2011. máj 12.

Így pontozunk mi - Török GP

írta: FormaNet
Így pontozunk mi - Török GP

A FormaNet magazin „így pontozunk mi” sorozatában minden egyes nagydíjat követően górcső alá vesszük a top10-es listát, és részben szubjektíven pontozzuk a versenyzőket. Elsősorban a futamon nyújtott teljesítményük tükrében, de természetesen olykor egyéb körülményeket sem hagyunk figyelmen kívül. Mivel ez csak a mi véleményünk, így kíváncsian várjuk az olvasók pontjait is, egy 1-10-ig terjedő skálán.
 
Az 1-esen nálunk most Michael Schumacher és Pastor Maldonado osztozik, így hozzájuk - és persze saját magukhoz - viszonyítva értékeljük a pontszerzőket. A szívünk szakad meg, de most ez van. Most maga Michael Schumacher sem takarózott semmiféle magyarázkodással sem a kvalifikációt, sem a versenyt követően, így törökországi hétvégéje nagyjából értékelhetetlen. Legalábbis csapattársához viszonyítva, illetve annak tükrében, hogy mindhárom szabadedzés ennél jóval kecsegtetőbb formát ígért. A versenytempója most sem volt rossz, de a döntő pillanatokban most elbaltázta, és tegyük hozzá, hogy manapság a német legendának még csak szerencséje sincs. Ugyan jókat csatázott ezen a futamon is, de sajna többet előzték Őt, mind fordítva... Pastor Maldonadóra pedig nem is nagyon érdemes most szót (betűt) fecsérelni. Míg a jó öreg Barrichello vért izzad minden nagydíjon, hogy a pontszerezők közelébe férkőzzön, addig az újonc folyamatosan plusz munkával látja el szerelőit, és egyelőre nem tudta még felvenni a király-kategóriához méltó ritmust.
 
1. Sebastian Vettel 10/10
A Maximális pontszám nem is lehet kérdés Vettel osztályzásakor, hiszen ilyen simán pole-t szerezni, majd az eddigi négy verseny harmadik futamgyőzelmét is behúzni, nem sok pilótának sikerült még a Formula-1 több mint hat évtizedes történelme során. Nem csoda, hogy lassan már mindenki csak azt tippelgeti, hogy a riválisok vajon már a Hungaroringen elővehetik zsebkendőiket, és sirathatják idei vb trófeájukat, vagy (az optimistább verzió) netán elhúzódik a nyári szünet utánra a bajnokavatás. Én személy szerint nem tartom valószínűleg ezt az utóbbi változatot, inkább csak reménykedem, mint ahogy Vettel pénteki zúzdája után valószínűleg reménykedtek a többiek is egy gyengébb hétvégében. Az eredményt pedig mindenki látta: megalázó győzelem a kvalifikáción, és a versenyen egyaránt. Seb eddig mindössze három teljes szezont húzott le a király-kategóriában, ennek ellenére (ha jól számolom) már csak két olyan helyszín van a versenynaptárban (persze az indiai pálya nem számít ide, hiszen még nem is volt alkalma bizonyítani), ahol nem pezsgőzött még a dobogó valamelyik fokán, és ebből több mint a felén természetesen a legtetején is.
 
2. Mark Webber 10/8
Az utolsó körökben remek támadást indított megérdemelt második helyéért Fernando Alonso ellen, így végeredményben leszállította a tőle elvárt eredményt csapatának.
Hogy az időmérőn vajon tudott volna a többiekkel ellentétben jobb kört futni csapattársánál? Vagy jobban járt, hogy őt is spórolósra fogták? Ezt nyilván sosem tudjuk meg. Az viszont tény, hogy a rajtja nem sikerült fényesen (poros oldalról indult), és a verseny több mint ötven százalékában csak a harmadik helyen autózott, előbb Rosberg, majd Alonso mögött. És az is tény, hogy az eddigi négy nagydíjon egyszer sem tudta legyőzni kollégáját sem az időmérőn, sem pedig a versenyen.
 
3. Fernando Alonso 10/9
Igaz, hogy a futam végén már nem bírta tartani a DSR zóna előnyét, és a frissebb abroncsokat élvező 2-es számú Red Bullt, ám idei első dobogós helyét nagy részben zseniális képességeinek köszönhette. Hiszen mindenkinek nyilvánvaló, hogy jelenleg közel nem az övé a leggyorsabb autó, sőt a péntek és a szombati nap is azt mutatta, hogy már nem csak a Red Bull és a McLaren, de még a Mercedes is esélyesebb, mint a Ferrari. Ennek ellenére azokban a pillanatokban, amikor erre szükség volt, a Mercedes és a McLaren párosából is sikerült egyet-egyet maga mögé utasítania. Ennek köszönhetően egy újabb reményteli ötödik rajtkockából vághatott neki versenyének, amelyen egyre előrébb verekedte magát, és több mint húsz körön keresztül még a második helyre is esélyes volt. Ezzel szemben csapattársa pontot sem szerzett, így jó versenytempó ide-vagy oda, Alonso Isztambulban bizonyította, hogy a maranellói gárdából egyelőre ő a legerősebb láncszem. Vettelhez hasonlóan, eddig a spanyol is mind a négy versenyhétvége szombati napján verte ferraris kollégáját, bár szegény Massát még az ág is (és saját szerelői is) húzza lefelé mostanság.
 
