2011. már 24.

Formula album - Ausztrál GP

írta: FormaNet
Formula album - Ausztrál GP

Óriási várakozás előzi meg a hétvégén megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíjat, és ennek oka nem csupán az eltolt szezonkezdés.

Idén ismét sok újdonsággal találkozhatunk, ami szintén fokozza a szezonnyitó izgalmait, mindemellett unalomba fulladt ausztrál futamot nehéz lenne találni az emlékek között, és éppen ezért az egyik legkedveltebb helyszínek közé tartozik az 5303 méteres városi pálya.
A pilóták imádnak a festői szépségű Albert Parkban versenyezni, és nem csak az előzési lehetőségekben gazdag vonalvezetés miatt, de az ausztrál közönség rajongása is óriási hangulatot varázsol Melbourne utcáira. A helyszínre kilátogató autósport kedvelők egyébként nem csak a király-kategória mezőnyének szurkolhatnak, hiszen a versenyhétvége programjához hozzátartozik a Formula5000, olyan csapatokkal mint a McLaren, Lola, McRae vagy éppen a Chevron. Ezen kívül 2008 után újra visszatér Porsche Carrera Kupa, valamint V8 Supercars sorozat is ellátogat az Albert Parkba. Közkedvelt ausztrál hírességek is edzenek már hétfő óta, hogy a Lexus Celebrity Challenge keretein belül, a hétvége minden napján szórakoztassák hazai közönségüket. A celebek Lexus CT200h hibridhajtású kocsikkal csapnak össze.
Végül, de nem utolsósorban a Red Bull Race Off premierjén négy ausztrál versenyző küzd meg egymással, egy speciálisan átalakított Renault Mégane Sport 250S-el. Az ex f1-es pilóta David Coulthard, a Toro Rosso jelenlegi tartalékja Daniel Ricciardo, a V8 Supercars csillaga Rick Kelly, és a motorversenyző Robbie Maddison izgalmasnak ígérkező csatáját láthatja majd a nagyközönség.
 
Rick Kelly, Daniel Ricciardo, Robbie Maddison, David Coulthard
 
Látványos betétversenyekben tehát nem lesz hiány, a főszereplő azonban az immár 27. alkalommal megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíj, ami 1985-ben került be a száguldó cirkusz körforgásába, és azóta egyszer sem marad ki a versenynaptárból.
 
1995-ig Murray-folyó torkolatánál fekvő Adelaide utcai pályáján versengett a mezőny, ami 16 szezonon keresztül mindig az évadzáró futamnak adott otthont, így nem egy alkalommal itt avatott világbajnokot a széria. Adelaide f1-es szereplését nem kerülték el a hatalmas-, sőt halálos balesetek sem, mindemellett mai napig rekordernek számít a legrövidebb versenyek ranglistáján, ugyanis 1991-ben a hatalmas felhőszakadás miatt mindössze 14 kör után intették le a futamot, melyet az első rajtkockából induló Ayrton Senna nyert meg.
 
Adelaide – Az első verseny (1985. november 3.)
Az idény utolsó versenyén a világbajnokság szempontjából már csak a konstruktőri cím volt kérdéses, ami a Ferrari és a McLaren csatájából végül az utóbbi csapat végső győzelmét hozta. A wokingiak pilótája, Alain Prost már két versennyel előbb, az Európai Nagydíjon (Brands Hatch) elért negyedik helyével begyűjtötte első bajnoki címét. A ferraris Michele Alboreto végül 20 pontos lemaradásban lett második francia riválisa mögött, ám a teljesen ismeretlen adelaide-i pályán egyikőjük sem tudott pontot szerezni, sőt még a teljes versenytávot sem sikerült teljesíteniük.
 
