2010. dec 27.

Surtees: a Formula-1- ben manapság kiábrándítóan kevés az előzés

írta: FormaNet
Surtees: a Formula-1- ben manapság kiábrándítóan kevés az előzés

John Surtees idén töltötte be 76. életévét, ám a motorsportok iránti szenvedélye mit sem változott a hosszú évek alatt.  A hétszeres gyorsasági motoros világbajnok, és a Formula-1 1964-es világbajnoka nemrégiben a pitpass.comnak adott interjúban lelkesen beszélt az idei fantasztikus szezonról, de azt azért vonakodott kijelenteni, hogy ez volt a legjobb F1-es idény, amire emlékszik.


„Mindig nagyon nehéz megmondani, hogy melyik volt minden idők legjobb szezonja, de az idei egy határozottan jó év volt annak ellenére, hogy sok vitatott dologgal kellett megbirkózni. Végig hatalmas izgalmakat hozott, amihez a szerencsétlen dolgok is hozzájárultak, például a Red Bull kapcsán. Mindemellett láthattuk a Ferrari visszatérését, ami nagyon fontos a motorsportnak, és a McLaren útját, amivel az utolsó versenyen bizonyították versenyképességüket” – dícsérte a három top csapatot a Ferrari egykori bajnoka, és az új világbajnokról, Sebastian Vettelről is elismerően beszélt. Mivel Vettel csak kicsivel idősebb, mint Surtees fia (a tavaly nyáron tragikus balesetben elhunyt), Henry Surtees, ezért gyermekének versenyzői karrierjét követve volt alkalma a német pilóta néhány nagyszerű versenyét végignézni.

„Azt hiszem ő nagyon megérdemelten lett világbajnok. Csak néhány évvel hamarabb kezdett el gokartozni, mint Henry. A Formula BMW-ben láttam néhány nagy versenyét, és mély benyomást tett rám, ahogy végighaladt választott útján” – emlékezett Surtees, mindemellett a német versenyző kudarcokhoz való hozzáállását is dicsérte. „Nagyon fontos momentum volt, amikor a Koreai Nagydíjon minden rosszul alakult, a motor felrobbant, de ő kikacsintott, és mosolygott. Azt hiszem ő ettől különleges” – nyilatkozta Vettelről elismerően az egykori világbajnok, ugyanakkor azt is elárulta, hogy sajnálta egykori csapatát, a Ferrarit.
„Sajnáltam Olaszországot, a Ferrarit, és Maranellót, mert olaszok szenvedélye valami nagyon különleges dolog, nem is rajongás, inkább egy életforma. De büszkék lehetnek arra, amit a Ferrari elért ebben az évben, hiszen annak ellenére harcban álltak a bajnoki címért, hogy a szezon egy részében volt egy kis probléma a versenyképességgel, és még a hajrára sem az övék volt a legversenyképesebb kocsi.”
 
1964- Surtees kék-fehér Ferrariban szerezte meg a trófeát a szezonzáró futamon, a Mexikói Nagydíjon

Az összesen 111 nagydíjon rajthoz álló Surtees elismerte, hogy számára kissé kiábrándító, hogy továbbra sem látni sok előzést a király kategóriában.

„Minden elismerésem az olyan óriási beruházásoknak, mint amit Abu Dzabiban is véghez vittek azért, hogy Formula-1-es versenyt rendezzenek, de meg kell mondjam, én olyan versenypályát látnék szívesen, ahol a pilóták jobban érvényesíthetik tudásukat. Kicsivel ötletesebben megoldható lett volna, hogy néhány kanyart úgy alakítsanak ki, hogy a versenyzőknek lehetősége legyen előzésre. Abu Dzabiban láthattuk, hogy Mark Webber és Fernando Alonso is ilyen korlátokba ütközött, nem volt mit tenni, és ez számomra elszomorító” – vélekedett a hatvanas évek klasszisa, és mivel csapattulajdonosként is szerzett tapasztalatokat a szériában, ezért a nagy botrányt kavaró hockenheimi csapatutasítás kérdésében is az a határozott véleménye, hogy mindig a csapatnak kell eldöntenie milyen irányt követnek, a pilótáknak pedig lojálisnak kell maradniuk saját munkaadójukhoz.

"(Juan-Manuel) Fangio is nyert úgy bajnokságot, hogy más átadta neki az autóját. Ugyanakkor, ha most a Red Bull csapatsorrendet állított volna fel, és Mark Webberre összpontosít, ahogy azt sokan elvárták volna, akkor elveszítették volna az egyéni bajnoki címet. Azt hiszem a legjobb, ha mindig a csapat kezébe van a döntés, mert ők tudják, mi a jó nekik. Ők alkalmazzák a pilótákat, akiknek pedig egyik legfontosabb feladatuk, hogy lojálisak legyenek saját csapatukkal.”

A „Big John”, vagy „Mr. 110 százalék”- ként becézett brit legenda, Michael Schumacher idei szerepléséről is beszélt, és legfőképp a tesztek hiányában látja a hétszeres világbajnok gyengélkedésének okát.

„Michaeltől már nem lehet elvenni a sikereit. Az igaz, hogy az idén sokat küszködött, de ebben nagy szerepet játszott, hogy év közben már nincs lehetőség tesztelni. A múltban ez rengeteget segített neki. Az is igaz, hogy már nem fiatal, és ez a tény sem növeli az esélyeit, de a képességei még most is megvannak, így ha csapata versenyképes lesz, akkor még nem szabad őt leírni” – nyilatkozta Surtees, aki már természetesen izgatottam várja a 2011-es szezont, és bízik abban, hogy néhány új szabály az előzésekre is pozitívan hat majd.

„Ha csak arra gondolok, hogy hány világbajnok lesz a mezőnyben jövőre, az már fantasztikus. Bízom benne, hogy az állítható szárnyakra vonatkozó új szabály elősegíti, hogy több előzés történjen a versenypályán, mert különben ez nagy probléma lesz az olyan helyszíneken, mint például Abu Dzabi."
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Vikória
 
Szólj hozzá

f1 formula 1 john surtees