25 évvel ezelőtt volt az F1 történelmének egyik legszorosabb befutója - Senna - Mansell
1986-ban ezen a napon Ayrton Senna és Nigel Mansell a Spanyol Nagydíjon 0.014 másodperces különbséggel haladt át a célvonalon, amely a Formula-1 egyik legszorosabb befutójaként írta be magát a történelemkönyvekbe.
Az 1986-os szezon több szempontból is emlékezetes maradt, hiszen ekkor debütált a király-kategóriában a Magyar Nagydíj, mindemellett olyan legendás nevek küzdöttek a bajnoki címért, mint Alain Prost, Nigel Mansell, Nelson Piquet, és Ayrton Senna. Közülük hárman: Prost, Mansell és Piquet még a szezonzárón is esélyesek voltak a trófeára. Végül Alain Prost két pontos előnnyel nyerte meg második világbajnoki címét Nigel Mansell előtt, míg a brit csapattársa, Piquet mindössze három pont hátrányban lett harmadik a tabellán.
A Williamsben ülő Mansell 1986. április 13-án Jerezben egy hajszállal csúszott le a dobogó legfelső fokáról, ami az akkori pontrendszer szerint három pontot jelentett, így tulajdonképpen azt is mondhatjuk, hogy 14 ezredmásodpercen múlott Mansell világbajnoki címe.
A Spanyol Nagydíj négy év kihagyás után került vissza a száguldó cirkusz versenynaptárába, egy új helyszínnel, a Sevilla közelében fekvő jerezi versenypályával. Az 1986-os szezon második versenyhétvégéjén Ayrton Senna Lotusza szerezte meg a pole pozíciót, az ismeretlen 4.218 kilométer hosszú ringen. Senna a kvalifikáción majd egy másodperccel verte két williamszes riválisát, Nelson Piquet-t, és Nigel Mansellt, mögülük pedig a két McLaren rajtolhatott Alain Prost és Keke Rosberg sorrendben.
A rajtot Senna kapta el a legjobban, míg Mansell üzemanyag spórolósra fogta versenyét (ebben az évben ugyanis szigorodtak az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó szabályok, ami Williams Honda motorjainak nem jött jól), és egy ideig csak az ötödik helyen autózott. Nagyjából a versenytáv felénél azonban már maga mögé utasította az előtte haladó két McLarent, majd megelőzte második helyen álló csapattársát, Nelson Piquet-t, a 39. körben pedig átvette a vezetést.
Mansell 23 körön keresztül vezette a Spanyol Nagydíjat, de a nagy hajszában túlságosan elkoptatta az abroncsokat, így Senna a 62. körben visszaelőzte williamses riválisát, akit még egy lassú defekt is hátráltatott, így nem sokkal ezután kénytelen volt kiállni a bokszba.
Mindössze nyolc kör volt hátra a 72 körös futamból, amikor Mansell csak a harmadik helyre tért vissza Prost mögé, nem kevesebb, mint 20 másodperccel lemaradva az élen száguldó Lotusztól.
A britek oroszlánja ekkor óriási hajrába kezdett, először leküzdötte a McLarent, és az utolsó előtti körre 5.3, majd a következőben már 1.5 másodperce faragta hátrányát. A célegyenesben még talán meg is előzte a fekete-arany Lotust, de a célvonalat végül másodikként szelte át.
„A verseny után Prost odajött hozzám és bocsánatot kért. Azt mondta: Azt gondoltam, hogy Senna mindkettőnknek túlságosan messze van ahhoz, hogy elkapjuk. Ha tudtam volna, hogy meg tudod csinálni, akkor segítettem volna” – írta később Mansell önéletrajzi könyvében.
Persze Alain Prost valószínűleg a szezon végére már nem bánta, hogy Jerezben nem engedte el könnyedén riválisát, hiszen ebben az esetben most egy trófeával kevesebb sorakozna a francia gyűjteményében.
szöveg: FormaNet, Varga Viktória