2010. dec 13.

Szűkül a kör - januárban eldől, hogy melyik sorozatban száguld tovább Kiss Pál Tamás

írta: FormaNet
Szűkül a kör - januárban eldől, hogy melyik sorozatban száguld tovább Kiss Pál Tamás

Kiss Pál Tamás, a Hell Racing Team versenyzője, az idei szezonban egészen az utolsó előtti versenyhétvégéig vezette a Brit Formula Renault 2000 Bajnokságot, végül összetettbeli harmadik helyezést ért el. Azóta már több tesztre is meghívást kapott, és hamarosan eldől melyik sorozatban szurkolhatunk neki a 2011-es évben. Jelenleg azonban Miskolci Egyetem Gépészmérnöki karán, a Műszaki Menedzser szakon igyekszik felvenni a "versenytempót”, ami a díjkiosztók és az októberi tesztek után nem volt könnyű feladat, még egy villámgyors autóversenyző számára sem. Tomi az interjú előtt is éppen zh-ra készült, de pihenésképpen beszélt nekünk többek közt az idei szezon hajrájáról, a következő tesztjéről, és azt is megtudhattuk, hogy számára ki volt az idei F1-es szezon legjobbja illetve legnagyobb csalódása.

FormaNet: Nyáron találkoztunk utoljára, akkor éppen a szezon közepénél jártunk, vezetted a bajnokságod, és célod a végső győzelem volt. Azóta már biztos sokszor átgondoltad ezt az időszakot. Így utólag mit gondolsz, mi az, ami megváltozott a szezon második felében?

Kiss Pál Tamás: A legnagyobb hátrányunk az év második felében az volt, hogy azt hittük magunkról, hogy mi vagyunk a legjobbak, és ez már így is marad végig. Talán én is egy kicsit elbíztam magam, vagy inkább azt mondanám, hogy sokat kezdtem gondolkodni azon, hogy mi lesz, ha sikerül megszereznem a bajnoki címet. A csapat pedig úgy gondolta, hogy nekünk van a legjobb autónk, és a többiekhez képest elég nagy az előnyünk, hiszen az első öt versenyhétvégén három futamot is nyertünk, és még ennél is többször álltunk a dobogón. Így kb. húsz pontos előnnyel mentünk neki a nyári szünetnek. Ezután jött a hideg zuhany, amikor Snettertonban majdhogynem esélyem sem volt felvenni a versenyt, és bizony csúnyán kikaptunk. Így utólag azt gondolom, hogy saját teljesítményemet az is befolyásolta, hogy túl sok volt a nyárszünet. Az év elején a suli mellett még nem volt sok időm gondolkodni azon, hogy mi lesz, ha minden jól alakul, és ez a hosszú szünetben megtette a hatását negatív értelemben.  Mindemellett az is igaz, hogy mindenki rengeteget fejlődött a szezon közben, és itt külön kiemelném Lewis Williamsont, aki az év elején hatalmas bakikat vétett, a szezon második felét pedig szinte hiba nélkül teljesítette.

FN: A szezon után rögtön kaptál meghívásokat két Forma-3-as tesztre, illetve GP3-ban is tesztelhettél öt napot. Ezek közül melyik volt számodra a legélvezetesebb? 

KPT: Mindenképpen a GP3-as teszteket említeném elsőként, hiszen ez nagy előrelépésnek számít. Nem beszélve arról, hogy életemben először ülhettem ilyen erős autókba, és hihetetlen érzés volt az a hatalmas leszorítóerő. Az én autómba maximum 2G erőhatás ér, itt viszont volt 3-3.5G is, és ugye itt már kevesebb ideje van az embernek pihenni az egyenesekben is, így a már az első nap is rendkívül kimerültem. Ezen belül is leginkább az első napot emelném ki, hiszen egy számomra ismeretlen autóban és ismeretlen pályán, Jerezben egy 30 fős mezőnyben tesztelhettem, ahol a mezőny fele már egy idényt lehúzott ebben a sorozatban, és a nap végére sikerült a harmadik legjobb időt teljesítenem. Természetesen a többi nap is nagyon élvezetes volt, a Brit Forma-3-as teszt például nagyon hasznos volt, hiszen végig esett az eső, és a kocsi szinte folyamatosan úszott, így nagyon nagy kihívás volt, ugyanakkor nagyon sokat tudtam fejlődni.
 
Kiss Pál Tamás GP3-as teszten

FN: A tesztek után a csapatoktól kapsz valamiféle értékelést?

KPT: Igen, például a GP3-as tesztek után, egy-két napon belül egy teljes elemzést kaptam, összehasonlítva a csapattársaimmal. Ez rengeteg adatot tartalmazott, kanyarról-kanyarra, szinte óráról-órára, illetve természetesen a csapat értékelését is magába foglalta, ami nagyon pozitív volt. Az Atech-nél például azokkal a csapattársaimmal tesztelhettem, akikkel az idén együtt versenyeztem, és a legtöbb esetben mindkettőjüknél gyorsabb voltam, és az értékelésben ezt is kiemelte a csapat. 

FN: Ha jól tudom, most decemberben is várnak még rád tesztek.

