2011. feb 03.

A Williams a feltételezett anyagi gondok ellenére is gőzerővel készül a 2011-es szezonra

írta: FormaNet
A Williams a feltételezett anyagi gondok ellenére is gőzerővel készül a 2011-es szezonra

A legendás Williams csapatról mostanában sokat hallhattunk, és sajnos nem csak a versenyzés, és technikai újítások kapcsán, hanem arról is, hogy  - a hírek szerint  - anyagi problémák hátráltathatják idei évüket. 

Nemrégiben röppent fel az a hír, hogy a hiányzó források miatt kénytelenek lesznek az istállót tőzsdére vinni. Ez még önmagában nem lenne gond, amennyiben a tőzsdei megjelenésnek sikerül olyan korlátokat szabni, hogy a csapat irányítása a részvényvásárlásokkal ne kerüljön "rossz kezekbe". 
A tulajdonosi kör jelenleg teljesen átlátható, és egyértelmű: A Williams Grand Prix Engineering többségi tulajdonosa Frank Williams, a társaság 67 százalékos tulajdoni hányadával. A legendás csapatfőnöknek két társa van a cégben, Patrick Head 27 százalékkal, és a sportautó versenyző, Christian Wolf, aki a maradék 10 százalékot tudhatja magáénak. 
A bejelentés, miszerint a Williams részvényeinek egy részét eladásra kínálná fel a cég, nagy vihart keltett. Még maga Bernie Ecclestone is megszólalt az ügyben, és kifejezte abbéli reményét, hogy a legendás alakulat tiszta képet fest majd elképzeléseiről. 
A tervek szerint a részvények 20 százaléka kerülne a piacra, ami azt jelenti, hogy a cég befektetőket keres, és nem tervezi a tulajdonosi struktúra jelentős átalakítását. Ez azonban újabb problémát vethet fel. Azok a pénzügyi szakemberek, akik a pénzüket tőzsdén kívánják fialtatni, csak akkor vásárolnak részvényt, ha remény van a megfelelő – a banki kamatnál mindenképpen nagyobb – osztalékra, illetve akkor, ha abban bíznak, hogy a részvény megvásárlása után idővel, a papír magasabb áron adható tovább. Ez a magasabb ár természetesen  - megint a banki kamatokhoz mérve - komoly hasznot kell, hogy jelentsen.
Egyszerűen és tömören: A tőzsde nem jótékonysági intézmény. 

A legendás alakulat mélyrepülése már évek óta tart, és ez nem csak sportbeli sikereit érinti, hiszen az eredménytelenség komoly pénzügyi problémákat is generál. 
A pénzügyi gondok a csapatok közötti versengéssel kezdődtek, hiszen ha valamely istálló a mezőny hátsó felében végez, annak jóval kevesebb pénzt utal a FOM, a befolyó közvetítési és egyéb kereskedelmi jogdíjakból. 
De talán még ennél is nagyobb probléma a szponzorok üzleti motivációja, egy gyengén szereplő csapat kapcsán. Az elmúlt pár évben egyértelmű jelei mutatkoztak ennek. 
A Williams autókról egyre több szponzori logó került le, az idei évben pedig a jelek szerint szinte alig maradt támogatója az istállónak. A magyarországi központú Hell energiaital gyár éppen a napokban jelentette be, hogy a 2011-es évben befejezik a szponzori együttműködést a brit csapattal. A Hell ezt azzal indokolta, hogy a szponzorációval kapcsolatos lehetőségeiket kimerítették, elérték céljukat, megszilárdították helyzetüket a nemzetközi piacokon. 
A támogatók hiánya kedvét szegheti a tőzsdei befektetőknek is, hiszen a források apadása a cég pénzügyi stabilitását is veszélyeztetheti, ami pedig a befektetők rémálma.

Pastor Maldonado érkezése szintén egyértelműen a csapat pénzügyi gondjaira utal, egyes becslések szerint a GP2 tavalyi bajnoka 9 millió fontot hozott a kasszába.
A csapat megítélését tovább rontja, hogy a tavalyi év végén a számlák kifizetésével is jelentős (az elmúl évhez képest majd 50 százalékos) csúszásban voltak. Az információk Nagy- Britannia egyik jól értesült, ezáltal hitelesnek tartott pénzügyi elemző cégétől, a Dun and Bradstreettől származnak.   
A rossz pénzügyi, sportbeli folyamatok miatti kedvezőtlen megítélés okán, az alakulat belekerülhet egy nagyon veszélyes pénzügyi spirálba, így az idei évben mindenképpen bizonyítaniuk kell, ha nem szeretnék, hogy tovább romoljon az egyébként sem túl rózsás anyagi helyzetük.

