2011. már 19.

Ecclestone főműve - a Concorde sztori (4. rész)

írta: FormaNet
Ecclestone főműve - a Concorde sztori (4. rész)

Az ötödik Concorde egyezmény 1998.

 Végül a pénz szava döntött. A három csapat (ha nem akart elesni a bevételektől) a többiekhez hasonlóan kénytelen volt aláírni az új egyezményt, ami eredetileg 1998-2002 között szabályozta volna az F1 pénzügyeit, végül az összes alakulat egyetértésével ez 2007-re módosult.
 
 
Bernie Ecclestone-t a felszínre került ellentétek újabb vállalkozásokra ösztökélték, hogy az F1 bevételei minél szerteágazóbbak - és ezáltal a külső „érdeklődők” számára még átláthatatlanabbak - legyenek. Miután az FIA-nál sikerült 1997-ben elérnie, hogy 100 évre megkapja a Formula-1 kereskedelmi jogai feletti ellenőrzést, kettéválasztotta a televíziós közvetítéseket és a kereskedelmi tevékenységeket, és a FOA mellett megalapította a kétezres évek első felében a FOM-ot (Formula One Administration), mely cégen keresztül bonyolódnak a mai napig a televíziós közvetítések. A megállapodás értelmében Ecclestone 15 éven keresztül meghatározott összeget (15 millió dollár) fizet az FIA-nak, amely kötelezettség egy év múlva (2012-ben) lejár.
 
A SLEC cég (amit Ecclestone 1997-ben alapított - papíron az akkori felesége volt a tulajdonosa - , majd a részvények egy részének (50%) eladásával hatalmas összegre, 1.65 milliárd dollárra tett szert), kvázi alvállalkozóként szintén szerepet kap a közvetítések szervezésében. A közvetítési jogok 100 éves terminusa fölött ugyanis a SLEC rendelkezik. A cég először a német EM TV tulajdonába került (sőt 2001-ben Ecclestone újabb 25 százalékot adott el), majd amikor a vállalt tönkrement, másfél milliárd dollárért a szintén német Kirch média birodalom birtokába került. 
Ez azonban a részvények 75 százalékát jelenti, a maradék 25 százalék pedig Ecclestone másik cégének kezében van, így kissebségi tulajdonosként is irányítani tudja a pénzügyi folyamatokat.
A Kirch a Formula-1-es közvetítéseket egy fizetős csatornán (Premier) szerette volna folytatni, ami tovább mélyítette a pénzügyi gondokat, hiszen a csapatok szponzorai kisebb reklámértéket láttak abban, ha csak korlátozottan hozzáférhetőek a futamok.
 
(2010-ben komoly botrány alakult ki a 2002-ben tönkrement Kirch részvények 2006-os felvásárlása kapcsán, mert egyes állítások szerint egy stróman cégen keresztül, bizonyos megvesztegetéssel - ötven millió dollár -alulértékelve, egy Ecclestone-hoz közeli cég próbálta megszerezni a részvények nagy részét, a komoly banki adóságokkal küszködő vállalkozástól. Az ügyben a Formula-1 is vizsgálódik, eredmény egyelőre még nincs.)
 

A csapatok egy része ultimátumot adott át Ecclestone-nak, így végül törölték azt az elképzelést, hogy fizetős csatornára vigyék a közvetítéseket.
Elvileg a megállapodás módosítására 2007-ig nem volt lehetőség ám a csapatok nyomosára minden bizonnyal bekerülhettek titkos kiegészítések, amelyek az istállók számára kedvezőbb pénzügyi elosztást jelenthettek. A kisebb csapatok pénzügyileg csak nagyon nehezen tudták tartani a lépést, hiszen az elosztás során az eredményeik miatt minimális támogatást kaphattak, ami egy ördögi kör volt, hiszen a fejlesztésekre így jóval kevesebb pénz állt rendelkezésükre, ami tovább rontotta az esélyeiket.
Ecclestone számára mind inkább világossá vált, hogy az istállók összefogása nagyon komoly erőt képviselhet vele szemben.
 
Hatodik Concorde egyezmény 2009
 
2004-ben Ecclestone ajánlatott tett a csapatoknak, az előzőleg megkötött egyezmény három évre történő meghosszabbítása kapcsán. Az ajánlat 260 millió dollár bónusz kifizetést tartalmazott egyenlő részletekben három év alatt, cserébe a megállapodás aláírásáért. Ebben az évben az új egyezményt csak a Ferrari, a Jordan, a Red Bull és a Williams írták alá. 2006-ban a FOCA-n kívüli csapatok, a Grand Prix Manufactuers Association irányítása alatt egy szándéknyilatkozatot jutattak el Ecclestone-hoz, melyben rendezni kívánták az F1 kereskedelmi jogait, és tárgyalásokat kezdeményeztek, ám ezek a tárgyalások számtalan ponton kisiklottak. 
A 2008-as szezonban nem volt minden csapat által aláírt Concorde megállapodás. Még abban az évben létre jött egy egységes érdekvédelmi szervezet, ami mind a tíz induló csapatot magába foglalta, ezzel megalakult a jelenleg is működő FOTA. Így már a közös érdekérvényesítés eredményeként sikerült tető alá hozni a megállapodást (a BMW nem írta csak alá), ami nem bizonyult stabilnak. 
 