KPT: Igen, ha minden igaz Barcelonában egy napot tesztelek egy Európa Kupában szereplő Formula Renault csapatnál, illetve még egy Formula Master teszt is kilátásban van - bár ez a sorozat már nem létezik, de a GP3-ban használják őket tesztelésre - ezt azonban már valószínűleg csak januárban tudjuk megszervezni.

FN: Azt lehetett olvasni, hogy december-január körül dőlhet el, hogy hol folytatod jövőre a versenyzést. Bizonyára már közelebb kerültél a döntéshez, melyik sorozatost látod most legesélyesebbnek?

KPT: Több ajánlat is érkezett, és természetesen már szűkül a kör. Nem titok, hogy a Formula Renault 2.0 Európa Bajnokságban illetve a GP3-ban gondolkodunk. Hogy a kettő közül melyikre esik a választásunk, az a szponzoroktól is függ. Jelenleg is folyamatos tárgyalunk, de legkésőbb január végéig döntenünk kell, mert akkor van az utolsó határidő a nevezésekre, és ezután már a tesztek is megkezdődnek.

FN: Ez hány százalékban lesz a Te döntésed, és mennyi beleszólása van a támogatóknak?

KPT: Nagyjából 20: 80 százalékot mondanék a támogatók javára, hiszen jelenetős mértékben függünk mi is és az egész sportág a támogatóktól. 

FN: A hosszú szezon, illetve a tesztek után biztos jól jött már a pihenés. Jelen pillanatban hogy érzed, mikor jön el - vagy eljött-e már - az idő, amikor már ismét hiányzik ez a fajta adrenalin?

KPT: Éppen a napokban gondolkodtam ezen, hogy vajon hogy is érzek igazából? Szeretnék-e már autóba ülni, vagy inkább még pihentetném? A múlthéten még úgy gondoltam, hogy nem akarok én még sehova menni, de most már ez kicsit változott. Sokszor mikor vezetek, már észreveszem, hogy vissza kell fognom magam, hogy ne nyomjam meg nagyon a gázt, hiszen most már nincs meg az a rendszer, hogy minden második héten, a versenypályán kiélhetem ezeket a vágyaimat. Úgyhogy most már kezd hiányozni a versenyzés, de azt gondolom, hogy minden szezon után szükség van legalább másfél-két hónap pihenőre, hogy az évi tapasztalatok leülepedjenek. Az első szezonomban éppen az volt a probléma, hogy nagyon sokat kellett tanulni, és szinte folyamatos volt a tesztelés, így nem volt elég idő arra, hogy a megszerzett tudás leülepedjen. Persze azért remélem, nem esünk át a ló túloldalára, és túl sokat sem kell várnom.

FN: Nemrégiben Abu Dzabiba a GP2-es tehetségek mellett, egyéb szériából is érkeztek fiatal pilóták a két napos Formula-1-es tesztre, többek közt a Formula-3-ból és a GP3-ból is. Ha tegyük fel jövőre ott leszel a GP3 mezőnyében, akkor álmodozhatsz arról, hogy például a Hell-nek köszönhetően év végén lehetőséged nyílik egy F1-es kocsit tesztelni?

KPT: Azok a pilóták, akik már ott voltak a GP3-ból, vagy annál nagyobb kategóriákból, azok már vagy bajnokok, vagy másodéves pilóták voltak. Ha esetleg sikerülne megnyernem a bajnokságot, vagy legalább az első háromba végeznék az első szezonomban, akkor nem tartom teljesen lehetetlennek, de ennek az esélye nagyon kicsi, mert azért itt nagyjából a mezőny fele általában még egy idényt teljesít, mielőtt F1-es kocsiba ülhet. Ezért inkább arra látok esélyt, hogy a Magyar Nagydíj hétvégéjén néhány kör erejéig kipróbáljak egy Williams autót, de még ennek is elég kicsi a valószínűsége.

FN: Most, hogy már egy ideje vége a Formula-1-es szezonnak, egyre több "értékelést” hallunk/olvasunk különböző szaklapoktól, vagy például nemrégiben a csapatvezetők is megszavazták az év legjobb versenyzőjét. Ha voksolnod kellene, Neked ki volt a 2010-es év legjobb versenyzője, illetve ki volt a legnagyobb csalódás?

KPT: Én személy szerint a Ferrarinak szurkoltam az utolsó futamon, épp ezért őket említeném, mint a legnagyobb csalódást a szezonban. Ugyanis mindenki követett el hibákat év közben, de a legnagyobbat a Ferrari és Alonso követte el Abu Dzabiban, és ez számomra nagy csalódás volt. Az idény legjobb versenyzőjének pedig Sebastian Vettelt mondanám, és nem csak azért mert ő lett a világbajnok, de ha megnézzük, hogy technikai hiba, vagy balszerencse miatt hányszor dobott el értékes pontokat, akkor könnyen megállapítható, hogy már a szezonzáró előtt néhány futammal bajnok lett volna. Mindemellett természetesen nagyszerű versenyzést mutatott be az idényzáró Abu Dzabi Nagydíjon, és megérdemelten nyerte meg a világbajnokságot. 
 
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

 

Szólj hozzá

hell tesztek forma 3 formula renault gp3 kiss pál tamás