2011. máj 31.

Az FIA késlekedése a diffúzorok esetében, patt helyzetet teremthet

írta: FormaNet
Az FIA késlekedése a diffúzorok esetében, patt helyzetet teremthet

Hat futamon vagyunk túl az idei Formula-1-es szezonban, és eddig a Kínai Nagydíjat kivéve, nem igazán sikerült senkinek megállítania Sebastian Vettel menetelését. A regnáló világbajnok fölénye már-már nyomasztó, és sokunkban felmerül a kérdés, vajon az idény előtt hány futammal avatunk világbajnokot?

 
Természetesen az senki számára sem lehet kétséges, hogy a többi istálló gőzerővel keresi a megoldást, hogy megtalálhatják a Red Bullok ellenszerét, és vannak bizonyos bíztató jelek, de eddig leginkább azt kellett tapasztalnunk, hogy ha egy csapat talál három tizedmásodpercet, arra az energiaitalosok válasza minimum négy tized.
 
A vörös bikák egyik hatalmas előnye, hogy az időmérőkön verhetetlenek, és a megszerzett pole-t igen jól hasznosítják a versenyek alatt. Az azonban mindenképpen szembetűnő, hogy az időmérők alatt nyújtott teljesítményük sokkal kiemelkedőbb, a versenyek során tapasztalhatónál. Ennek okát rengetegen kutatják, hiszen ez lehet a recept ellenük. A kulcs pedig minden bizonnyal a Red Bull fúvott diffúzora lehet, természetesen nem önmagában, jól kiegészülve Adrian Newey egyéb zseniális megoldásaival.
Ez a rendszer a Red Bull innovációja, és mint olyan, náluk működik (a jelek szerint) a leghatékonyabban. A rendszer működtetése azonban jelentősen megnöveli az üzemanyag fogyasztást, ami az időmérőkön 1-2 kör alatt nem számottevő, ám ha a teljes versenytávot vesszük figyelembe, akkor bizony ez már több tíz literre is rúghat, ami akár 60-80 kg plusz terhet jelenthet a rajtnál. Ez lehet talán az egyik ok, amiért a Red Bull autói az időmérőkön ennyire kimagaslóan teljesítenek, és ez a teljesítmény némiképpen csökken a versenyekre.
 
Az FIA június 16-án tárgyalja a Hispania beadványát, amely alapján tisztázni szeretnék a rendszer működését, és annak szabályokba való beintegrálását, avagy esetleges betiltását. Ez megköti a többi csapat kezét, mert akiknél nincs meg a rendszer (Williams, HRT, Virgin) a Technikai Munkacsoport megbeszéléséig fölösleges neki kezdeni, avagy folytatni a rendszer kialakítását. Akinél pedig meg van, annak kidobott pénz a rendszer intenzív fejlesztése, amennyiben az értekezlet után betiltják alkalmazását.
 
Ott van azonban az a lehetőség is, hogy néhányan, akik már eddig is a fúvott diffúzor mellett érveltek, a szabályértelmezésük alapján meg tudják győzni a döntéshozókat arról, hogy ez mégsem aktívan a pilóták által vezérelt aerodinamikai elem, és minden marad a régiben. 
Ennek is van esélye, hiszen az F1 legjobb szakemberei érvelnek részben hivatalnokok álláspontjával szemben. Ráadásul Adrian Newey minden bizonnyal alaposan tanulmányozta az ide vonatkozó szabályokat, mielőtt hozzákezdett a tervezéshez, majd a megépítéshez.
 
Az FIA egyszer már szabálytalannak minősítette a berendezést, de végül az idő rövidsége miatt nem tiltották be, hiszen a csapatoknak teljesen át kellett volna alakítani az autó alsó, hátsó részét. A jelenlegi szabályozás mellett azonban nem biztos, hogy egyszerű lesz a megfelelő érvekkel alátámasztott szabálytalanná minősítés. Amennyiben az irányító testület célja egyértelműen az, hogy ezzel a technikai megoldással, illetve ennek tiltásával próbálja legalább is csökkenteni a Red Bull fölényét, még az sem kizárt, hogy szabálymódosításra kényszerülhetnek.
 
Igen ám, de egy évközi szabálymódosítás, ami jelentős átalakításokat vonz magával, nem feltétlenül hajtható végre, az általános technikai leírások alapján, így az is elképzelhető, hogy a rendszer idei működése megmaradhat, és a McLaren innovációjához, az F-csatornához hasonlóan, csak a jövő évtől tiltják a fúvott diffúzorok alkalmazását. Ez viszont azt jelenti, hogy azok a csapatok, akik a Technikai Munkacsoport júniusi döntésére várnak a rendszer fejlesztésével, elveszítenek három hetet, ami további igen jelentős lemaradást eredményezhet a vörös bikákhoz képest.
 
Kialakulhat egy patt helyzet, ami  az FIA elhúzódó döntési mechanizmusának következménye, és amely a jó szándék ellenére is jelentősen befolyásolhatja a világbajnokság kimenetelét. Az irányító testületnek már két héttel ezelőtt egyértelművé kellett volna tenni a helyzetet mindkét oldal érveinek figyelembe vételével, és akkor jelenleg az istállók az akkori döntésnek megfelelően folytathatnák a munkát. Így viszont egyelőre marad a bizonytalanság.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 
Szólj hozzá

f1 forma1 red bull fia formula1 technikai munkacsoport fúvott diffúzor június 16 f1 szabály