Az időmérőn a Lotus ifjú tehetsége, Ayrton Senna szerezte meg a pole pozíciót, a két williamses pilóta, Nigel Mansell és Keke Rosberg előtt, és csak őket követte Prost és Alboreto.
A rajtot Mansell kapta el a legjobban, ám néhány kanyar után összeakadt az őt üldöző vehemens brazil titánnal, így versenyének nagyon gyorsan vége lett. Senna sem tudta élen tartani autóját, és hamarosan már Keke Rosberg vezette a sort, aki végül meg is nyerte a futamot annak ellenére, hogy háromszor is bokszlátogatásra kényszerült. A Lotusban ülő üldözője mindent elkövetett, hogy ezt megakadályozza, de túlzott rámenőssége végül csak a vesztét okozta. Senna az egyik támadásnál beáldozta első légterelőjét, ami egy nem tervezett bokszkiállást eredményezett, majd a 62. körben a motor is megadta magát.
Prost csapattársa, az utolsó versenyét teljesítő Niki Lauda csak a 16. helyre rajtolt, de két kör erejéig még a versenyt is vezette. Fékhiba miatt azonban megcsúszott, falnak ütközött, így a háromszoros világbajnok 20 körrel a leintés előtt kényszerült búcsút inteni f1-es éveinek.
A világbajnok Alain Prost motorhiba miatt, ferraris riválisa, Alobreto pedig váltóprobléma szintén feladta a küzdelmet, és még jónéhány kolléga csatlakozott hozzájuk, ugyanis a 25 fős mezőnyből mindössze nyolcan látták meg a kockás zászlót.
Rosberg mögött a két Ligier Renault szelte át a célvonalat Jacques Laffitte és Philippe Streiff sorrendeben. Streiffnek ez volt az első, és egyben utolsó pezsgőzése a dobogón. 
 

 
1996-ban költözött át a széria Melbourne szívében lévő Albert Parkba. Az adelaide-i aszfaltcsíktól eltérően, a melbournei létesítmény általában (2006 és 2010 kivételével) az idény legelső futamát rendezhette. Az első két melbourne-i futamon Damon Hill diadalmaskodott, az elmúlt 15 idényben pedig összességében tíz versenyző is felállhatott a dobogó legfelső fokára, közülük legtöbbször (négyszer) Michael Schumacher. A legutóbbi két alkalommal Jenson Button aratta le a babérokat. A brit pilóta 2009-ben a Brawn GP legelső futamán pole-ból indulva diadalmaskodott, tavaly pedig a vizes aszfaltnak-, és egy megfelelő kerékcsere taktikának köszönhetően szelte át elsőként a célvonalat.
 
Melbourne – Az első verseny (1996. március 10.)
 
1996-ban nem csak az első verseny, de az egész szezon is az újonc Jacques Villeneuve parádés teljesítményéről szólt, és bár a Williamsnél debütáló kanadainak végül nem sikerült legyőznie csapattársát, Damon Hillt, de kettőjük bajnoki címért vívott csatáját egészen a szezonzáró Japán Nagydíjig kísérhették végig a széria szerelmesei.
 
Villeneuve IndyCar bajnokként érkezett a száguldó cirkuszba, és bemutatkozása nem is sikerülhetett volna szebben. A teljesen ismeretlen pályán elhappolta rutinos csapattársa elől a pole pozíciót, a második sorból induló ferrarisoknál (Michael Schumacher és Eddie Irvine) pedig több mint fél másodperccel tudott jobb időt futni a kvalifikáción.
A 25 éves újonc a rajt után is maga mögött tudta tartani ellenfeleit, brit csapattársával szoros csatát vívtak, de a zseniális kanadai nagyon jól bírta a nyomást. Valószínűleg a futamot is megnyerte volna, de a leintés előtt nyolc körrel olajszivárgás miatt problémái adódtak, aminek következtében lelassult, így Hill meg tudta előzni. (Ha Villeneuve autója nem hibásodik meg, akkor úgy nyerhette volna meg legelső f1-es futamát, hogy pole-ból indult, és a verseny leggyorsabb körét is Ő jegyezte. Ez eddig még senkinek nem sikerült a sportág történelmében.) Végül a második helyen ért célba, a dobogó legalsó fokára pedig Eddie Irvine állhatott fel. Az első melbournei futam nem csak Villeneuve berobbanásáról, de egy igen látványos, ám szerencsés balesetről is emlékezetes maradt. A start után, a hármas kanyarban David Coulthard megcsúszó McLarenje csúnyán eltrafálta Martin Brundle autóját. A sárga Jordan Peugeot a levegőbe emelkedett, majd fejjel lefelé landolt, és csúszott a homokágyba. Brundle csodával határos módon sértetlenül megúszta az esetet, ám kocsiját darabokban szállították el a pályamunkások. 
 


F1 - Best of Australian GP 1996 - MyVideo

 

A hétvége menetrendje magyar idő szerint:

Péntek:

első szabadedzés: 2.30-4.00

második szabadedzés: 6.30-8.00

Szombat:

harmadik szabadedzés: 4.00-5.00

időmérő: 7.00

Vasárnap:

futam: 8.00

 

szöveg: FormaNet, Varga Viktória

  

Szólj hozzá

történelem f1 park formula 1 albert melbourne adelaide ausztrál nagydíj