2010. dec 22.

Négy hónap a Hungaroring Sport Zrt. élén - Interjú Gyulay Zsolttal

írta: FormaNet
Négy hónap a Hungaroring Sport Zrt. élén - Interjú Gyulay Zsolttal

Gyulay Zsolt 2010. augusztus 31-én vette át a leköszönő elnök, Palik László helyét, és immár negyedik hónapja a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. A FormaNet magazin kíváncsi volt hogyan teltek a mogyoródi versenypálya vezetőjének első hónapjai, és természetesen a jövőre vonatkozó terveiről is megtudhattunk néhány fontos momentumot.


"A beilleszkedésemet megelőzte egy előkészítő munka, és az egy-két hónap alatt Palik Lászlótól nagyon sok információt kaptam, így ez sok időt megspórolt nekem. Egyébként is az a fajta ember vagyok, aki viszonylag hamar beilleszkedik. Szeretem megtapasztalni a dolgokat, így azonnal elfoglaltam magam a napi feladatokkal, és azt gondolom, hogy ennyi idő alatt már megtanultam a folyamatokat, és ismerem a részleteket. Ettől függetlenül nem annyira könnyű, mint ahogy azt az ember előre elképzeli, vagy kívülről látja" - mesélt Gyulay beiktatása utáni időszakról, és azt is megtudhattuk, hogy az évadzáró futamon, Abu Dzabiban történt meg elnök-vezérigazgatóként az első személyes találkozója Bernie Ecclestone-nal, illetve az FIA vezetőivel.  Gyulay öt napot töltött el az  Egyesült Arab Emirátusok fővárosában, és saját elmondása szerint rengeteg hasznos tapasztalattal tért haza. 

Arról az elképzeléséről, miszerint a Magyar Nagydíj jogdíjának összegét ki kell venni a sportfinanszírozásból, és a turisztikához csatolni, a következőket nyilatkozta: 
 
"Történtek előrelépések ez ügyben. Azt gondolom, hogy a Hungaroringnek a licencdíja nem feltétlenül a sport-költségvetésbe tartozik, hiszen ez Magyarország legnagyobb turisztikai rendezvénye, vagyis alapvetően ez mindig is a turisztikához tartozott. A sporttársadalom mindig sérelmezte, hogy a költségvetés nagy része a Formula-1-re megy el, miközben ez nem egyértelműen tekinthető sportnak, és azt hiszem, hogy az elmúlt időszakban ezt az ellentmondást is sikerült feloldani" – vélekedett a 46 éves vezető, és törekvéseit mi sem bizonyítja jobban, hogy a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatójával, Horváth Gergellyel közös céljuk hogy a Magyar Nagydíj népszerűsítésével még ismertebbé és - egyéb színvonalas versenyek számára is - még vonzóbbá tegyék a mogyoródi pályát.
 
„Azt gondolom, hogy magát a Magyar Nagydíjat hatékonyabban is ki tudja használni Magyarország, hiszen egy Formula-1-es futam eljut szinte a világ összes országába. Azon fogunk dolgozni, hogy ez ne csak sportszakmailag legyen mindenhol jelen, hanem Magyarország is hasznát lássa annak, hogy egy ilyen fórumon meg tud jelenni. Mindemellett természetesen szeretnénk, hogy a Hungaroring saját hasznosítása is hatékonyabb legyen, ennek megfelelően az elmúlt hónapokban azon dolgoztunk, hogy még több színvonalas versenyt hozzunk a mogyoródi pályára. Azt hiszem jövő tavasszal jó eredményekről számolhatunk be. Magának a pályának a hasznosítása is most már gyakorlatilag a Hungaroring versenyszervező irodához tartozik, és ez az elmúlt évekhez képest egy nagy eredmény." 

