2010. dec 05.

Megszületett az egyezség - 2013-as motorszabályok, és ami mögötte van

írta: FormaNet
Megszületett az egyezség - 2013-as motorszabályok, és ami mögötte van

2013-tól a Formula-1 új, energiatakarékos motorok bevezetését tervezi, és több hónapos, mélyreható tárgyalások után, a BBC értesülése szerint a résztvevőknek sikerült megállapodniuk. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Formula-1-es istállókat tömörítő szövetség a FOTA tárgyalássorozatának és megállapodásának fő célja a fenntartható fejlődés volt. A megállapodás értelmében a jelenlegi 2,4 literes, V8-as szívómotort, az energia-visszanyerő rendszerrel felszerelt 1,6 literes, négyhengeres turbómotor váltja, melynek alkalmazása - az F1 szándékának megfelelően - a közúti autókban is minél előbb elterjed majd.

Williams-Honda 1987

Napjainkban a fosszilis tüzelőanyagok fogytán vannak, ami egyre nagyobb terhet ró a forrásokra, és a kitermelésre, de jelenleg még nincs igazi alternatíva a belsőégésű motorok hajtására, annak ellenére, hogy előrehaladott kutatások folynak a világban a zéró-emissziós hidrogén üzemanyagcellás motorok irányába. 

Ilyen körülmények között az autógyártók kényszerítve vannak a minél hatékonyabb motorok gyártására. Már léteznek hibrid hajtóművel szerelt autók (Toyota Prius), és a gyártók mind többen térnek át az energiatakarékos technológiákra világszerte. Az F1-ben résztvevő gyártók abban bíznak, hogy a mostani megállapodás példaértékű lehet a többi autógyár számára is, és felgyorsíthatja az áttérést az energiatakarékos technológiák irányába. A király-kategória szereplői annak az általánosan elfogadott véleménynek az ellenkezőjét szeretnék bebizonyítani, mi szerint a nagy teljesítmény, és a gazdasági hatékonyság egymást kizáró tényezők
Céljuk igazolni, hogy jelentősen csökkenhet az utcai autók szén-dioxid kibocsátása is, amennyiben az F1-ben alkalmazott motorokat alkalmazzák a jövőben. Teszik ezt úgy, hogy az új motorok üzemanyag fogyasztása akár 50%-al is csökkenhet, az eddigi erő és teljesítmény megtartása mellett. Ez tehát nem csak önös cél, hanem globális érdek is egyben. 

Az F1 szereplői nagyon jól ismerik azokat a vádakat, miszerint a széria kifejezetten pazarló az erőforrások tekintetében. Ez egy általánosan kialakult megítélés, ami megengedhetetlen egy olyan korban, amikor egyre súlyosabban nehezedik az emberiségre a jövő energiaellátásának problémája. Ilyenkor csupán „szórakozásból” fosszilis tüzelőanyagot pazarolni nem megengedhető tevékenység. Az új szabályok bevezetésével a király-kategória szeretné ezeket a vádakat elkerülni, és a jövő autói számára a fejlesztésekkel példát adni. A világ legjobb és legképzettebb mérnökeinek bevonásával kívánják bizonyítani, hogy a csökkenő energia felhasználás mellett is tartható a teljesítmény. Ha sikerrel járnak, az felgyorsíthatja az energia hatékony technológiákat, hiszen ezeket a fejlesztéseket az autógyártóknak már nem kell végigvinniük, így a közúti autókban gyorsabban jelenhetnek meg a korszerű motorok, ezáltal gyorsabban csökkenhet a CO2 kibocsájtás is. 

Ez persze egy nagyon nemes elképzelés, mégis igen hosszú út vezetett a megállapodásig. Mikor először felvetődött ez a javaslat, az elfogadás tekintetében még nagyon komoly kétségek voltak.  
 

A csapatok egy része saját gazdaságpolitikai elképzelései miatt próbálta hátráltatni a tárgyalásokat, sőt olykor fenyegetőztek is, akár a szériából történő kivonulást  lebegtetve. 
A lépést egy ideig a Mercedes és a Ferrari is ellenezte, mert úgy gondolták, az új motorokra történő átállás jelentős kiadásnövekedést eredményezne akkor, amikor a sport éppen a költségcsökkentés irányában mozdult el, nem beszélve arról, hogy a csapatok többségének a szponzorálás problémáival és a gazdasági világválsággal kell küzdenie.

Az ellenzők azzal érveltek, hogy egy új motor kifejlesztése 50-100 millió euro, ami pénzkidobás, hiszen a jelenlegi motorok is tökéletesen működnek, és a válság az összes gyártót nehéz anyagi helyzetbe hozta.

De voltak más kifogások is. Például, hogy a 2010-es szezon a sportág történelmének legizgalmasabb éve, ahol még a végjátékban is öt pilóta, és három csapat versengett a világbajnoki címért. A résztvevők úgy vélték, egy ilyen új szabály bevezetése veszélyeztetheti a kialakult versengést, vagyis az elkövetkező szezonok izgalmát.
Többek közt Bernie Ecclestone is ezzel érvelt a turbómotorok bevezetése ellen: „Ez egyáltalán nem szükséges. Van egy nagyon kiváló motor formula. Miért kellene több millióért ezt megváltoztatni, mikor senki sem akarja? Az is megeshet, hogy ezzel az egyik gyártó hatalmas előnyre tehet szert.” Ecclestone azt az érvet sem tudta az ötlet mellé állítani, hogy ez a közúti autók gyártásánál is felgyorsítaná az energia hatékonyságot, mert véleménye szerint a gyártók a saját utcai autójuknál már egyébkén is fejlesztik ezt a technológiát.

