2011. feb 03.

Robert Kubica legjobb idejével zárult a valenciai kollektív teszt

írta: FormaNet
Robert Kubica legjobb idejével zárult a valenciai kollektív teszt

A háromnapos kollektív teszt zárónapján Robert Kubica bizonyult a mezőny legjobbjának, mögötte pedig Adrian Sutil és Jenson Button futották a legjobb időket. A munka jövőhéten Jerezben folytatódik.

A csütörtöki nappal bezárólag véget ért a 2011-es idény első kollektív tesztje, kivéve a Team Lotus számára, akik egy privát teszt keretén belül még a holnapi nap folyamán is folytatják a munkát Valenciában. Rájuk is fér a plusz nap, ugyanis kedden Heikki Kovalainen mindössze 15 kört tett meg, mielőtt a kormányszervó meghibásodott. Mivel csak pénteken érkezik meg egy szükséges alkatrész, így Jarno Trulli a mai nap folyamán csak alap-teszteket tudott végrehajtani, és bár az olasz megtett néhány kört a pályán, de mért időt így nem tudott futni.

A csapatok mindhárom napban a Pirelli abroncsok tesztelésére helyezték a fő hangsúlyt, és egyelőre több versenyző is elégedetlen a túl gyorsan kopó olasz márkával. Legutóbb például Robert Kubica panaszkodott a lágyabb specifikációra, amely a lengyel szerint már néhány kör után nagyon elhasználódik. Hasonlóan vélekedett Fernando Alonso is, és mindekét versenyző egyöntetű tapasztalata, hogy a hátsó abroncsok gyorsan elhasználódnak, aminek következtében a kocsi túlkormányzott lesz. Kubica szerint ez biztonsági kérdéseket is felvet, hiszen nem egyszer fordult már elő, hogy a gumi szétrobbant futam közben, ez pedig balesetveszélyes. Az már most nyilvánvalóvá vált, hogy a futam közbeni több kerékcsere (aminek megoldását egyébként a FOTA kérte a Pirellitől) megvalósulhat az idén.
Persze akadnak olyan versenyzők is, akik nem tulajdonítanak nagy jelentőséget a változásnak. Lewis Hamilton például viszonylag egyszerűen lereagálta a problémát: "Egyszerűen alkalmazkodni kell a Pirelli gumikhoz, és úgy kell vezetned, hogy az abroncsok tovább bírják. Aki ezt el tudja érni, előnyben lesz a többiekkel szemben" -vélekedett a brit pilóta.
A Pirelli motorsport programjának igazgatója a nap folyamán elmondta, hogy a szuperlágy keverékeken a jerezi tesztre kicsit változtatnak majd, a továbbfejlesztett lágy és a közepes keverékek pedig majd a barcelonai tesztekre érkeznek.
 
A tesztek első két napján Sebastian Vettel és Fernando Alonso osztozott a legjobb helyen, szerdán azonban már mindkét versenyzőnek pihenőnap jutott.
A Red Bullnál Mark Webber már kedden váltotta csapattársát, de az ausztrálnak nagyjából negyven perc állt rendelkezésére, így az érdemi munkát csak ma kezdhette meg. Webber végül a negyedik legjobb időt autózta, ami majd nyolc tizedmásodperccel maradt el Robert Kubica idejétől.
 
Fernando Alonso két nap után adta át helyét csapattársának, Felipe Massának, ám a alig fél órával a teszt kezdete után az F150-es hátulja lángra kapott, mint később kiderült, egy eltört bilincs okozta olajszivárgás miatt. A csapat csak délutánra tudta helyrehozni a gépet, így az addig mindössze 12 kört teljesítő Massa, hosszabb pihenőre kényszerült. A maranellóiak biztonsági okokból motort is cseréltek az autóban. (A téli tesztek alatt egyébként összesen négy erőforrást használhatnak el a csapatok) A szerencsétlenül járt brazil még így is 80 kört tudhatott maga mögött, és a nap végére az ötödik helyig tornázta fel magát.
 
Robert Kubica a sok panaszkodás ellenére jó napot zárt. A Lotus Renault versenyzője délelőtt elsősorban az aerodinamikai tesztekkel foglalatoskodott, ám délutánra már néhány hosszabb etap, és végül a legjobb köridő is belefért a programjába. Kubica a két nap alatt összesen 210 kört tudott megtenni az R31-el.
 
A második legjobb időt az idény első tesztnapját teljesítő Adrian Sutil futotta. A német versenyző új csapattársa, Paul di Resta is az előkelő negyedik, illetve harmadik helyen zárta tesztjeit, de a jó eredményekből messzemenő következtetést nem érdemes levonni, hiszen a Force India még a tavalyi konstrukcióval, a VJM-03-al gyűjti az adatokat az új gumikról. Ezen a területen azonban maximálisan kihasználták a három napot, hiszen két versenyzőjük összesen 256 kört tett meg.
 
A McLaren szintén szorgalmasan gyűjtötte az adatokat, Gary Paffett és Lewis Hamilton után Jenson Button vitte pályára az MP4-25-öt. A 2009-es világbajnok összesen 105 körön keresztül próbálgatta a gumikat, legjobb ideje pedig a harmadik helyre volt elég.
A csapatnál holnap lesz a nagy nap, és Berlinben végre lehull a lepel az MP4-26-ról.
 
A Virgin tavalyi gépe, a VR-01-es ismét a középmezőnyben végzett, Timo Glock pedig behozta tegnapi kényszerpihenőjét, és nem kevesebb, mint 114 kört teljesített.
Őt követte két újonc pilóta, Pastor Maldonado (Williams) és Sergio Perez (Sauber), akik szintén nem tétlenkedte, hiszen az ő nevük mellett is több mint száz kör szerepelt a nap végére.
 
A hétszeres világbajnok, Michael Schumachernek a kilencedik hely jutott. A Német majdnem másfél másodperces lemaradásban volt az élen álló Robert Kubica legjobb idejéhez képest. Nyilván nem érdemes még erőviszonyokról beszélni a kollektív tesztek alatt (annak is a legelején) de a három nap tükrében mindenképp elmondható, hogy lesz még mit javítani az új konstrukción.

Schumachernél gyengébb időt már csak a Toro Rosso pilótája, Sebastien Buemi és a tegnap középmezőnyben záró hispániás Narain Karthikeyan autóztak.
 
A harmadik tesztnap eredménye:
 
szöveg: Formaet, Varga Viktória
Szólj hozzá

f1 kubica valencia formula 1 robert r30 lotus renault kollektív teszt