Hogy megőrizzék az F1 pénzügyi stabilitását (és főleg, hogy kifogják az alakulatok vitorlájából a szelet), a további pénzügyi követelések kapcsán, a gazdasági világválságot is indokként használva, az FIA akkori elnöke, Max Mosley 2009. nyarán költségplafon bevezetését szorgalmazta. 
Ez az ötlet a száguldó cirkusz történelmének legnagyobb botrányához vezetett, ami felvetette a széria kettészakadásának lehetőségét is. 
A krízis végül kompromisszumos megoldással rendeződött, de a végkimenetel szempontjából Mosley nem tudta megerősíteni sem az általa irányított testület, az FIA helyzetét, sem saját pozícióját, így az őszi tisztújításon inkább nem szállt harcba az elnöki székért.
 
                                                                           
Az FIA új elnöke, a Ferrari egykori csapatfőnöke, Jean Todt lett.
A felek végül megállapodtak, és három évre ismét rögzítették a Formula-1 pénzügyi rendszerét, de a kompromisszumok tekintetében az a megállapodás minden bizonnyal nem lesz tartós, és a 2012-es lejárata után komoly változásokra készülhetnek a száguldó cirkusz szereplői.
 
 
Az új Concorde egyezmény előjátéka
 
Sokan teszik fel manapság azt a kérdést, vajon az idén 81 éves Bernie Ecclestone, miért nem vonul már vissza, mi motiválja még mindig a brit üzletembert. Erre talán még ő sem tudna pontos választ adni, de egyszer azt nyilatkozta, hogy nem kizárt, hogy a paddockból viszik majd el koporsóban. Feladata mindenesetre van a porondmesternek, és talán azt is érzi, hogy a 2012. december 31-én lejáró hatodik Concorde egyezmény megújításához minden taktikai és diplomáciai érzékére szüksége lesz, és ez olyan feladat, amit nem nagyon tudna más megoldani. Jelenleg, két évvel az egyezmény lejárta előtt minden érdekelt szemben áll bizonyos tekintettben mindenkivel. 
Az irányító testület, az FIA kényszerhelyzetben van, miután jövőre lejár az a fizetési kötelezettség, ami alapján évi több millió eurót köteles Ecclestone fizetni, cserébe az 1997-es megállapodásért, ami az F1 kereskedelmi jogait 100 évre a porondmesternek adta. Bernie Ecclestone nem hagyott kétséget a felől, hogy a lejárat után egy fillért sem fizet az FIA kasszájába. 
Az FIA tehát jelentős forrásoktól esik el, ami zavart okozhat a működésében. Jean Todt és csapata keresi a megoldást, hogyan tudna a kereskedelmi és televíziós közvetítések bevételeiből továbbra is részesülni.
A csapatok szövetsége, a FOTA jelentősen emelni szeretné a részesedést a bevételekből, ami megfelelő összefogással talán elérhető lehet, és egy ellenszéria rémével – aminek a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo az élharcosa – igyekeznek nyomás alatt tartani a fehér lovagot. Az FIA és a csapatok egy része között sincs minden rendben. Elsősorban technikai kérdésekben van nézetkülönbség, leginkább az újabb "turbókorszak" 2013-as bevezetése kapcsán. (érdekes párhuzam, hogy az első Concorde megállapodáskor szintén hasonló technikai problémák is fokozták a feszültséget az F1-ben)
Ennek tükrében tehát elmondható, hogy a versengés és a küzdelem az elkövetkező két évben nem csak a pályákon zajlik majd, hanem komoly sportpolitikai és sportdiplomáciai csatákra lehet számítani a színfalak mögött is. 
Egy dologban azonban biztosak lehetünk. Mr. Ecclestone komolyan felkészül a csatákra, és talán már most nekilátott az előkészületeknek, hogy az oszd meg és uralkodj elvét segítségül hívva, ismét nyertesen kerüljön ki a végső ütközetből.
 
Berni Ecclestone tehát az elmúlt több mint harminc évben, a saját érdekeit folyamatosan szem előtt tartva a Formula-1 legbefolyásosabb embereként mérhetetlen vagyonra tett szert, ám érdemei a modern F1 kialakítása kapcsán elvitathatatlanok. A 21. század minden vonatkozása a pénzről szól, és a száguldó cirkusz a világ legdrágább sportjaként Ecclestone bábáskodása nélkül nem tartana ott, ahol tart. A saját gyarapodásával a szériát is jelentősen gyarapította, kihasználva minden jogi és gazdasági kiskaput. Ha kellett a tárgyalóasztal mindkét oldalán hangosan érvelt, ezzel létre hozva a Formula-1 birodalmat. Nekünk, szurkolóknak számtalan fenntartásunk ellenére is egy dolgot tudomásul kell vennünk. A 81 éves brit üzletember, Bernard Charles Ecclestone nélkül sokkal szegényesebb lenne szeretett sportunk.
 
Vége

 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória 
Szólj hozzá

f1 formula 1 egyezmény concorde fia bernie ecclestone fota fom