Akadtak persze olyan alakulatok is, akik a válság ellenére is azonnal rábólintottak az ötletre, mert véleményük szerint hiába kiválóak a jelenlegi szívómotorok, egyre inkább eljár felettük az idő.
Az autó gyárak már jelenleg is elmozdultak a nagy teljesítményű szívómotorok irányától a jobb energetikai tulajdonságú, kisebb kapacitású high-tech turbófeltöltésű motorok irányába (a Renault-nál azt jósolják, hogy 2015-re a gyártott motorok több mint 75 százaléka már kis fogyasztású turbómotor lesz) és ha az F1 nem tart lépést a korral, akkor fejlődésben lemaradhat a 21. század kihívásaitól.  

Ennek egyik oka, hogy a csapatok küzdenek a pénz növeléséért, mert néhány nagyvállalat (melyeknél az üzleti terv fontos részét képezi a társadalmi felelősségvállalás) vonakodik részt venni a száguldó cirkuszban - a már ismert kialakult kép - a pazarlás okán.
Mindazonáltal az új szabályok leglelkesebb támogatói is elismerik azokat az ellenérveket, hogy senkinek sincs kedve euro tízmilliókat költeni az új F1-es motorokra, és senki sem szeretné zátonyra futtatni a show-t.

Ezért az FIA azt tervezi, hogy az egyensúly megtartása érdekében néhány korlátot bevezet a turbómotorok fejlesztéseire vonatkozó szabályokba annak érdekében, hogy a hatalmas költségű fejlesztésekkel egyik motorgyártó se tudjon jelentős előnyhöz jutni a többiekkel szemben. (pl. korlátoznák a fejlesztő-gárda létszámát, illetve időkorlátot is szabnának az új motorok fejlesztésében)
Azt is elismerik, hogy egy Formula-1-es autónak szuper gyorsnak kell maradnia egy nagyon erős motorral. Tehát az új motorok teljesítménye nagyjából a jelenlegi motorok teljesítménye lesz, ami kb. 750 lóerő.

Arra, hogy ezt hogyan érik el, több variáció is lehetséges, például az 1,6 literes négyhengeres turbómotor körülbelül 600 lóerőre képes, a fennmaradó 150 lóerőt az energia visszanyerő rendszerek (KERS) beintegrálásával lehet majd elérni. 
Az üzemanyag fogyasztás csökkenése és annak áramlása is korlátozva lesz a versenyeken. 

A jelenlegi motorok fordulatszáma 18 ezer/ perc. Ez a szám húszezernél is magasabb fordulatról csökkent az elmúlt években, az FIA költségcsökkentő szabálymódosításainak következtében.
Az új motorok fordulatszáma nem éri el a tízezer fordulatot percenként. Ez önmagában aggodalomra adhat okot, mivel sokan azt állítják, nem lesz "egészséges" a hangja, magyarul túl csendesek lesznek. Aki hallott már közelről egy F1-es autót, az tudja, hogy kevés dolog van a világon, ami hangosabb ennél.  
Minden bizonnyal az új hangeffektek csendesebbek lesznek, de hogy ez jó vagy sem, az több dologtól is függ. Ez főleg azoknak az F1 rajongóknak jelenthet problémát, akik ott vannak a pályákon, akik együtt élnek szorosabban a sporttal, nem pedig a TV nézőknek.
Kicsit valószínűtlen, hogy ez is érv volt, de valóban felmerült ez a gondolat is. 

Bármi is történjen, az új motor egy napon nyerni fog, és ennek elfogadása és bejelentése hamarosan megtörténik, és minden bizonnyal inkább előbb, mint utóbb. A BBC értesülése szerint az sem kizárt, hogy a jövőheti FIA ülésen már elfogadják, majd hivatalosan is bejelentik a "turbókorszakot”. 

A jövőheti ülésen az FIA más egyéb – a Formula-1 jövőjét illető - kérdésben is megkezdi a tárgyalásokat. Többek közt az új Concorde egyezményről, arról a dokumentumról, ami a kapcsolatot hivatott rendezni a száguldó cirkuszban részt vevő alakulatok, az FIA és a FOM között, és mely 2012-ben lejár.  A csapatok szeretnék azt elérni, hogy a sportág hatalmas bevételeinek (a mostani 50 százalék helyett) 75 százaléka kerüljön kiosztásra. 
Továbbá jelek vannak arra vonatkozóan is, hogy az FIA és a FOM kapcsolatát is felül kell vizsgálni, miután a Bernie Ecclestone által irányított FOM fizetési kötelezettsége az FIA felé rövidesen lejár, és Ecclestone jelezte, hogy eszébe sincs a továbbiakban egy pennyt is fizetni. 

Ha figyelembe vesszük, hogy egy új motorformula kapcsán milyen elhúzódó, és heves vitákkal tarkított tárgyalássorozaton van túl a száguldó cirkusz, minden bizonnyal az új Concorde megállapodás sem lesz egy vidám esküvői menet.

 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

turbómotor f1 formula 1 fia