgyőzelmüket az 1998-es Ausztrál Nagydíjon ünnepelhették a McLarenben ülő Mika Häkkinennek köszönhetően, és első világbajnoki címüket is a wokingi alakulattal jegyezhették ugyanebben az évben.
Miután 2006 végén a Michelin bejelentette távozását, a szériában csak a Bridgestone maradt az egyetlen és kizárólagos gumiszállító, és az Abu Dzabi Nagydíjjal bezárólag nem kevesebb, mint 10 egyéni-, és 10 konstruktőri világbajnoki címmel, valamint 174 futamgyőzelemmel a hátuk mögött intenek ma búcsút az autósportok királyának.
 
A cég tavaly novemberben jelentette be, hogy a 2011-es szezonban már nem lesznek a Formula-1 partnerei. Döntésüket azzal indokolták, hogy sikeresen elérték azokat az üzleti, műszaki, és marketing célokat, melyeket a belépésükkor kitűztek maguk elé.
Amikor a japán gumigyártó belépett a Formula-1-be, a Bridgestone márka ismertsége Európa öt legfejlettebb országában csupán 13% volt. 2003-ra ez az arány 34%-ra nőtt, ami köszönhető annak, hogy a marketing és reklám stratégiájuk gerincét, az F1-es részvételükre alapozták.
 
Hirohide Hamashima, a Bridgestone Motorsport gumifejlesztési igazgatója elmondta, hogy a gyár legmagasabb szinten történt részvétele kifizetődő és nyereséges volt, és a sportban végrehajtott folyamatos fejlesztések jó szűrőnek bizonyultak az országúti abroncsok gyártása kapcsán.
Az itt alkalmazott technológiák - mint például a nanotechnika - segítségükre voltak a gumik melegedésének vizsgálataiban, és abban, hogy minél tartósabb, nagy teljesítményű ám kisebb ellenállású gumikat fejlesszenek. A szakember elmondta, hogy a nanotechnológia alkalmazásakor, a fejlesztések során a legfontosabb szempont, a minél kisebb mértékű kopás, és a gumik ellenállásának csökkentése mellett, a minél biztosabb tapadás volt. Ezek a jellemzők a gumik kiváló teljesítményének legmeghatározóbb tényezői, és jelenleg már ezeket az eredményeket alkalmazzák a közúti autók számára készülő abroncsok gyártásánál.
 
"Az alacsony gördülési ellenállású gumik tapadása általában gyenge, mi azonban a nanotechnológia alkalmazásával elértük, hogy a csökkentett ellenállás mellett is kiváló teljesítményű abroncsokat gyártunk"- mondta a japán szakember. 
 
Jóllehet a Bridgestone 2011-től már nem vesz részt a száguldó cirkusz versenyein, jelen lesz azonban alacsonyabb kategóriákban, ahol jól tudják majd kamatoztatni a Formula-1-ben szerzett tapasztalatokat. A hosszú évek alatt számtalan szimulációs technikát sikerült kialakítaniuk, amik az egyéb motorsportoknál nagy segítségükre lesz.
 
A következő évtől az olaszországi gumiipari cég, a Pirelli lép kizárólagos beszállítóként a japánok helyére. Ezzel kapcsolatban Hamashima elmondta, hogy nem zárják be ajtajukat az olaszok előtt, és ha bármilyen kérdéssel fordulnak hozzájuk, arra bármikor szívesen adnak majd választ, bár a szakember azt is hozzá tette, hogy eddig még nem történt megkeresés.
 

Arra a kérdésre, hogy az idei kivonulás véglegesnek tekinthető-e, Hirohide Hamashima nem adott egyértelmű választ, ami arra utal, hogy a japán cégnél is ismerik a mondást, miszerint „ Soha ne mond, hogy soha”.  

 

szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 formula 1 bridgestone hirohide hamashima