2011. feb 20.

Kérdezz-felelek Jenson Buttonnal

írta: FormaNet
Kérdezz-felelek Jenson Buttonnal

A 2010-es szezon hajrájában az előző év bajnoka, Jenson Button volt az első toppilóta, aki az utolsó futamokra úgy érkezett, hogy már matematikailag sem volt esélye a világbajnoki győzelemre. Ennek több oka is lehetett. Talán az új csapat, az új autó, vagy az eddigieknél is nagyobb kihívást jelentő új csapattárs. Bármi is történt, ezen már nem érdemes filozofálni, hiszen 2011-ben minden kezdődik elölről. Jenson Button mindenképpen benne van a bajnoki címért folyó küzdelem legszűkebb pilótakeretében, és a sikerhez nem kell más, mint bátorság, egy jó csapat és egy jó autó. A barcelonai teszt első napjáról, eddigi tapasztalatairól, és az új szabályokról mondja el véleményét a 31 éves pilóta.


Kérdés: Második alkalommal ültél az MP4-26-ban. Hogyan telt a napod? Mi volt a gond a 77. kör után?

Jenson Button: Meglehetősen jó napot zártunk, meg tudtuk csinálni az eltervezett programunkat, és ez a legfontosabb dolog, ami számít. 

K: Az új szezonhoz közeledve hogyan tekintesz vissza a 2010-es évre, és mi változott számodra a McLarennél, most, hogy már egy éve az alakulatnál vagy?

JB: A tavalyi év volt a tanulóév a számomra. Ez talán furcsának tűnhet, de igaz. Nagyon jó tanulóév volt, és a hangsúly a Vodafone McLaren csapatának megismerésén volt, azon, hogy megtanuljam, hogyan is működik náluk a versenyzés. Kétszer sikerült nyernem, és ezek pályafutásom legszebb győzelmei. A szezon végén is egy nagyszerű versenyt futottam Abu Dzabiban, ahol ismét dobogóra állhattam. Most már csak előre tekintek. Volt egy jó téli szünetem sok edzéssel, úgy érzem fitt vagyok és kipihent, és nagy célokkal vágok neki az új szezonnak. Úgy érzem sikerült jól beilleszkednem a csapatba, ami előrelépés a tavalyi szezonhoz képest, és azt gondolom, ez idén pozitív lesz számomra. 

K: Az új MP4-26-ot igen szokatlan módon mutattátok be Berlinben, a hónap elején. Mik voltak az első gondolataid a 2011-es autóról?

JB: Nos ilyen az üzlet világa. Túl korai lenne még konkrét következtetéseket levonni, mert eddig csak két napot töltöttem az autóban. Ráadásul a második nem volt annyira hatékony, mint ahogy eltereztük.  Ennek ellenére úgy vélem, hogy egy jó alappal rendelkezünk a szezon kezdés előtt, de senki sem láthat világosan addig, amíg Bahreinben meg nem futjuk az időmérőt. 

K: A csapat úgy döntött, hogy az új autó kipróbálása előtt a tavalyi autóval ( és Pedro de la Rosával – a szerk.) tesztel Jerezben. Tekintettel arra, hogy idén az MP4-26-al versenyeztek, ez egy teszt lehetőséggel kevesebbet jelent az új autóval. Mit dolgoztatok addig, ti pilóták a gyárban vagy a versenypályán?

JB: Azt hiszem ez egy helyes döntés volt, és minden erőnkkel arra fókuszáltunk, hogy az autó elkészüljön a jerezi tesztre. Ezzel nyertünk néhány plusz napot a szélcsatornában, és közben azért teszteltük az új Pirelli gumikat is, az MP4-25-el. Mivel ezt az autót már ismertük, így az új gumik viselkedésének tesztelésén ez jól jött, hiszen tudtuk, hogy a beállítások változtatása hogyan befolyásolja az abroncsokat. Ebben az időszakban Lewis és én is nagyon elfoglaltak vagyunk, hiszen rengeteget utazunk a teszt helyszínek és a McLaren Technológiai Központja között, ahol a mérnökökkel egyeztetünk, és a szimulátorban is dolgozunk. És ha éppen nem volt ilyen programom, akkor pedig edzettem, ugyanúgy, mint télen.

K: Van már esetleg valami jó megérzésed a teljesítményeddel kapcsolatban, összevetve azt a többi csapattal, vagy a téli tesztek még semmit sem jelentenek?

JB: Jelenleg erre még nehéz felelni. Az időeredmény még relatív, mert négy nagyon különböző összetételű gumiabroncsot használunk, és van, amikor csak 20 kg üzemanyag van a tankban, és van amikor 120 kg. Van, hogy a KERS-et használjuk, vagy éppen a hátsó szárnyakat is, ezért most még szinte lehetetlen összevetni a köridőket. Mindig az adott pillanat ideje, ami fontos. Nyilvánvaló nehéz ellenállni annak, hogy ne nézzük az időket, ami a tempónkat jelzi - van egy olyan régi mondás, hogy a stopper nem alszik -, de amit a teszteken teszel, azt sosem teszed a szezon folyamán. Szeretem ennek a misztikumát, és ez csak izgalmasabbá teszi az első versenyt. 

K: A gumiabroncsoknak kulcsszerepük lesz idén a teljesítményekben. Mi az első gondolatod a Pirelli gumikról?

JB: Először is izgalmas dolognak tartom, hogy egy új gumigyártó csatlakozott az F1-hez. Úgy gondolom a Pirelli fantasztikus munkát végzett, a folyamatos fejlesztésekkel komoly változást hozhatnak, és nem csak a gumiszabványban, hanem a szállításban is, és abban, hogy minden csapat a lehető legnagyobb odafigyelésben részesül. Számos dologban a Bridgestone-nál ezt nem tapasztalhattuk, de az mindenképpen jó, hogy az átállás teljesen zökkenőmentes volt. Úgy vélem a gumikérdés egy igazán izgalmas dolog lesz ebben az évben, és több kiszámíthatatlan verseny lehet idén, ami kedvez a nézőknek is. Gondoljunk csak vissza 2005-re, amikor a gumicserét betiltották, és az hogyan befolyásolta a versenyeket, vagy a Kanadai Nagydíjakra, amikor a gumik egyszer csak elfogytak. Ezek a legjobb versenyek. De még mindig úgy gondolom, a legjobb pilóta fog nyerni, és a versenypályán is valódi csatákat vívunk, és ez fantasztikus lesz. 

K: Mit gondolsz, a 2011-es szabályváltozások izgalmasabbá teszik majd a versenyeket?

JB: Határozottan azt gondolom, hogy érdekes versenyek lesznek. Az előző évre visszaemlékezve, voltak olyan vélemények, hogy egy jól időzített biztonsági autós fázissal versenyt lehet nyerni a középmezőnyből. Ilyen végül nem történt. Szerintem a még több kiszámíthatatlan verseny jó lesz a rajongóknak, de továbbra is úgy vélem, hogy a legjobb pilótát, és a leggyorsabb autót fogja először leinteni a kockás zászló. 

K: Könnyű lesz kezelni a sok gombot a kormányon? Mivel ott lesz a KERS és az állítható hátsószárny gombja is.

JB: Egyértelműen több lesz, és én sok lehetőséget látok benne. Eligazodom a kormányon lévő sok gomb között, és minden pilóta hozzá szokik majd. Még nem próbáltam ki minden új játékot a pilótafülkében, de mindent időben megtanulok majd kezelni.       

         

 

szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 mclaren button formula 1 jenson