Az istálló, a vélhetően komoly anyagi problémák ellenére teljes erőbedobással kezdte meg a munkát az első kollektív teszten Valenciában. A Williams technikai igazgatója, Sam Michael a csapat sajtóanyagában a 2011-es modellről, az FW33-ról, és az eddigi tesztekről beszélt. A költségvetésről pedig a szakember egyelőre annyit árult el, hogy a 2011-es szezonra teljes egészében biztosított az anyagi háttér.

Kérdés: Az új autó mely területeire összpontosított a csapat a tegnapi teszten Valenciában?

Sam Michael: Sikerült elvégeznünk néhány alapvető mechanikai tesztet, és néhány aerodinamikai vizsgálatot, az autó viselkedésével kapcsolatban, és úgy tűnt, hogy jól műkörnek ezek a dolgok. Minden jól működik terhelés közben is. 

K: Összességében tehát sikeresek az első napok?

SM: Minden szempontból jó napon vagyunk túl. A KERS apró problémáján kívül minden rendben van az autónál. Úgy tervezzük, hogy lassan vezetjük csak be az új rendszert. 

K: Mi volt a probléma a KERS-el?

SM: A motor-generátorral kapcsolatban volt némi gond, de két és fél óra alatt sikerült megoldani, hogy kiiktassuk a rendszerből. Nem volt fő szempont, sem a hőmérséklettel, sem egyéb más dologgal nem volt probléma. 

K: A csapat egy új akkumulátor változattal használja idén a KERS-et. Hogy sikerült ennek a fejlesztése?

SM: A KERS három fő részből áll. Az Akkumulátor tervezését és az összeszerelést a Williams-nél végeztük, de a cellákat egy külső cég gyártotta. Ők sokkal költséghatékonyabban tudták ezt legyártani, mint mi. A másik rész az MGU (Motor Generator Unit), és a kapcsolódó elektronika, amit szintén házon belül fejlesztettünk. Végül pedig a mechanikus hajtás a motortól, amit a Cosworth fejlesztett.  

K: Rengeteg érdekesség található a FW33 hátulján. Mi az új dizájn filozófiája?

SM: A legfőbb változás az elforgatott váltóház. Mint a többi csapatnál, nálunk is az volt a cél, hogy minél kedvezőbb legyen a légáramlás a hátsószárny felé. Az látható, hogy megemeltük a felső kereszt-lengőkart és rudat, és megdöntöttük a Z rudakat, úgy ahogy azt a 90-es évek elején használtuk. A húzott rúd segítségével könnyen döntöttünk a különleges dizájn mellet, ami azt is jelenti, hogy nem olyan zárt a hátsó rész. Ez a legkisebb, és legalacsonyabb váltó, amit valaha készítettünk, és a legextrémebb kardántengely dizájn is egyben. Ezeket már 2010 márciusában elhatároztuk, és keményen dolgoztunk, és sok kilométert akarunk megtenni, a minél jobb megbízhatóság miatt. 
 

K: Mennyire gyors a mozgatható hátsószárny, és hogyan működik?

SM: A hidraulikus rendszert mi milliszekundumok alatt aktiválni tudjuk. Ha a pilóta megnyomja a gombot, vagy rálép a fékre, a szárny azonnal reagál. A szimulátorban olyan teszteket végeztünk, amik ezt fejlesztették, de voltak olyan helyzetek is, amikor arra lett volna szükség, hogy már a fék megnyomása előtt álljon vissza a szárny az eredeti helyzetébe. 

K: Hogy mutatkoztak be az új Pirelli gumik?

SM: Ezek még csak az első napok. Van ugyan némi kopás, de nem tapasztaltunk számottevő szemcsésedést. Még nem futottunk annyit a gumikkal, hogy véleményt tudjunk mondani a beállításokról. A közepes gumik ilyen körülmények között egész keménynek tűnnek. 

K: Rubens sokallta a gombok számát a kormányon. Ez aggodalomra adhat okot? 

SM: Az biztos, hogy elég zsúfolt a pilótafülke, főleg, hogy visszatért a KERS. Ennek a szimulátorban is láthattuk jeleit a tél folyamán. A pilóták majd minden újhoz hozzászoknak. 

K: Változott valamit a kormánykerék dizájn ebben az évben?

SM: Nem igazán. Néhány gombot ugyan átrendeztünk annak érdekében, hogy a pilóták könnyebben elérjék, például, hogy a hátsó szárny aktiválása egyszerűbb legyen, de az elrendezés sokban hasonlít a tavalyihoz.

K: Az autó, a kamionok, és a csapatruházat teljesen alapszínezetű. Van valami gond a 2011-es partnerekkel?

SM: Nincs probléma. Ahogy azt már a tél folyamán többször is elmondtunk, teljes egészében meg van a 2011-es év költségvetése. Jelenleg az autó átmeneti festéssel fut, a mechanikus részek is egységes színűek, és majd február végén kapják meg végleges festésüket. Addig nem szeretném elrontani a meglepetést.                   
 

 

 

szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 williams michael valencia formula 1 sam fw33 kollektív teszt