A Magyar közönség idén először láthatta a mogyoródi pályán a megbízhatósági autóversenyzés csúcskategóriáját, a LeMans Series-t, és bár a nézők rendkívűl élvezték az éjszakába nyúló különleges versenyt, a sorozat jövő évi versenynaptárában azonban nem szerepel a Hungaroring. Ennek okát is megtudhattuk:  
"Az igazság az, hogy bár a nézőknél nagy sikere volt a LeMans Series-nek, de a környéken lakóknál már nem annyira. Nekünk azt is figyelembe kell vennünk, hogy éjjel-nappal nem lehet versenyt rendezni, hiszen bizonyos környezetvédelmi előírásoknak meg kell felelni. A LeMans verseny sokaknál kiverte a biztosítékot, mert sokáig tartott, és nagyon hangos volt. A környéken lakók az F1-es futamot és az ezzel járó hanghatásokat elviselik, de a pályahasznosításnál figyelnünk kell arra is, hogy a környező települések számára ne legyen túlzottan zavaró, mert az olyan dolgokat idézhet elő, ami a Hungaroring számára negatív lehet. Szigorúbb szabályokat kell előírni a szervezők számára, illetve magának a Hungaroringnek magának is be kell szabályoznia ezeket a dolgokat, és ez nyilván áldozatokkal jár" - nyilatkozta Gyulay.

2016-ig a Magyar Nagydíjnak biztos helye van a Formula-1 versenynaptárában, de rengeteg az új belépő, és rendkívül nehéz versengeni az ultramodern létesítményekkel. Ráadásul az állam az elmúlt évtizedben (amikor a legnagyobb átalakítások történtek) igencsak magára hagyta a mogyoródi pályát, és a szükséges fejlesztéseket a Hungaroring Sport Zrt-nek saját forrásokból és hitelből kellett megoldania. Gyulay bízik abban, hogy ez a jövőben megváltozik, de egyelőre nagy volumenű beruházásokról még nem tudott beszámolni.
"Nincs könnyű helyzetben az ország, így ugyanez elmondható a Hungaroringről is. Mindenféleképpen a futam megfelelő szintű megrendezése a célunk, és az, hogy hosszútávon itt tartsuk a Formula-1-et. Mindemellett az FIA-val egyeztetve, a nagyon szükséges fejlesztéseket természetesen elvégezzük. Eddig saját erőből, de remélhetőleg a jövőben sokkal inkább a kormány hathatós támogatásával."

Akik a pálya teljes aszfaltozásában reménykednek - ami az 1986-os debütálás óta nem történt meg - , azoknak sem szolgált jó hírrel az elnök-vezérigazgató.

"Nagyon szeretném én is, ez azonban biztosan nem lehetséges, de azt gondolom, hogy a pályacsík aszfaltozásánál talán vannak fontosabb kérdések is. Konkrétan gondolok itt például a bukóterek kiaszfaltozására, hiszen ezen vannak olyan javítanivalók, amik nem teljesen felelnek meg az előírásoknak, és ezen kívül is vannak olyan beruházási kényszerek, amik elsőbbséget élveznek. Nyilván vannak részek, például a célegyenesre ráfordító utolsó kanyar aszfaltjának rendberakása, ezeket meg fogjuk oldani."

Végül a 2010-es szezon legjobbjáról, illetve legnagyobb csalódásáról kérdeztük a Hungaroring Sport Zrt. első emberét.

"A legjobb versenyzőre nagyon könnyű megadni a választ. Sebastian Vettel sikerének nagyon örültünk, mert nagyon tehetséges versenyzőnek tartjuk, bár a Hungaroring nagy kedvence Robert Kubica, aki ugye otthoni pályájának tekinti a magyar versenypályát. Csalódást nem említenék, bár azért a Ferrari szereplése sokaknak csalódás. Összességében én azt gondolom, hogy a mi szempontunkból jól alakult az idei bajnokság" – értékelte az idényt Gyulay.
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória
Szólj hozzá

f1 hungaroring formula 1 magyar nagydíj gyulay zsolt