2011. máj 14.

A Concorde egyezmény kétélű fegyver - a négy legbefolyásosabb csapat az F1 jövőjéről tárgyal

írta: FormaNet
A Concorde egyezmény kétélű fegyver - a négy legbefolyásosabb csapat az F1 jövőjéről tárgyal

Tovább folytatódik a helyezkedés a Formula-1 gazdasági és tulajdoni helyzetét illetően, és a nyilatkozat-háború is egyre több résztvevővel egészül ki. Ezen a hétvégén - mint arról már a múlthéten írtunk - ülésezik a négy leggazdagabb, és ezáltal legbefolyásosabb csapat, hogy megvitassák a kialakult helyzetet, és nem utolsó sorban, a Formula-1 esetleges új tulajdonosi struktúrájáról is tárgyaljanak.

 
Az ügy kiemelt jelentőségű, így nem véletlen, hogy a csapatok a legmagasabb szinten képviseltetik magukat. A Ferrari részéről Luca di Montezemolo elnök, a Red Bull Racing részéről Dietrich Mateschitz, az energia italgyártó cég tulajdonosa, a Mercedes GP részéről Dieter Zetsche, az autókonszern vezetője vesz részt a tárgyaláson. A McLaren egyelőre nem fedte fel képviselője kilétét, de azt tudni lehet, hogy Martin Whitmarsh csapatfőnök, aki a FOTA (csapatok érdekvédelmi szövetsége) elnöki tisztét is betölti, nem lesz ott a tárgyaláson. Ennek talán egyelőre taktikai okai lehetnek, bár a Török Nagydíj hétvégéjén Whitmarsh a FOTA elnöki minőségében kijelentette, hogy támogatná az alakulatok tulajdon szerzését a Formula-1-ben. 
 
A tét óriási. Az elmúlt hetek egyik fő híre (a News Corp és a Ferrarihoz közeli Exor vételi ajánlatának lehetősége) arra ösztönözte a csapatokat, hogy minél hamarabb tárgyalásokat kezdjenek az esetleges új vevővel, hogy amennyiben realitása lesz a tulajdonos váltásnak, úgy ebben ők is ki tudják venni a részüket.
 
A helyzet jelenleg még meglehetősen kaotikus, hiszen Bernie Ecclestone, és részben a tulajdonosi befektető csoport, a CVC is megerősítette, hogy a sport nem eladó. Azt gondolhatnánk, hogy ez rövidre is zárja a különböző spekulációkat, ám ez ennél sokkal bonyolultabb. Ha ugyanis az istállók számára kedvező lehetőség adódik az F1 felvásárlására alakuló konzorciummal való együttműködésre, úgy a 2012-ben lejáró Concorde egyezmény meghosszabbítása veszélybe kerülhet. A Concorde egyezmény nem csupán a száguldó cirkusz pénzügyi viszonyait, az elosztás rendszerét szabályozza, hanem jogi keretet ad a csapatok részvételének a cirkuszban, mégpedig úgy, hogy megtiltja az istállóknak a versenyek bojkottját. Ez leegyszerűsítve annyit tesz, hogy az istállók az elfogadott feltételek megléte mellett, kötelesek minden versenyen felállni a rajtrácsra. Ez az egyezmény azonban 2012 év végén lejár, így kieshet Ecclestone kezéből az a fegyver, amivel versenyzésre kényszerítheti a résztvevő alakulatokat. Ha pedig nincs verseny, akkor hiába a 100 évre megváltott jogdíj, nem lesz kinek eladni a futamokat, a közvetítéseket, és a reklámokat.
 
Nagyon jól tudják ezt az alakulatok, és a News Corp/Exor cégekkel fémjelzett alakuló konzorcium vezetői is, nem véletlen, hogy éppen most jelentkeztek vásárlási szándékukkal. A cégcsoport a F1-en belül komoly támogatóra talált a Ferrari elnökének személyében, vagy talán nem is találták, hanem felkérték erre a szerepre, hiszen a gazdasági függés a Fiat kapcsán teljesen egyértelmű.
Montezemolo 2009 óta kisebb szünetekkel folyamatosan egy szakadár széria létrehozásával próbál nyomást gyakorolni mind az FIA-ra, mind a FOM vezérre. Legutóbb éppen tegnap, a megbeszélések előtt tett igen nyomatékos utalást erre. Eddig a cirkuszon belül nem talált erős támogatókra, de a jelenlegi gazdasági szükségállapot jó eszköz lehet erre.
Talán ez sem teljesen véletlen, hiszen a csapatokat nem kell arról meggyőzni, hogy tulajdont szerezni a Formula-1-ben, rendkívül kecsegtető gazdasági lépés. Hogy ne lógjon ki ennyire a lóláb, Montezemolo szakadár széria indítás ötletének megfelelő technikai vonatkozása is van, mégpedig az FIA által szorgalmazott 2013-ban bevezetésre kerülő új motorformula, ami a maranellói alakulat számára elfogadhatatlan. Így már komplex egész az új széria elképzelése mögötti ideológia.
Jelentősége lehet a folyamat kapcsán annak a ténynek is, hogy a Ferrari elnöke politikai pályára készül, mivel egy ilyen gazdasági tranzakció, és a folytatás kimenetele, politikai háttér támogatással még eredményesebb lehet.
 
Azt láthatjuk tehát, hogy a Concorde egyezmény kétélű fegyver, és amíg érvényben van, addig maximálisan védi a Formula-1 jelenlegi tulajdonosainak gazdasági érdekeit, és tegyük hozzá, hogy a sport érdekeit is. A meghosszabbítás előtt azonban most a csapatok, és a potenciális vevők nyomásgyakorló eszköze lehet. 
 
Természetesen az alakulatoknak egyéb dolgokat is mérlegelniük kell. Ugyanis a tulajdonos váltással (ha az úgy történik, hogy  a megalakulóban lévő konzorcium többségi tulajdon szerez) elő állhat az a helyzet, hogy a Ferrari döntő befolyással bírhat a sportra. Ez pedig komoly következményekkel is járhat, mégpedig azzal, hogy az F1 jövője a maranellói alakulat technikai (és üzleti) jövőképének befolyása alá kerülhet. Ez már rövidtávon is érdekellentéteket szülhet, és az ilyen feszültség pedig jelentősen rombolhatja a száguldó cirkusz stabilitását.
 
Ecclestone tehát cinikus nyilatkozatai ellenére sem lehet teljesen nyugodt, mert jelenleg olyan erővel kell szembe néznie (és akár a harcot is felvennie) amit eddigi hosszú pályafutása idején még nem tapasztalt, és az ellenfelek egyszerre támadhatnak kívülről és belülről. Most igazán szüksége lehet kiváló taktikai és diplomáciai érzékére, és úgy tűnik, hogy ha a csapatoktól segítséget remél, akkor jelentős engedményekre kényszerül majd, elsősorban a Formula-1 pénzügyi bevételeinek elosztását illetően. Mint tapasztalt és kiváló üzletember, mérlegelnie kell majd az ügy gazdaságossági vonatkozásait is, ami akár radikális döntésre is késztetheti a porondmestert. Mert azt ő is nagyon jól tudja, hogy nagyobb a bevétel (még ha kisebb haszonnal is) akkor, ha egy bolt folyamatosan tudja árulni portékáját, mint egy kiürült üzlet, amelynek 100 éves bérleti jogára már senki sem kíváncsi, mert a szomszédban egy ugyan olyan áruház nyílt.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 
       
Szólj hozzá

mercedes ferrari f1 mclaren forma1 red bull formula1 montezemolo ecclestone news corporation exor cvc