2011. máj 17.

Az F1-es csapatok elvetették a 2013-tól életbe lépő aerodinamikai szabályváltozásokat

írta: FormaNet
Az F1-es csapatok elvetették a 2013-tól életbe lépő aerodinamikai szabályváltozásokat

A napokban sok megbeszélnivalója volt – és még van is - a Formula-1-ben részt vevő csapatoknak. A pénzügyi kérdések mellett a rövidesen életbe lépő szabályokkal is foglalkoztak, illetve egyes szabályok, bevezetés előtti törlésével. 2013-ban az FIA elképzelése szerint nem csak a motorformula változna meg, hanem komoly változások történnének az aerodinamika területén is.

 
A megbeszélésen végül az istállók a FOTA egyetértésével mindannyian megállapították, hogy a tervezett aerodinamikai módosítások túlzottan radikálisak, ezért végleg elvetnék, de legalább is mindenképpen elhalasztanák bevezetésüket.
 
Az érintett szabályváltozások tartalmaznák többek között a ’70-es, ’80-as években alkalmazott alvázmegoldást, az úgynevezett ground effect visszatérését, mely ugyan jelentősen javítja az autó aerodinamikai tulajdonságait, ám a kialakítás igen jelentős költségnövekedéssel járna.
(A ’70-es években Colin Chapman alkalmazott elsőként szívóhatású (groun effect) autókat. A szívóhatás a leszorítóerő jelentős növelésével érhető el, ehhez azonban teljesen át kellene építeni az autókat, elsősorban a padlólemezek tekintetében. A leglényegesebb tulajdonsága az lenne az ilyen autóknak, hogy nagy sebességnél is jóval közelebb tudnak kerülni egymáshoz. Elsősorban az idősebb, tapasztalt mérnökök, Patrick Head és Rory Byrne szorgalmazták a konstrukció visszatérését.)
 
Az alakulatok abban is egyetértettek, hogy a változtatásokhoz kapcsolódó elemek (melyekről úgy gondolják, hogy ugyanúgy működhetnek, mint azok az alkatrészek, melyeket az FIA javasolt) szintén kimaradnának a fejlesztésekből.
 
Az új szabályokról már a Török Nagydíj idején megbeszélések, és részben megállapodások is történtek. A csapatokat az egykori ferraris főtervező, Rory Byrne képviselte, az FIA részéről Charlie Whiting versenyigazgató vett részt a megbeszélésen.
 
A változások leglényegesebb pontjai a megállapodás szerint a következők lehetnek:
 
- Kisebb első szárnak: a jelenlegi 1800 milliméterről 1650 milliméterre csökken
 
- Alacsonyabb hátsószárnyak: olyanok, melyeket az alacsonyabb leszorítóerőt igénylő pályákon használnak, mint például Monza.
 
- Csökkentik az orr-magasságot, ellentétben a mostani magasabb kialakítással, melynek legfőbb célja, hogy csökkentse az olyan balesetek esélyét, amilyet tavaly Mark Webber szenvedett, miután Heikki Kovalainen hátsó kerekének hajtva (a magas orr miatt), a forgó kerék a levegőbe emelte az ausztrál kocsiját.
 
- Az állítható hátsószárny 2013-ban is az autók tartozéka lesz.
 
- A karosszéria tartozékokat korlátozzák, elsősorban az autók oldalán található bonyolult elemek tekintetében.
 
- Az első szárnyak bonyolult kialakítása is jelentősen leegyszerűsödhet.
 
- A 18 colos felnik bevezetése eltolódik egy évvel (2014re), addig is maradnak a 13 colos felnik.
 
Ezek a szabályok a FOTA Technikai Munkacsoportja által rövidesen komoly vizsgálatokon esnek át, és a modell tesztelések eredményeitől függően kerülhetnek be a 2013-as előírásokba.
 
Az FIA ennek ellenére is kikényszerítheti saját elképzeléseit a szabályváltozásokkal kapcsolatban, amennyiben úgy véli, hogy az istállók által megalkotott elképzelések nem teljesítik az eredeti célkitűzéseket.
 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá a fórumon

Szólj hozzá

f1 aerodinamika forma1 formula1 fota charlie whiting 2013 as szabályváltozások technikai munkacsoport