4. Lewis Hamilton 10/7
A brit versenyzőnek nem volt könnyű hétvégéje. Miután Kínában sikerült letaszítania trónjáról a mezőny legifjabb bajnokát, így a háromhetes szünet előtt nagyjából mindenki a McLarent kiáltotta ki, a Red Bull dominanciától unalmas versenyévad felmentő seregének. Hamilton azonban csak a negyedik rajtkockát tudta megszerezni az időmérőn, majd az első körben hibázott, így két pozíciót is veszített. Ezután csapattársával volt elfoglalva, közben pedig egyre nagyobb hátrányba kerültek az első háromtól. Később egy problémás kerékcserénél is sok időt veszített, de ez tulajdonképpen nem változtatott a helyzetén, mert összességében nem volt veszélyes a dobogóért küzdő trióra. Persze ez nem feltétlen az ő sara, többek között a wokingiaknak nem sikerült megtakarítaniuk egy-egy garnitúra lágy gumit, míg a riválisok közül néhányan élni tudtak a lehetőséggel.
 
5. Nico Rosberg: 10/8
Nico Rosberg most akár a hétvége hőse is lehetne, ha a W02-es versenytempója is elérte volna azt a szintet, amit egy-egy gyorskörön produkált. A német nem csak a szabadedzéseken és az időmérőn brillírozott, de a rajtot is nagyszerűen elkapta, és ezután öt körön keresztül a második helyen száguldozhatott. Az előzési zónában támadó Red Bull ellen azonban még nem tudta felvenni a kesztyűt, sőt ezután Alonsóval szemben is csak két DSR zónát „élt túl”. Csapata más gumitaktikát választott, mint legfőbb riválisai, hiszen Rosberg másodjára is kemény gumit kapott, ami nem bizonyult annyival tartósabbnak, hogy ebből egy elhúzott bokszkiállást tudjanak eszközölni, így a pilóta inkább bukott ezzel a stratégiával. Végül a Kínai Nagydíj után újra az ötödik helyre hozta be autóját, ami tulajdonképpen nem egy elvetendő eredmény, ugyanakkor - az előző napok tükrében - kicsit talán többet vártunk…
 
6. Jenson Button 10/7
Hamiltonhoz hasonlóan, ő is ott fejezte be versenyét, ahonnan elindult, vagyis a 2009-es bajnok sem tudott emlékezetes versenyt futni Törökországban. Valószínűleg az is enyhe vigasz Button rajongók számára, hogy kedvencük akadályozta meg Vettelt abban, hogy rajt-cél győzelmet könyveljen el vasárnap délután. Kitolt kerékcsere taktikája miatt ugyanis egy kör erejéig vezethette a versenyt, persze végül ez a stratégia lett a veszte is, hiszen a gumigyilkos pályán még ő sem tudta kamatoztatni abroncskímélő vezetési stílusát. Míg a többiek négyszer álltak be szerelőikhez, addig Button mindössze háromszor látogatta meg a bokszutcát, így először negyedik helyét kellett átengednie csapattársának, majd az ötödik helyet sem tudta megtartani Rosberggel szemben. A versenyen egész jókat csatáztak Hamiltonnal, de ennél többre nem nagyon emlékszem a brit versenyéből.
 
7. Nick Heidfeld 10/5
Érdekes, hogy éppen Heidfeld lett a hetedik a futam végén, főleg ha azt nézzük, hogy egész hétvégén a csapattársa mögött „kullogott”. Az időmérő elején annyira kicentizte gyorskörét, hogy majdnem el is vérzett már a Q3-ban, ezután a verseny elején kezére játszott Petrov-Schumacher kakaskodása, majd ezután már csak saját tempóját autózta, és begyűjtött néhány értékes pontot.
 
8. Viatlíj Petrov 10/6
Abban már egy ideje biztos vagyok, hogy Petrov nem egy unalmas fickó. Kellően agresszív, és cseppet sem szívbajos, legyen előtte egy Schumacher, vagy éppenséggel saját csapattársa. Tavalyi tökéletlenségén továbbra is van még csiszolnivalója, és bár az időmérőn most is gyorsabb volt Heidfeldnél, illetve a verseny nagy részében jobb pozícióban volt német csapattársánál, de a rajtja nem sikerült tökéletesen és végül csapaton belül is kikapott.
 
 
 
9. Sebastien Buemi 10/8
Ha ezt a formáját állandósítaná a svájci pilóta, akkor nem is lenne kérdéses Mark Webber valamikori utódjának kiléte a nagytestvérnél. A házon belüli csatát eddig egyébként is Buemi vezeti, de Isztambulban kimagaslóan jól szerepelt. A kvalifikáción ugyan csak a 16.rajtkockát sikerült megkaparintania, ám a versenyen egy igazi harcost láthattunk. Még majdnem a 7. hely is meglett, de a használt abroncsokon ( Buemi is csak három kiállásos taktikán volt) az utolsó négy körben már nem tudta maga mögött tartani a két Renault-t. Mindemellett volt néhány szép előzési manővere, és nem utolsósorban (ha nem számítjuk bele a Saubertől kapott ajándékpontokat Melbourne-ben) a Toro Rosso idei legjobb eredményét szállította.
 
10. Kamui Kobajasi 10/8
Nem tudok rá mást mondani, ez a srác egy őrült zseni, és a pályán egy igazi showman. A kvalifikáción műszaki probléma egyetlen egy gyors kört sem tudott futni, de az FIA engedélyével felsorakozhatott a rajtrács legvégére. A szombat délutáni szerencsétlenség persze azt is jelentette, hogy egy halom új Pirelli állt rendelkezésére. Na nem mintha ennek olyan nagy jelentősége lett volna az első kör első kanyarjainál, amikor a japán máris öt pozícióval feljebb ugrott. A többséggel ellentétben ő is a három kerékcserét, és mellette a mindent vagy semmit megoldást választotta. Az eredmény pedig a Top10.

  

szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

szubjektív f1 formula 1 törög nagydíj